تجارت

تفاهم‌نامه تشکیل مرکز داوری مشترک میان ایران و عراق امضا شد

به گزارش روز سه شنبه از اتاق ایران، هیات اقتصادی ایران که به سرپرستی «غلامحسین شافعی» رئیس اتاق ایران و با همراهی «محمدرضا پورابراهیمی» رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، تعدادی از نمایندگان مجلس و گروهی از فعالان اقتصادی در عراق به سر می‌بردند، امروز در همایش تجاری مشترک ایران و عراق شرکت کردند.در این همایش که به میزبانی عبدالرزاق الزهیری رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی عراق و گروهی از تجار عراق برگزار شد، تفاهم‌نامه‌ای به‌منظور راه‌اندازی مرکز داوری مشترک به امضا رسید.

رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی عراق گفت: پیوندهای فرهنگی میان ایران و عراق و همچنین ۱۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک پشتوانه بزرگی برای توسعه روابط اقتصادی بر اساس منافع مشترک است. میزان تجارت عراق رقم بزرگی است که امیدواریم ایران سهم بزرگی از آن داشته باشد.

«عبدالرزاق الزهیری» ادامه داد: بسیار خرسندیم که تفاهم‌نامه مشترکی در جهت کاهش موانع همکاری میان دو کشور امضا می‌کنیم. هدف این است که مشکلات متعدد میان فعالان اقتصادی دو کشور با ایجاد هیئت داوری مشترک کاهش یابد. اختلاف در امر تجارت طبیعی است که انتظار می‌رود با ایجاد این هیئت داوری مشترک بتوانیم کمک بزرگی به توسعه فعالیت‌های اقتصادی بکنیم.

الزهیری افزود: سخنان را در مذاکرات اقتصادی به‌صراحت می‌گوییم اما محبت ما به ایران همیشگی است. امیدوارم همکاری‌ها به نفع هر دو طرف باشد.

انگیزه و اندیشه در رابطه با عراق همگام هستند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز گفت: آنچه تولید اندیشه می‌کند، فکر و عقل است و آنچه تولید انگیزه می‌کند احساس و دل است. پیوست انگیزه و اندیشه ما را به‌سوی نهایت مطلوب سوق می‌دهد. آنچه بین ما و عراق وجود دارد به دلیل دل‌بستگی ما به این کشور، پیوندی عمیق است که نمونه آن در رابطه با هیچ کشوری وجود ندارد. مشکلاتی هست اما آنجا که انگیزه و اندیشه پیوند بخورد، مشکلات قابل‌حل است.

«غلامحسین شافعی» ادامه داد: جمع شده‌ایم تا با همکاری هم از فرصت‌های موجود جهت توسعه روابط اقتصادی برای آینده‌ای بهتر استفاده کنیم. لازم است از هماهنگی‌های آقای عبدالرزاق و همچنین سفیر ایران در عراق تشکر کنم.

شافعی افزود: در جمع هیات همراه بنده روسای اتاق‌های بازرگانی مرزی هم‌جوار عراق، اتاق مشترک ایران و عراق و نیز روسای تعدادی از کمیسیون‌های تخصصی، تشکل‌های اقتصادی اتاق ایران و مدیران شرکت‌های بخش خصوصی در زمینه‌های صدور خدمات فنی و مهندسی، پیمانکاری نفت، گاز و پتروشیمی، مصالح ساختمانی، کشاورزی و صنایع وابسته، لوازم‌خانگی، سازه‌های فلزی، لوله‌های فولادی و پلی‌اتیلن، حمل‌ونقل و صنایع غذایی که در اقتصاد کشور ما نقش مهمی ایفا می‌کنند حضور دارند. به این امید که مذاکرات نتایج پرثمری برای بخش‌های خصوصی دو کشور به همراه داشته باشد.

رئیس هیات اقتصادی ایران در عراق ادامه داد: گسترش همکاری‌های اقتصادی با کشورهای همسایه جزو اولویت‌های ویژه و راهبردی اتاق ایران است. با این رویکرد جدید سهم تجارت ایران با کشورهای همسایه افزایش چشمگیری در حجم تجارت خارجی کشورمان نشان می‌دهد. در این میان همواره عراق از جایگاه ویژه و بسیار مهمی برخوردار بوده است. البته معتقدم ما نیازمند ایجاد تحول و تنوع‌بخشی در مبادلات تجاری در راستای حرکت به سمت روابط متوازن، پایدار و بلندمدت اقتصادی میان بخش‌های خصوصی دو کشور هستیم.

شافعی تصریح کرد: حقیقت امر این است که اقتصاد دو کشور تا حدودی شبیه به همدیگر است و بر صادرات نفت تکیه دارد ولی با بررسی‌های به‌عمل‌آمده می‌توان با استفاده از امکانات و ظرفیت‌های گسترده و خدادادی دو کشور، صنعت و کشاورزی دو کشور را با یکدیگر ارتباط داد تا مکمل هم باشند. شراکت در تولید و سرمایه‌گذاری‌های مشترک از مؤلفه‌های اصلی دستیابی به روابط متوازن و پایدار است که در این صورت تحقق هدف‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری در مبادلات اقتصادی فی‌مابین نه‌تنها آرمان‌گرایانه نخواهد بود بلکه می‌توانیم به اهداف بالاتر از این دست یابیم.

تفاهم‌نامه تشکیل مرکز داوری مشترک میان ایران و عراق امضا شد

وی ادامه داد: موضوع همکاری‌های ترانزیتی میان ایران و عراق و همچنین بهره‌گیری فعالان اقتصادی دو کشور از امکانات و مزایای مناطق آزاد تجاری و شهرک‌های صنعتی از موضوعات مهم همکاری است که نیازمند ایجاد بسترهای لازم توسط مسئولان دولتی دو کشور است. به‌طوری‌که ترانزیت کالاهای ایرانی از مسیر عراق به کشورهای سوریه، لبنان و اردن و همچنین ترانزیت محصولات عراق و کشورهای عربی از طریق ایران به کشورهای آسیای دور و آسیای میانه متضمن برقراری همکاری‌های چندجانبه میان کشورهای منطقه است.

شافعی گفت: همکاری‌های پروژه‌ای بخش خصوصی ایران با بخش خصوصی عراق در بازسازی و نوسازی زیرساخت‌های شهری عراق از طریق صدور خدمات فنی و مهندسی و سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه‌های مختلف عمرانی عراق ازجمله ساختمان‌سازی، فرودگاه، جاده‌سازی، سدسازی، سیستم‌های آب و فاضلاب امکان‌پذیر است. دراین‌ارتباط از همکارانم در اتحادیه اتاق‌های بازرگانی عراق درخواست می‌کنم از طریق رایزنی با مقامات عراق تسهیلات و بسترهای لازم برای حضور هرچه بیشتر شرکت‌های مهندسی و پیمانکاری ایران در پروژه‌ها را فراهم کنند.

رئیس هیات اقتصادی ایران افزود: در حوزه انرژی، شرکت‌های بخش خصوصی ایران آمادگی دارند با بخش‌های دولتی و خصوصی عراق در خصوص تبادل تجربیات در زمینه انرژی، از جمله مشاوره، ساخت و احداث نیروگاه، نیروگاه‌های بادی و خورشیدی با توجه به تجارب و توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی در زمینه تولید برق و ساخت و راه‌اندازی نیروگاه‌های تولید برق همکاری کنند.

رئیس اتاق ایران عنوان داشت: امکان همکاری جهت شراکت و سرمایه‌گذاری مشترک در بخش‌های دارویی، تجهیزات پزشکی، کشاورزی و کشت فراسرزمینی و همچنین نصب و راه‌اندازی ماشین‌آلات تولیدی و صنعتی به‌ویژه در بخش صنایع غذایی و لبنی در عراق وجود دارد. در این زمینه پیشنهاد می‌کنم اتاق مشترک ایران و عراق با تشکیل کمیته صنعتی و سرمایه‌گذاری پروژه‌های مناسب سرمایه‌گذاری در کلیه استان‌های عراق را شناسایی و فعالان اقتصادی علاقه‌مند را جهت همکاری و مشارکت معرفی کند.

شافعی گفت: یکی دیگر از زمینه‌های عملی همکاری دو کشور موضوع گردشگری سلامت است. به نظر می‌رسد از این ظرفیت تاکنون به نحو شایسته استفاده نشده است اگرچه شیوع ویروس کرونا عملاً تحقق این همکاری را تحت‌الشعاع قرار داده است ولی امیدواریم با برنامه‌ریزی مقامات بهداشتی، اتاق‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی، در دوران پسا کرونا شاهد گسترش همکاری‌ها در این زمینه و ارائه خدمات ارزنده به گردشگران سلامت عراق باشیم.

به دنبال تقویت بخش خصوصی هستیم

«محمدرضا پورابراهیمی» رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در ادامه این نشست گفت: راهبرد جمهوری اسلامی ایران، تقویت بخش خصوصی است و حضور این بخش می‌تواند به پیشرفت کشور کمک کند. با اقدامات خوبی که از سوی اتاق ایران انجام شده، پیشرفت فعالیت‌های بخش خصوصی محسوس بوده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر اصلاح قانون اتاق در مجلس ایران در حال بررسی است و در این قانون هم به دنبال افزایش ظرفیت بخش خصوصی برای توسعه همکاری با همسایگان و سایر کشورها هستیم. همچنین همکاری با عراق از حمایت ویژه مجلس ایران برخوردار است. امیدوار هستیم به‌زودی تجارت ۲۰ میلیارد دلاری که از سوی شافعی به‌عنوان هدف همکاری‌های دو کشور مطرح شد، در دسترس قرار گیرد.

پورابراهیمی افزود: آمادگی دائم تا تقویت همکاری‌ها و انتقال تجارب در بخش صنعت را با عراق دنبال کنیم. پیشنهاد مشخص ما، تشکیل شرکت‌های مشترک سرمایه‌گذاری است که البته باید مشکلات آن در عراق برطرف شود. در این راه می‌توان پیش‌نویس متن توافق‌نامه همکاری‌های صنعتی را میان دو کشور دنبال کرد و تا یک ماه دیگر متن نهایی در ایران امضا شود.

این نماینده مجلس پیشنهاد داد: ایران می‌تواند در عراق به تولید کالا بپردازد تا هم نیاز این کشور را تأمین کند و هم صادرات از عراق به کشورهای دیگر مثل سوریه را از این طریق دنبال کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا