اقتصادبانک، بیمه و بورس

تقدیر رئیس سازمان بورس از عملکرد بورس کالا در یکسال گذشته

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به تنوع بورس های کالایی بیان کرد: بورس کالا طی سال های اخیر در بخش کشاورزی و محصولاتی نظیر گندم،ذرت و زعفران فعالیت شایان توجه ای داشته است.

 

به گزارش تولید آنلاین، شاپور محمدی در آیین گشایش پنجمین نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی و دهمین نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری که عصر امروز در جزیره کیش برگزار شد، با اشاره به رقم قابل توجه ارزش بازار بورس و فرابورس ایران گفت: ارزش بازار بورس و فرابورس کشور طی سال های اخیر افزایش قابل توجه ای داشته است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: این رقم هم اکنون به بیش از ۸۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده که ۴۰ درصد از GDP کل کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان این مطلب که با توجه به سهم قابل توجه بازار سرمایه از نسبت تولید ناخالص داخلی میتوان دریافت که اندازه این بازار نسبت به اقتصاد رشد قابل توجه ای داشته است، گفت: بازار سرمایه ایران دارای چهار بازار است که از این تعداد ۲ بازار کالایی و ۲ بازار اوراقی است. بورس کالا، بورس انرژی، بورس اوراق بهادار و فرابورس چهار بازاری هستند که کمتر کشوری شاهد حضور هماهنگ آن ها در کنار یکدیگر است.

دبیر شورایعالی بورس افزود: ارزش معاملات بورس و فرابورس ایران طی هفت ماهه اخیر به بیش از ۲۶۸ هزار میلیارد تومان رسیده که این رقم در مقایسه با سال قبل رشد بسیار زیادی داشته است.

وی در با اشاره به این که ارزش معاملات بورس در سال ۹۴ حدود ۱۲۵ میلیارد تومان بود گفت: این رقم در سال ۹۵ به ۱۹۵ میلیارد تومان و در سال ۹۶ با رشدی قابل توجه به  ۲۴۷ میلیارد تومان رسید.

محمدی ادامه داد: میزان بازدهی بازار سرمایه ایران نیز از ابتدای سال تاکنون قابل توجه است. بورس اوراق بهادار در این بازه زمانی بازدهی ۹۵ درصدی و فرابورس نیز بازدهی ۹۲ درصدی را به ثبت رسانده که گواه فرصت بزرگ سودآوری این بازار برای همگان است.

وی همچنین با بیان این که از نظر تنوع شرکت ها ، بورس ایران پیشرفت بسیار زیادی داشته است، افزود: در حال حاضر ۵۹۰ شرکت بورسی و فرابورسی به ثبت رسیده است که نسبت به بسیاری از کشور ها رقم مناسبی است. این شرکت ها در ۴۰ رشته و صنعت فعالیت دارند که از مهمترین این صنایع می توان به پتروشیمی،بانک ها، معادن و فلزات اشاره کرد.

محمدی در ادامه با اشاره به تنوع بورس های کالایی بیان کرد: معاملات بورس های کالایی ایران از تنوع بسیار زیادی برخوردار است. بورس کالا طی سال های اخیر در بخش کشاورزی و محصولاتی نظیر گندم،ذرت و زعفران فعالیت شایان توجه ای داشته است.

دبیر شورایعالی بورس همچنین گفت: ابزارهایی نظیر قرارداد آتی بر سکه طلا از مهمترین دستاوردهای این بورس است که در دنیا بی نظیر محسوب می شود .

وی در خصوص بورس انرژی نیز گفت: عرضه نفت خام از مهمترین بحث های پیرامون بورس انرژی است که انشاالله به زودی شاهد آن هستیم. با این وجود در این بازار هم اکنون محصولات مهمی نظیر نفت کوره، ذغال سنگ و قطران معامله می شود.

محمدی تنوع ابزارهای مالی در کشور را بسیار عالی بیان کرد و گفت: بازار سرمایه ایران با تنوع بسیار زیادی در ابزارهای مالی همراه است و اوراق مشارکت، صکوک اجاره، صکوک بر دارایی فیزیکی،صکوک روی سهام ،اوراق منفعت، اوراق وکالت و جعاله از جمله ابزارهای مالی اسلامی بورس تهران به شمار می رود.

وی افزود: در خصوص اوراق کلاسیک نیز ابزار مالی بدهی، اختیار خرید و فروش و قرارداد آتی از مهمترین ابزارهای ما به شمار می رود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین تصریح کرد: بازار سرمایه ایران شاهد حضور بیش از ۶۰۰ نهاد مالی فعال است که این نهاد ها شامل کارگزاری ها، تامین سرمایه ها، شرکت های سرمایه گذاری، مشاوران سرمایه گذاری و سبدگردان ها است.

دبیر شورایعالی بورس کشور در ادامه سخنانش با اشاره به توسعه بازار بدهی طی سال های اخیر بیان کرد: در سال ۹۴ ارزش بازار بدهی کشور بین ۱۰ تا ۱۵هزار میلیارد تومان بود، که این رقم هم اکنون به بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: از نظر میزان افشای اطلاعات نیز در ایران ۴ مرتبه صورت های مالی افشا می شود که ۲ بار به صورت حسابرسی شده و ۲ بار هم حسابرسی نشده است. همچنین در طول یکسال ۱۲ مرتبه آمار تولید و فروش شرکت ها افشا می شود که در مقایسه با افشای اطلاعات بورس های منطقه بی نظیر به شمار می رود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه برنامه های پیش روی بازار سرمایه تا پایان سال را تشریح کرد و گفت: استفاده از ابزار آتی فیوچرز در دستور کار نهاد ناظر قرار دارد. همچنین استفاده از ابزارهایی نظیر ابزار وارنت نیز تا پایان سال اجرایی می شود.

وی همچنین خبر داد سازمان بورس با همکاری بیمه مرکزی در نظر دارد تا پایان سال ابزار تامین مالی بیمه اتکایی و ابزار بدهی بلایای طبیعی را نیز عرضه کند که این ابزارها نیز در دنیا منحصر به فرد محسوب می شود.

محمدی برگزاری رویداد کیش اینوکس ۲۰۱۸، را از چند جهت مهم ارزیابی کرد و گفت: از مهمترین اهداف این نمایشگاه علاوه بر معرفی فرصت های سرمایه گذاری ، توسعه فرهنگ سازی و ارتقای سواد مالی است.

وی افزود: در زمینه فرهنگ سازی، سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت های بسیار مطلوبی داشته است. برگزاری ۲ دوره لیگ ستارگان بورس با حضور دانشگاه های معتبر کشور ، از فعالیت های درخشان در زمینه فرهنگ سازی به شمار می رود. همچنین برگزاری نمایشگاه بورس،بانک و بیمه در تهران نیز در این زمینه از اقدامات مهم در زمینه فرهنگ سازی است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان خاطرنشان کرد: در تئوری های مالی اگر از یک بازار مالی کامل برخوردار باشید،آن بازار ریسک های بسیاری را پوشش میدهد و سودآوری قابل توجهی به همراه دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا