اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد بین المللاقتصاد و تجارتانرژیاهم اخبارتشکلهاشرکتهاصادرات و وارداتصنعت و معدننشریه همگام با صنعتگفتگو و مصاحبه

بودن «برجام» حتی ناقص بهتر از نبودنش است

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد از مجله همگام با صنعت رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشیمی در یادداشت های هفتگی خود از وجود برجام حتی بصورت ناقص دفاع کرد و گفت: در این سال ها در مورد برجام حرف و حدیث‌های فراوان داشتیم . برخی‌ از افراد سیاسی برجام را موجب بدبختی و بیچارگی کشور می‌دانستند و در مقابل گروهی دیگر برجام را تنها راه نجات کشور دانسته و مهمترین مزیت برجام را نجات مردم از بلاتکلیفی و کاهش فشار روانی میدانستند، زیرا در این صورت امکان “افق گشایی” و پیش بینی آینده برای مردم امکان پذیر میگردد و اگر برجام نباشد، کشور به چاه ویل سقوط می‌کند و سنگ روی سنگ بند نخواهد شد. از نظر من وضعیت هیچ تفاوتی نکرده و همان دیدگاه پیشین خودم را دارم..

‎رئیس هیئت مدیره گروه مرآت  افزود: بودن «برجام» حتی ناقص بهتر از نبودنش است و البته فهماندن این موضوع به برخی‌ها واقعاً سخت میباشد.

‎دلیلش این است که اصولا آن‌ها خبر از اداره کشور نداشتند و نمی‌دانستند که وضعیت تولید برق، وضعیت پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و صنعت کشور چگونه بوده است. متاسفانه هنوز هم عده‌ای فکر می‌کنند پالایشگاه ستاره خلیج فارس که کشور را در حوزه بنزین تامین کرد، ۱۰۰درصد توسط متخصصان داخلی ساخته شده و کسی به آن‌ها توضیح نداد (و از این دست اتفاقات بسیار داشتیم) که این مجموعه بزرگ ۸۰درصد پیشرفت داشت اما اصل کار همان ۲۰درصد بود که ما تکنولوژی آن را نداشتیم و وقتی برجام امضا شد موفق به خرید تجهیزات لازم شدیم و بنزین کشور تامین شد!

‎این فعال اقتصادی کشور ادامه داد:در مورد پارس جنوبی، تا قبل از امضای برجام به صورت عملیاتی فقط ۱۲ فاز این مجموعه راه‌اندازی شده بود و بزرگ‌ترین فاز آن که فاز ۱۲ بود و به تنهایی برابر با سه فاز، مشکلات عدیده‌ای داشت که پس از امضای برجام تجهیزات لازم خریداری شد و ۱۲ فاز دیگر هم به بهره‌برداری رسید تا ما از قطر جلو بزنیم! برجام با همه بدی‌هایش باعث شد تا ما بتوانیم در همان فرصت ده‌ها میلیارد دلار تجهیزات مورد نیاز فازهای پارس جنوبی، ۱۹ پروژه پتروشیمی و پالایشکاه بید بلند را وارد کشور کرده و به گونه‌ای پیش بیفتیم که پس از خروج امریکا از برجام و تحریم حداکثری، کشور در حوزه انرژی، برق و گاز تامین باشد و مشکلی بوجود نیاید، برجام با همه اشکالاتش نعمتی بود و فرصتی برای نفس کشیدن کشور که بتوانیم در سال‌های بعد مقاومت کنیم. آن‌هایی که فکر می‌کردند برجام بهانه است و بدون برجام می‌شود کشور را اداره کرد (که البته می‌شود، به شرط اینکه مدیریت درست، هماهنگ و بدون فساد باشد) شاید حالا متوجه شده باشند که چرا نیاز است توافق امضا شود؟ این روزها حتی شاهد هستید آن‌هایی که روزانه علیه برجام می‌نوشتند، موافق آن شده‌اند

‎عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: اما چرا الان توافق برجام دچار وقفه شده و با وجود اینکه احیا برجام ۲۰۱۵ مورد توافق قرار گرفته ، امضا نمی شود؟

اولا که برجام مخالفان جدی در منطقه دارد بطور مثال رئیس موساد گفته : توافق قریب الوقوع هسته ای با ایران در صورت تصویب نهایی، یک “فاجعه استراتژیک” برای تل آویو خواهد بود.

حسینی افزود: از نظرمن هیچ یک از دوکشور آمادگی آنرا برای نوشیدن جام زهر ندارند، بالاخره توافق برجام در مقابل امتیازاتی که برای هریک از طرفین دارد محدودیت هایی را بهمراه دارد که باعث انتفاع طرف مقابل میگردد و طرفین هنوز موفق به اقناع افکار عمومی نشده اند، در ایران ما باید از غنی سازی ۲۰ و ۶۰ درصد بگذریم وفقط در حد ۳/۶۷ غنی سازی نماییم، ضمنا همه سانتریفیوژهای پیشرفته ای ار سیکس را جمع اوری کنیم و بازرسی های جدی آژانس را بپذیریم ودرباره منشا اورانیوم یافت شده در سه سایت مشکوک را توضیح دهیم، در مقابل امریکا مجبور است تحریم های ترامپ را لغو نماید، پول های بلوکه شده ایران را آزاد نماید و تحریم صادرات نفت و بقیه اقلام را لغو نماید، که با توجه به سیاه نمایی هایی که در این سالها بر علیه ایران شده است اقتاع افکار عمومی و پاسخ دهی به مخالفین برجام در کنگره را مشکل می نماید، لذا به نظر من اولین گام قبل از بازگشت امریکا به برجام، تبادل زندانیان سیاسی دو کشور دارای اهمیت میباشد که میتواند در تلطیف این فضا موثر باشد. از دیدگاه حقیر هیچ یک از طرفین چاره ای جز توافق ندارند و بزودی این اتفاق خواهد افتاد، انشاالله

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا