اهم اخبارصنعت و معدن

تشکیل کمیته سه جانبه برای نظارت بر توزیع کاغذ

حسین انتظامی رئیس کارگروه کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه در نشستی خبری به سوالات اهالی رسانه درباره موضوع کاغذ پاسخ داد.

وی در این نشست در پاسخ به سوالی درباره اظهارنظر روز گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تغییر ساختار کارگروه کاغذ وزارت ارشاد و ایجاد محدودیت در فعالیت‌های آن بدون اظهارنظر درباره صحبت‌های صالحی عنوان کرد: بحث‌های مربوط به تائید ثبت سفارش و نظارت بر توزیع کاغذ بر عهده معاونت‌های مربوطه در وزارت ارشاد و در موضوع ناشران نیز بر عهده تشکل‌های آنها است.

کارگروه در این میان تنها نقش هماهنگ کننده میان دستگاه‌های نظارت که در حوزه واردات کاغذ دخالت دارند. نمایندگانی از وزارت صمت، فرهنگ و ارشاد اسلامی، گمرک، وزارت آموزش و پرورش، سازمان حمایت، سازمان تعزیرات و نمایندگان تشکل‌های صنعت چاپ، مطبوعات و ناشران هم در آن عضویت دارند. تاکید دارم که نقش کارگروه تنها هماهنگی و اطلاع رسانی و سایر فعالیت‌ها بر عهده تشکل‌ها و معاونت‌های مربوطه است.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد مسئله نظارت بر کاغذهای وارداتی و توزیع آنها نیز گفت: مسئله نظارت از جمله وظایف کارگروه از زمان تأسیس آن بوده است. هفته گذشته در همین کارگروه جلسه برگزار شد و در آن نمایندگان سازمان حمایت و سازمان تعزیرات پیشنهادات خود را در این زمینه بیان کردند که در جلسه امروز ما آن پیشنهادات مصوب شد. درواقع کمیته‌ای سه جانبه متشکل از سازمان تعزیرات، سازمان نظارت و کارگروه، مسئله نظارت را مورد بررسی و تصویب قرار داده است و پیشنهادات عملی آنها به تصویب رسید که اجرای آنها نیز از این هفته شروع خواهد شد. بر این اساس این نظارت به شکلی خواهد بود که کاغذ واردشده با ارز دولتی حتماً به مصرف کننده حقیقی برسد و کاغذ وارداتی به بازار سیاه نیز راه پیدا نکند.

انتظامی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری در مورد موضوع واردات و نظارت بر توزیع زینک نیز گفت: کارگروه کاغذ وظیفه ساماندهی مسئله کاغذ و صنایع وابسته به آن را بر عهده دارد و مسئله زینک هم به دلیل ارتباط مستقیمش با بحث نشر، به کارگروه وارد و به وظایف آن اضافه شد. خوشبختانه با همکاری و هم افزایی توانستیم در این موضوع نیز مدیریت لازم را داشته باشیم. در همین راستا از سازمان حمایت خواستیم تا در قیمت گذاری زینک تسریع کند و توزیع آن نیز شروع شده است.

وی ادامه داد: در مورد توزیع زینک پیشنهاداتی از سوی تشکل‌های مربوطه ارائه شد که توسط معاونت‌های تخصصی مورد بررسی قرار گرد. مدیریت اتحادیه تعاونی ناشران ایران (آشنا) عنوان کرد که ماژول توزیع زینک را نیز تا ۴ شنبه به سامانه خود که به توزیع کاغذ اختصاص دارد می‌افزاید و قرار شد این ماژول توسط مصرف کنندگان زینک دیده شود و در صورت تأمین نیازها و خواسته‌هایشان به وسیله آن، مسئله توزیع زینک از این سامانه انجام بپذیرد.

رئیس کارگروه کاغذ وزارت ارشاد عنوان کرد: پیرو دستور مقام معظم رهبری برای حل مسئله کاغذ و با تدبیر معاون اول رئیس جمهور مصوب شد به میزان مصرف مطبوعات و ناشران کشور در زمینه کاغذ ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کماکان تعلق بگیرد. به تبع در این راه کاغذ وارداتی باید از طریق گمرکات ترخیص شود. با توجه به حضور نماینده گمرک در کارگروه و ارائه اطلاعات کاغذهای موجود در گمرک توسط وی به معاونت‌های تخصصی در کارگروه، مسیر لازم برای صدور حواله‌ها و ترخیص کاغذها در دست اجراست.

انتظامی همچنین از تشکیل جلسه‌ای به منظور بررسی موانع پیش روی تولید کاغذ خبر داد که با حضور دستگاه‌های مربوطه فردا برگزار خواهد شد.

وی همچنین درباره علت روند نزولی حضور واردکنندگان و ناشران در پروسه واردات کاغذ که در جداول منتشرشده از سوی کارگروه مشهود است نیز اینگونه توضیح داد. مسئله واردات کاغذ از سقف تقاضا در کارگروه تا ترخیص از گمرک مانند یک خط تولید است. به طور طبیعی در بخش‌هایی از آن انباشتگی داریم و در بخش‌هایی از آن کاهش تقاضا. به همین خاطر است که در جداول منتشر شده معمولاً شاهدیم که در برخی از بخش‌ها تقاضا ناگهان کاهش پیدا کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا