اقتصاداقتصاد بین المللتجارتحمل و نقلصادرات و وارداتصنعت و معدن

تشکیل کمیته‌های مرزی برای افزایش حجم تبادلات بین ایران و عراق

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: سال گذشته حجم تجارت ما با این کشور نزدیک به ۱۲ میلیارد دلار بوده و ما توانستیم اولین کشور تامین کننده نیازهای وارداتی عراق باشیم. امسال نیز با برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌های به عمل آمده رسیدن به حجم ۲۰ میلیارد دلار قابل تحقق است و ظرفیت‌های آن نیز وجود دارد.

به گزارش تولید آنلاین ، وزیر صمت در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه تشکیل شوراهای حل اختلاف در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه این وزارتخانه برای توسعه همکاری‌ها با کشورهای همسایه گفت: در محورهای هفتگانه‌ای که این وزارتخانه برای سال ۹۸ در نظر گرفته است توسعه روابط اقتصادی با ۱۵ کشور همسایه با تمرکز بر افزایش صادرات از اولویت برخوردار است و با توجه به گسترده بودن روابط ما در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی با کشور عراق این کشور از جایگاه بسزایی در برنامه‌های این وزارتخانه برخوردار است.

وی ادامه داد: سال گذشته حجم تجارت ما با این کشور نزدیک به ۱۲ میلیارد دلار بوده و ما توانستیم اولین کشور تامین کننده نیازهای وارداتی عراق باشیم. امسال نیز با برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌های به عمل آمده رسیدن به حجم ۲۰ میلیارد دلار قابل تحقق است و ظرفیت‌های آن نیز وجود دارد.

وی با اشاره به برخی اقدامات انجام شده وزارت صمت برای افزایش صادرات به این کشور گفت: برگزاری نمایشگاه‌های دائمی و مقطعی افزایش تبادل هیات‌های تجاری، فعال شدن گذرگاه‌ها و بازارچه‌های مرزی میان دو کشور از جمله اقداماتی است که در شش ماه اول سال جاری صورت گرفته همچنین ظرفیت‌های موجود در راه‌آهن شلمچه و بصره و تسهیل در امور گمرکی و استاندارد از دیگر اقداماتی است که می‌تواند به افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور بیانجامد.

وی ادامه داد: تشکیل کمیته‌های مرزی برای حل مشکلات مقطعی و حضور استانداران در این کمیته‌ها باعث شده که مشکلات بخصوص در حوزه گمرک و عبور کالا از مرز به حداقل برسد و امیدواریم تا سال ۱۴۰۰ حجم تبادلات به ۲۰ ملیارد دلار و حتی فراتر از آن برسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا