استان هااقتصادخوزستانکشاورزی و صنایع غذایی

تاکستان هایی در دل نخلستان/ کارون میزبان جشنواره انگور بود

جشنواره انگور به میزبانی شهرستان کارون در مدت دو روز برگزار و برنامه های متنوع آن راهی برای شادی همه مردم خوزستان شد

به گزارش تولید آنلاین، کوثر کریمی: شهرستان کارون در استان خوزستان دارای بزرگترین تاکستان جنوب استان خوزستان هست که برای همین منظور جشنواره برداشت انگور در مدت دو روز در روزهای پنج شنبه و جمعه برگزار شد.

شهرستان کارون این بار برای شادی مردم سراسر استان خوزستان دست به دامان خوشه های ناب انگوری شده که با دست های پینه بسته کشاورزان رنج دیده این شهرستان رشد یافته اند؛ این روزها در میان خبرهای ناامید کننده ای که از خوزستان به سراسر کشور مخابره می شود، شهرستان کارون ایستاده تا نشان دهد اگر کمی توجه به مردم و خاصه کشاورزان این استان شود، خوزستان سراسر نعمت است.

در شهرستان کارون، تاکستان ها برای شادی مردم خوزستان راه میان بُر را انتخاب کرده اند و میزبانی جشنواره انگور برای شاد شدن مردم استان اتفاقی بسیار خوش یُمن است.

جشنواره انگور کارون به میزبانی روستای غزاویه بزرگ شهرستان کارون از صبح روز پنجشنبه با بازدید عادی مردم شروع و مراسم رسمی نیز با حضور مسئولان استانی از شامگاه پنجشنبه برگزار شد.

جشنواره تا شامگاه جمعه روز ۱۵ تیر هم ادامه داشت و همه علاقمندان می توانستند در دو نوبت صبح و عصر برای شرکت در جشنواره در شهرستان کارون حضور پیدا کنند؛ بنرهایی برای راهنمایی افراد در سطح شهر نصب شده است.

در نوبت صبح از ساعت ۹ تا ۱۷ برنامه های متوعی از جمله مسابقه قایق سواری در روستای عطیش، مینی تور بومگردی درروستای غزاویه به زبان های فارسی، عربی و انگلیسی، حضور در تاکستان ها و تجربه برداشت انگور، برگزاری مجالس قهوه خوری، گردش در نخلستان های سر به فلک کشیده، انجام بازی های قدیمی و فراموش شده محلی، طبخ خوراکی های محلی و جشنواره صنایع دستی بی نظیر برگزار شد.

در نوبت عصر عصر نیز از ساعت ۱۹ برنامه های متنوعی از جمله جُنگ شادی، نمایش و موسیقی محلی برگزار می شد. همچنین برای حاضران در جشنواره این امکان فراهم شده تا با دستان خود به خوشه چینی انگور بپردازند.

حضور برای همه علاقمندان در جشنواره انگور شهرستان کارون به صورت رایگان پیش بینی شده و مردم می توانستند در کنار لذت از جشنواره به خرید هم بپردازند.

بهشتی در کنار اهواز

علی غلامپور یکی از شرکت کنندگانی که از اهواز برای حضور در جشنواره انگور به کارون آمده در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: شرجی و گرما یکی از خصوصیات بارز استان خوزستان است؛ طی سال های اخیر هم که گرما شدت بیشتری به خود گرفته و آن را با چاشنی گرد و غبار به خورد مردم می داد ولی اصلا در این بین فکر نمی کردم که چنین مواهبی هم در خوزستان داشته باشیم.

وی ادامه می دهد: اصلا به ذهنم متصور نمی شد که در کنار اهواز با دمای هوای بیش از ۵۰ درجه بتوان وارد چنین بهشتی از نعمات الهی شد.

غلامپور می گوید: شادی این جشنواره روح نواز است و امیدوارم از این دست اخبار خوب و امیدوارکننده که باعث افزایش امید به زندگی در مردم می شود را بیش از پیش بشنویم.

این شهروند اهوازی در پایان می گوید: خاطره حضور در شهرستان کارون با پذیرایی خرمای محلی، اسب سوارهای مهمان نواز، غذاهای محلی با پخش موسیقی سنتی اصیل و برنامه های شاد و مهیج دیگر هرگز از ذهنم محو نمی شود و باز هم به کارون خواهم آمد.

آیناز همتی که ۲۳ سال سن دارد و از شهرستان رامهرمز به کارون آمده می گوید: در گروه های مختلف فضای مجازی تبلیغاتی مهیج به چشمم خورد که از عموم مردم استان برای حضور در جشنواره انگور شهرستان کارون دعوت شده است.

او اضافه می کند: خیلی زود برنامه ریزی ها را انجام و راهی شهرستان کارون شدیم؛ قدم زدن در تاکستان های زیبای انگور کارون لذتی وصف نشدنی دارد که امیدوارم هر شهروندی خود با حضور در این تکه از بهشت زمینی آن را تجربه کند.

همتی بیان می کند: هرچند در رامهرمز هم کشاورزی گندم و برخی از محصولات کشاورزی را دیده بودم ولی دیدن تاکستان و باغ های انگور شهرستان کارون چیز دیگری است.

این شهروندی رامهرمزی در ادامه با اشاره به غیرقابل تصور بودن وجود این باغ ها در گرما و شرجی های خوزستان یادآور می شود: مردم شهرستان کارون بسیار مهمان نواز هستند؛ در این جشنواره آنها با لبخند و مهمان نوازی ما را به حضور در جشن و جُنگ های شادی متعددی دعوت کردند.

ظرفیت جشنواره برای جذب گردشگر

جواد کاظم نسب الباجی نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی در حاشیه این جشنواره در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می کند: باغ های انگور شهرستان کارون ظرفیت های بسیار خوبی برای توسعه کشاورزی و مهمتر از آن جذب توریست و گردشگری ایرانی و خارجی است؛ هرچند متأسفانه در گذشته اطلاع رسانی عمومی به هموطنان و هم استانی ها به خوبی صورت نگرفته ولی طی چند وقت اخیر حرکت های اطلاع رسانی خوبی انجام شد.

وی با اشاره به اینکه به عنوان نماینده مردم در کمیسیون کشاورزی تمام تلاش خود را به کار می گیرم تا کمک حال کشاورزان باشم، می افزاید: با کشاورزان و مسئولان منطقه صحبت شد تا انجمنی تشکیل و از طریق آن مشکلات خود را مطرح و حل کنند.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی با اشاره به گلایه کشاورزان برای نبود سم مطلوب و حمایت عنوان می کند: قیمت انگور در استان های دیگر از ۱۰ هزار تومان بیشتر است ولی کشاورزان این منطقه با قیمت بسیار پائینی حدود یک هزار تومان برای هر کیلو به فروش می رسانند.

الباجی بیان می کند: از تعاون روستایی درخواست می کنم تا خودش به این ماجرا ورود کرده و محصولات کشاورزان را به صورت تضمینی خریداری کند تا کشاورزان متضرر نشوند.

وی در پایان یادآور می شود: کشت انگور در روستاهایی شهرستان کارون بیش از ۱۰۰ سال سابقه دارد ولی برنامه امروز نشان دهنده وجود ظرفیت برای تکثیر آن به منظور رونق در کشاورزی است.

فرماندار کارون نیز در خصوص این جشنواره اظهار می کند: جشنواره انگور شهرستان کارون با هدف معرفی آداب، رسوم و فرهنگ این شهرستان برگزار شد؛ عرضه محصولات کشاورزی، اغذیه و نوشیدنی های محلی، پخش موسیقی محلی، بازی های سنتی، عرضه صنایع دستی و مسابقه قایقرانی نیز از جمله برنامه های جانبی این جشنواره هستند.

معصومه خنفری اضافه می کند: تاکستان های شهرستان کارون از روستاهای غزاویه تا چمیان و به ویژه روستای عطیش همه جزو بهترین جاذبه های گردشگری و بومگردی کارون محسوب می شوند.

وی عنوان می کند: شهرستان کارون آئینه تمام نمای ظرفیت های استان خوزستان و دارای همه جلوه های چشم نواز طبیعی است.

فرماندار شهرستان کارون یادآور می شود: تاکستان های شهرستان کارون که در دل نخلستان های این شهرستان هستند، زمینی به مساحت ۳۵۰ هکتار را دربر دارند.

خنفری خبر می دهد: با همکاری اداره میراث فرهنگی شهرستان و استان، برنامه ریزی شده تا جشنواره برداشت خرما را نیز به میزبانی کارون برگزار کنیم.

جشنواره ای برای تبلور خلاقیت و تبادل همدلی

مشاور فرهنگی و هنری استاندار خوزستان نیز بیان می کند: این برنامه را در زمره فعالیت های بسیار ارزشمند فرهنگی، اجتماعی و علمی خوزستان محسوب می کنیم.

رضا کیانی ادامه می دهد: از فرمانداری کارون، میراث فرهنگی استان و این شهرستان تقدیر می کنیم ولی امیدوارم در سال های آتی با قدرت و قوت دنبال شود و به مباحث پژوهشی هم در این وادی توجه شود.

وی تأکید می کند: نیاز است که این برنامه در آینده مورد آسیب شناسی جدی قرار بگیرد تا ضمن برطرف شدن نقاط ضعف به تقویت نقاط قوت هم بپردازیم.

مشاور فرهنگی و هنری استاندار خوزستان اضافه می کند: نیاز است که کارگروه های علمی و فرهنگی قوی برای برگزاری هرچه باشکوه تر این برنامه در آینده تشکیل شود.

کیانی در پایان عنوان می کند: این جشنواره بستری برای تبلور خلاقیت ها، تبادل داشته ها، همگرایی و افزایش تعامل در خوزستان است که به این اتحاد هم برای استان نیاز داریم.

لزوم برگزاری جشنواره ۱۵ روزه

یکی از کشاورزان با اشاره به قیمت مناسب انگور در این جشنواره می گوید: جشنواره باید ۱۵ روزه می بود تا حاضران همه انواع انگور مثل قرمز و عسکری را ببینند.

وی با انتقاد از اینکه هر چند جشنواره باید زودتر برگزار می شد، ادامه می دهد: مردم اگر بیایند هم از تاکستان بازدید می کنند و هم با قیمت مقطوعی خرید می کنند.

این کشاورز با اشاره به تولید ۶ نوع انگور در تاکستان های کارون و اینکه انگورهای قرمز و عسکری ها خیلی زودتر از سلطانی ها می رسند، می گوید: از درصد بالای شوری آب گلایه داریم هرچند که می دانیم یکی از عوامل عمده مشکلات فعلی در حوزه کم آبی به کاهش بارندگی و خشکسالی برمی گردد.

توسعه جشنواره برای آینده

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان نیز با حضور در این جشنواره در جمع خبرنگاران اظهار می کند: سابقه تاکستان داری و تاکستان های شهرستان کارون بر اساس تاریخ شفاهی به دوره قاجار می رسد و قبل از آن هم بوده و قدمت بیش از ۱۰۰ سال دارد.

وی می افزاید: ابتکار خوبی که مسئولان در شهرستان کارون داشتند و اولین جشنواره برداشت انگور را در تاکستان ها برگزار کردند، کار ارزشمندی برای شناسایی ظرفیت ها و قابلیت های شهرستان کارون و معرفی آن به استان، کشور و منطقه است.

استاندار خوزستان تصریح می کند: از فرمانداری فعال این شهرستان تشکر می کنم و ان شاءلله این کار را ادامه و جشنواره هر ساله برگزار شود.

شریعتی با لزوم توسعه و گسترش جشنواره ادامه می دهد: امیدوارم این جشنواره با نوآوری های بیشتری در سال‌های آتی برگزار شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه قابلیت‌های بسیار زیادی در شهرستان کارون وجود دارد و باید از آنها بهره مند شد، عنوان می کند: باید ظرفیت های شهرستان کارون در حوزه کشاورزی و مسائل فرهنگی بیشتر شناسایی شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا