صنعت و معدن

تلفیقی از تجارت کالا و سرمایه‌گذاری مشترک با دیگر کشورها دنبال می‌شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی ، «سیدرضا فاطمی امین» امروز (شنبه) در خاتمه نشست هم‌اندیشی با سرمایه‌گذاران در خصوص راهکارهای توسعه سرمایه‌گذاری خارجی در کشور، افزود: سال جاری از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری شده که به حق نامگذاری درستی بوده است.

وی با اشاره به تجربه موفق در بخش صادرات و شناسایی موانع، تصریح کرد: در این زمینه در جایی که نیاز به مقررات داشت، آیین‌نامه‌های لازم تدوین و ابلاغ شد، به طوری که تاکنون نتیجه خوبی حاصل شده و صادرات در سه ماه اخیر رونق خوبی گرفته است.

فاطمی امین بیان داشت: در حوزه سرمایه‌گذاری نیز همین برنامه دنبال می‌شود و از سرمایه‌گذاران خواسته‌ایم تا طی چند هفته آینده موانع موجود در مسیر سرمایه‌گذاری را به این وزارتخانه اعلام کنند؛ هرچند موانع را می‌شناسیم اما از آنجایی که سرمایه‌گذاران در کف کار حرکت می‌کنند می‌توانند نکات بهتری را به ما یادآور شوند.

وی خاطرنشان کرد: در ادامه مقررات لازم را تدوین و ابلاغ خواهیم کرد تا شاهد روان‌سازی و رفع موانع سرمایه گذاری در کشور باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: کسانی که از خارج از کشور به دنبال سرمایه‌گذاری در ایران هستند باید از ظرفیت‌های موجود آگاهی داشته باشند، باید فرصت های موجود را تبدیل به بسته کنیم و مجوزهای آن نیز آماده شده باشد.

وی ادامه داد: در این راستا ایجاد همگرایی بین سازمان توسعه تجارت و سازمان سرمایه گذاری های اقتصادی مستقر در وزارت امور اقتصادی و دارایی لازم است.

این عضو کابینه دولت سیزدهم به جلسه اخیر خود با مسوولان پاکستانی اشاره کرد و گفت: در آن جلسات و نشست‌هاتلفیقی از سرمایه گذاری و تجارت کالا را برای همکاری‌های بیشتر تعریف کردیم، به این معنا که ورود به اقتصاد بین‌الملل فقط خرید و فروش کالا نیست بلکه باید بتوانیم زنجیره‌ای متشکل از تجارت کالا و فناوری و همچنین سرمایه‌گذاری مشترک داشته باشیم.

ساختار جدید وزارت صمت

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه در خصوص تغییراتی که از امروز از سطوح مدیریتی وزارتخانه کلید خورد، بیان داشت: در سال ۹۰ وزارت صنایع و معادن با وزارت بازرگانی ادغام شد اما در حقیقت تجمیع بود و نه تلفیق، زیرا با انجام آن ادغام در عمل واحدهای مشترک حذف شد و تا همین اواخر نیز کارها به همین ترتیب پیش می رفت.

وی گفت: در ماه‌های اخیر به انجام کار ویژه‌ای مبادرت ورزیدیم و تعاملی نیز با سازمان امور اداری و استخدامی کشور داشتیم و در نهایت ساختار جدیدی عملیاتی شد.

فاطمی امین خاطرنشان کرد: امروز وزارت صنعت در ساختار تلفیقی آن گرفته و می توان گفت امروز تازه وزارت صنعت، معدن و تجارت متولد شده است و اولویت ها در این ساختار دیده می شوند.

وی اظهار داشت: یکی از این اولویت‌ها موضوع ماشین آلات و تجهیزات هستند که ارزش افزوده بالایی دارند و به طور ویژه روی ماشین آلات الکترونیکی و الکتریکی، راهسازی و کشاورزی متمرکز شده‌ایم و این ساختار به نوعی راهبردهای وزارت صنعت را به پیش می‌برد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ابراز امیدواری کرد: با ابلاغ این ساختار که امروز نهایی شد و همچنین سایر ۹ پروژه تعریف شده، روانی و تسهیل‌گری در کسب و کارها را داشته باشیم و نوع جدیدی از حکمرانی از سال آینده در وزارت صنعت، معدن و تجارت اجرایی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا