اقتصاداقتصاد بین المللتجارتصنعت و معدن

تصویب ۶ میلیارد دلار سرمایه خارجی در بخش صنعت

به گزارش تولید آنلاین، رشد سرمایه گذاری، جذب شرکت های سرمایه گذاری و اتصال به زنجیره جهانی به عنوان اولویت های وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال های گذشته مطرح بوده و هست.
به دنبال گشایش های حاصل شده در روابط خارجی پس از استقرار دولت یازدهم و اجرای برجام، شاهد دستاوردهای مختلفی بودیم که از جمله آنها رشد سرمایه گذاری خارجی در کشور است.
این در حالیست که با وجود کارشکنی های آمریکا علیه ایران در فضای بین‌المللی، حجم عمده‌ای از سرمایه گذاری‌های انجام شده توسط شرکت‌های معتبر اروپایی بوده است.
به عنوان نمونه، کشور آلمان به عنوان یکی از قطب‌های صنعتی جهان پس از برجام فقط در بخش صنعت کشور حدود ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است.
در چند سال گذشته و با اجرایی شدن برجام، در مجموع ۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی مصوب شد که ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار آن در دولت دوازدهم به انجام رسید.
سرمایه‌گذاری مصوب، مربوط به طرح‌هایی است که جواز تاسیس گرفته اند و مجوزهایی چون آب، برق و محیط زیست برای آنها اخذ شده و تامین زمین شده اند.
مطابق آنچه مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کردند، پس از برجام ۷۰ پروژه با سرمایه‌گذاری‌های خارجی افتتاح و به بهره برداری رسیده است.
به گفته مدیرکل دفتر سرمایه گذاری خارجی وزارت صنعت، معدن و تجارت، اهمیت این آمارها زمانی مشخص می شود که بدانیم در ۲۰ سال گذشته ۴۰ میلیارد دلار در بخش های مختلف اقتصادی کشور جذب شده است.
«افروز بهرامی» در این زمینه به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون، کشورهای آلمان با ۲ میلیارد دلار، چین با یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار و فرانسه با ۹۲۵ میلیون دلار به ترتیب بیشترین میزان سرمایه گذاری خارجی در کشور را به خود اختصاص داده اند و استان‌های مرکزی، فارس و آذربایجان غربی در این عرصه پیشتاز بوده اند.
وی گفت: با گذشت یک ماه و نیم از سال ۹۷ نیز حدود یک میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی به تصویب رسیده که ۴۸۰ میلیون دلار آن مربوط به صنعت خودرو (گروه رنو فرانسه) و ۳۰۰ میلیون یوروی آن در بخش صنایع غذایی استان آذربایجان شرقی بوده است.
به گفته بهرامی، بر اساس گزارش سال ۲۰۱۶ کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد)، ایران از رشد ۶۴ درصدی سرمایه‌گذاری خارجی برخوردار بوده است.
مدیرکل دفتر سرمایه گذاری خارجی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: پارسال سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در بخش صنعت، معدن و تجارت در مجموع بیش از چهار میلیارد دلار بوده است؛ این آمار در همسنجی با سال پیش از آن (رقم یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار) بیش از ۲ برابر رشد نشان می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا