اقتصاداقتصاد بین المللصنعت و معدن

ترامپ اقتصاد ایران را در وضعیت بلاتکلیفی نگه داشته است

به گزارش تولید آنلاین، به نقل از بلومبرگ، کاهش ارزش ریال به دلیل تنش های سیاسی با آمریکا موجب وقوع زنجیره ای از تحولات شده که بازارهای پولی و تجاری کشور را تضعیف کرده است.

مدیر یک شرکت ایرانی در این باره گفت: «به ما نگاه کنید. ما اینجا نشسته ایم و داریم با گوشی هایمان بازی می کنیم.» وقتی اوضاع برای تجار و بازاریان بد باشد، برای حسن روحانی، رئیس جمهوری هم بد است. با گذشت یک سال از دور دوم ریاست جمهوری او، به نظر می رسد که وضعیت کشور در حال عقب گرد است.

مسئولان، دشمنان منطقه ای را دلیل کاهش ارزش ریال عنوان می کنند. اما دلیل اصلی بی ثباتی بازار ارز، بالا گرفتن تنش ها با دولت ترامپ است. دولت آمریکا باید تا ۱۲ ماه می در مورد ماندن یا خروج از برجام و برقراری مجدد تحریم ها تصمیم بگیرد.

در طی هفته های اخیر، مقامات دولتی به بانک ها دستور داده اند تا نرخ سود سپرده های بانکی را افزایش دهند تا بتوانند از تب تقاضا برای دلار بکاهند. بانک مرکزی هم فعلا فروش ارز نقدی توسط صرافی ها را ممنوع کرده تا جلوی خروج ارز از کشور را بگیرد.

مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد و دارایی روحانی، سیاست های اتخاذ شده را «اقداماتی پیشگیرانه» برای مهار آشفتگی در آستانه تصمیم احتمالی آمریکا در مورد خروج از برجام توصیف کرده است. این اقدامات در مجموع ثباتی نسبی را بر بازار حاکم ساخته است. اما عدم دسترسی به دلار و دشواری در انتقال پول به خارج از کشور به شدت به فعالان اقتصادی و به ویژه کسانی که نیازمند واردات جنس و مواد خام هستند، آسیب زده است.

این فعال اقتصادی گفت: «تامین کنندگان اصلی ما کار را تعطیل کرده اند… دلیلش هم قیمت ارز است. ما منتظریم ببینیم که ترامپ چه خواهد گفت.»

وی افزود، بسته شدن شبکه حواله پول کار را سخت تر کرده است. لیست قیمت شرکت نشان می دهد که هزینه ماشین آلات آلمانی در طی ۲ ماه گذشته تحت تاثیر رشد قیمت دلار ۲۰ درصد افزایش یافته است.

ظاهرا ایران در حال آماده سازی خود برای شرایط بدتر است. مقامات ایرانی از احتمال واکنش به اقدام آمریکا و از سرگیری فعالیت های هسته ای کشور و یا خروج از ان پی تی سخن گفته اند. آنها همچنین به صورت نمادین، اهمیت دلار در اقتصاد نفتی ایران را کاهش داده و اعلام کرده اند که قصد دارند برای حساب و کتاب های رسمی از یورو استفاده کنند.

به گفته علی دادپی، استاد اقتصاد دانشگاه سنت ادواردز در تگزاس، تجار ایرانی اکثر خریدهای خارجی شان را به دلار انجام می دهند. بنابراین تغییر حساب ها به یورو هزینه ها را افزایش خواهد داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا