تجارتکشاورزی و صنایع غذایی

توافق برای ایجاد کارگروه مشترک توسعه همکاری‌های صنعتی، معدنی و تجاری ایران و قزاقستان/ آماده برداشتن روادید برای تجار دو کشور هستیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه ایجاد یک کارگروه مشترک برای توسعه همکاری‌های صنعتی، معدنی و تجاری میان ایران و قزاقستان مورد توافق قرار گرفت، گفت : آماده برداشتن روادید برای تجار دو کشور هستیم.

به گزارش تولیدآنلاین به نقل از وزارت صنعت ،معدن و تجارت ، محمد شریعتمداری پس از دیدار با معاون نخست وزیر و وزیر کشاورزی قزاقستان با اشاره به مذاکرات انجام شده در خصوص همکاری‌های صنعتی، معدنی و تجاری افزود: با توجه به اینکه معاون نخست وزیر قزاقستان در زمینه مدیریت چند وزارتخانه دیگر نیز در این کشورمسئولیت دارند و در کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور نیز دارای مسئولیت هستند، در این جلسه مذاکره در خصوص همکاری‌های صنعتی، معدنی و تجاری در دستور کار قرار دادیم.
وی با اعلام اینکه ایجاد یک کارگروه مشترک برای توسعه همکاری‌های صنعتی، معدنی و تجاری مورد توافق قرار گرفت، تصریح کرد: با توجه به ظرفیت خوب صدور خدمات فنی و مهندسی ایران و همکاری‌های مشترک با کشورهای ثالث در این حوزه، برای انعقاد یک یادداشت تفاهم مشترک برای توسعه خدمات فنی و مهندسی بین دو کشور تفاهم کردیم.
شریعتمداری با اشاره به ظرفیت‌های خوب تولید تجهیزات نیروگاهی در کشور ادامه داد: در زمینه نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، گازی و برقی آبی با توجه به تجهیزاتی که در ایران به خصوص تحت لیسانس شرکت‌های بزرگ دنیا تولید می‌شود، ظرفیت‌های خوبی برای صادرات به دیگر کشورهای منطقه را داریم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با طرح این موضوع که در زمینه گندم در حال حاضر صادرکننده هستیم وامسال با توجه به خودکفایی گندم مذاکره برای خرید گندم از قزاقستان را دولت از طریق جهاد کشاورزی دنبال نمی کند،گفت: اما ظرفیت‌های کارخانجات آرد ایران می تواند برای صدور آرد به کشورهای همسایه مورد استفاده مشترک قرار بگیرد و از ظرفیت‌های خالی این کارخانجات می‌توان استفاده مشترک انجام داد.
شریعتمداری با اعلام اینکه در زمینه سوآپ، ترانزیت و ورود موقت محصولات کشاورزی به صورت سه جانبه میان ایران، قزاقستان و روسیه امکان همکاری‌های گسترده در آینده وجود دارد، تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی این موضوع را در دستور کار قرار داده است. از سوی دیگر ایمیدرو آمادگی دارد تا در زمینه مسایل مختلف معدنی همکاری‌های مشترکی را با طرف خود در دولت قزاقستان برقرار کند.
وی با اعلام اینکه در این دیدار مسایل سر راه توسعه روابط دو جانبه به خصوص در حوزه بانکی مورد گفت‌وگو قرار گرفت، تصریح کرد: تسهیل در صدور ویزا برای تجار ایرانی و قزاقستان نیز از دیگر مسایل مورد گفت‌وگو بود و اعلام کردیم که آماده برداشتن روادید برای تجار دو کشور هستیم.

کالاهای قزاقستان از طریق ایران به کشورهای خلیج فارس می‌تواند ترانزیت شود
همچنین معاون نخست وزیر و وزیر کشاورزی قزاقستان با اشاره به اینکه در این دیدار مهمترین مسایل اقتصادی و تجاری بین دو طرف مطرح شد، گفت: با طرف ایرانی در زمینه‌های تجارت، صنعت و کشاورزی به توافق رسیدیم و زمینه‌های جدید افزایش مبادلات مورد بررسی قرار گرفت.
عسکر میرزا احمداف با اشاره به مذاکرات قبلی خود در حوزه کشاورزی با با مقامات ایرانی افزود: قزاقستان می تواند در زمینه صادرات غلات نیاز ایران را تأمین کنند و به صورت متقابل از ایران میوه جات و دیگر کالاهای کشاورزی وارد کنیم.
وی با اعلام مطرح کردن موضوع ترانزیت کالاهای قزاقستان از طریق ایران به کشورهای خلیج فارس در این دیدار، تصریح کرد: در این زمینه نیز به توافقات خوبی رسیدیم. امیدواریم که از ظرفیت‌های میان دو کشور بیشتر استفاده کنیم و این سفر برای دو کشور مفید واقع شود.
احمداف در پایان گفت: کارگروه مشترکی برای پیگیری و اجرای تمامی توافقات انجام شده تشکیل می دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا