اقتصاد بین الملل

تعطیلی سه کارخانه جنرال موتورز در پی کمبود تراشه

این شرکت خودروسازی آمریکایی اعلام کرد سه کارخانه این شرکت در آمریکای شمالی از جمله کارخانه اش در کانزاس و دو کارخانه دیگر در مکزیک و کانادا به مدت یک هفته تا هشتم فوریه تعطیل می شوند. این شرکت کارخانه ای در کره جنوبی دارد که در همین مدت با نصف ظرفیت فعالیت خواهد کرد.

جنرال موتورز تلاش کرده تا تولید کارخانه های ساخت پیکاپ فول ساز و شاسی بلند که عمده سود این شرکت را تشکیل می دهند، حفظ کند اما وضعیت بسیار ناپایدار است.

شرکتهای فورد موتور، تویوتا موتور، فولکس واگن و سایر خودروسازان به دلیل کمبود تراشه، کاهش تولید را در ماه گذشته اعلام کرده اند. پس از این که شرکتهای خودروسازی سال گذشته به دلیل شیوع کووید ۱۹ کارخانه هایشان را تعطیل کردند، شرکتهای تراشه سازی بخش بیشتر تولیدشان را به محصولات الکترونیکی مصرفی اختصاص دادند و اکنون با کمبود عرضه تراشه برای بخش خودروسازی روبرو شده اند.

سخنگوی جنرال موتورز اعلام کرد کارخانه تولید خودروی اسپورت کوروت در بولینگ گرین کنتاکی را هفته جاری به دلیل کمبود قطعه متوقف کرد که این موضوع ارتباطی به نیمه رساناها نداشت.

بر اساس گزارش بلومبرگ، توقف تولید به دلیل کمبود تراشه به بخشهای کلیدی جنرال موتورز نظیر شاسی بلندهای کوچک لطمه می زند.

منابع آگاه به رویترز اظهار کردند شرکت مزدا موتور هم به دلیل کمبود تراشه، در حال بررسی کاهش تولید جهانی به میزان ۳۴ هزار دستگاه خودرو در ماههای فوریه و مارس است. شرکت نیسان روز سه شنبه اعلام کرد خط تولیدش در کارخانه کانتون می سی سی پی را به مدت سه روز متوقف می کند.

شرکت تحقیقاتی “آی اچ اس مارکیت” پیش بینی کرد کمبود تراشه باعث کاهش تولید بخش خودروسازی جهانی به میزان ۶۷۲ هزار دستگاه در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ می شود. این شرکت پیش بینی کرد کمبود تراشه تا سه ماهه سوم ادامه داشته باشد.

شرکت “اتو فورکست سولوشنز” اعلام کرد تولید از دست رفته جهانی که به دلیل کمبود تراشه تاکنون اعلام شده، به ۵۴۶ هزار دستگاه رسیده است و برآورد کرد میزان کاهش تولید ناشی از این بحران امسال به ۹۶۴ هزار دستگاه می رسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا