لوازم خانگی

برکت تحریم‌ها برای صنایع لوازم خانگی و رونق دوباره تولید

در حالی که پس از تحریم‌‌های ظالمانه آمریکا علیه کشورمان شاهد خروج برندهای خارجی نظیر ال جی، سامسونگ، دوو، پاناسونیک و غیره از بازار لوازم خانگی کشورمان بودیم، آمارها حکایت از خروج این صنعت از رکود و فعال شدن دوباره ظرفیت‌های تعطیل شده دارد.

به گزارش انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، شرکت‌های خارجی تا پیش از اعمال تحریم‌های ظالمانه آمریکا سهمی حدود ۴۰ درصدی از بازار کشورمان را در اختیار داشتند که از جمله بزرگترین آنها شرکت‌های کره‌ای ال‌.جی و سامسونگ قابل اشاره است.

با خروج این برندها از کشورمان، به یکباره بخشی از ظرفیت‌های تولیدی این مجموعه ها با رکود در تولید همراه شد، هرچند همه سعی مدیران این شرکت ها حفظ اشتغال و تعطیل نکردن نیروی کار بود.

امروز شرکت‌های ایرانی با همه قدرت در راستای سیاست‌های کشور در حرکتند تا خلاهای بازار لوازم‌خانگی پوشش داده شود.

در این پیوند، “علیرضا موسوی مجد” مدیرعامل سام الکترونیک به خبرنگار ما گفت: با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور و مواجهه با تحریم های ظالمانه که همه صنعت را دچار مشکل کرد، اما این مجموعه توانست با اتکا به پتانسیل نیروی انسانی، توان داخلی و واحد تحقیق و توسعه (R&D) خود طراحی محصولات جدید را در دستور کار قرار دهد.

وی بیان‌داشت: تولید تلویزیون جدید با برند سام پس از تحریم‌ها در این مجموعه آغاز شده که حاصل دست‌کم ۱۰ ماه تلاش دست اندرکاران این مجموعه، اساتید دانشگاه ها و تکنسین های خبره است.

موسوی‌مجد گفت: در تولید این تلویزیون، همه قطعاتی که امکان تولید آنها به صورت اقتصادی وجود داشت در داخل کشور انجام می‌شود، همچنین همه برنامه ها و نرم افزارهای این محصول توسط تکنسین‌های ایرانی نوشته شده و هیچ وابستگی در این زمینه وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به همکاری شرکت سام الکترونیک با دیگر برندهای بین المللی در گذشته می‌توان گفت محصول جدید تلویزیون این شرکت از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است که در ۱۰ پلتفرم و ۲۶ مدل در سایزهای مختلف از ۳۲ اینچ تا ۶۵ اینچ عرضه می شود.

به گفته این مقام صنفی، شرکت کره‌ای سامسونگ تا پیش از خروج از کشورمان متاثر از تحریم‌ها، حدود ۴۵ درصد بازار کشورمان را در اختیار داشت، اما اکنون شرکت‌های ایرانی به دنبال جایگزینی این محصولات است.

وی تاکیدکرد:‌ هرچند حرکت کره‌ای‌ها خوب نبود، اما برکت آن برای کشور حرکت در مسیر خودکفایی و ارتقای داخلی‌سازی بود و محصولات یاد شده از طریق منابع تامین خارجی جایگزین با بهترین کیفیت مواد اولیه ساخته می‌شوند.

** رشد ۱۵ درصدی تولید نسبت به پیش از تحریم‌ها

برپایه این گزارش، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در آیین افتتاح بیستمین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی، خروج شرکت‌های چند ملیتی و خارجی از بازار کشورمان متاثر از تحریم‌ها را یادآور شد و گفت: در گذشته بیش از ۵۰ درصد بازار لوازم‌خانگی کشور در اختیار شرکت‌های یاد شده بود، اما امروز نه تنها کمبود تولید ناشی از ترک کشور از سوی شرکت‌های جبران شده، بلکه مقایسه آمارها با سال ۹۶ (پیش از آغاز دور تازه تحریم‌ها) رشد ۱۵ درصدی تولید را نشان می‌دهد.

“مهدی صادقی‌نیارکی” خاطرنشان‌کرد: بر این اساس، امروز محصولات داخلی توانسته‌اند با محصولات خارجی جایگزین شوند، با این تفاوت که عمق ساخت داخل آنها نیز افزایش یافته است.

در این زمینه دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران می گوید: امروز بحث برندسازی در صنعت لوازم خانگی کشورمان با جدیت مطرح است.

“عباس هاشمی” خاطرنشان کرد: در نظر داریم شرکت هایی که توان مارکتینگ و صادرات بالاتری دارند را به سمت ایجاد و برندهای ملی سوق دهیم و سایر تولید کنندگان دنباله رو  آنها بوده و برای آن برندها کار کنند.

وی افزود: پیش‌بینی ما برای افق چشم‌انداز  ۱۴۰۴ وجود حداکثر چهار تا پنج برند ملی در صنایع لوازم خانگی کشور است.

هاشمی، با اشاره به خروج برندهای خارجی پس از تحریم ها از کشور خاطرنشان کرد: نتیجه این خروج، اتکا به تولیدات داخلی و افزایش داخلی‌سازی بود، به طوری که در شرکت های همچون سام الکترونیک و جی پلاس شاهد تولید محصولات ایرانی و همچنین شاهد توسعه سبد کالایی در شرکتی نظیر مادیران هستیم که قبلا در سبد کالایی اش فقط مانیتور مشاهده می شد، اما امروز به تولید انواع تلویزیون، یخچال فریزر، لباسشویی، ظرفشویی و حتی اسپلیت یونیت روی آورده و در مجموع سبد کالایی کشور در این بخش در حال تکمیل است.

بررسی آمارهای منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید دو میلیون و ۸۰۱ هزار و ۱۰۰ دستگاه انواع یخچال و ‌فریزر، ماشین لباس‌شویی و تلویزیون امسال تا پایان آبان‌ماه است.

همچنین در هشت ماه گذشته، یک میلیون و ۳۳۴ هزار و ۳۰۰ دستگاه یخچال و فریزر در کشور تولید شد که در هم‌سنجی با پارسال رشد ۲۹.۲ درصدی را نشان می‌دهد.

مطابق این آمارها، در هشت ماهه امسال ۶۶۵ هزار و ۲۰۰ دستگاه ماشین لباس‌شویی توسط کارخانجات داخلی تولید شد و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۵۸.۲ درصدی دارد.

تولید انواع تلویزیون در مدت مزبور با رشد ۶۲.۵ درصدی پیشتاز شد و به ۸۰۱ هزار و ۶۰۰ دستگاه رسید.

کولر آبی با افت ۱۱.۲ درصدی در هم‌سنجی با سال گذشته ۷۵۸ هزار و ۲۰۰ دستگاه به تولید رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا