کار و تعاون

برنامه‌ریزی و تعیین قیمت برای سفرهای اتوبوسی اربعین

احمدرضا عامری اظهارکرد: اربعین در اواخر شهریور ماه است و در آن زمان نه تنها اوج سفرهای تابستانی مردم بوده بلکه چند روز پس از آن نیز شهادت امام رضاست و مردم تقاضای بالایی برای سفر به مشهد دارند بنابراین باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم تا بتوانیم پاسخگوی همه این سفرهای اتوبوسی باشیم. وی با اشاره به اینکه تا کنون کسی با اتحادیه و رانندگان مشورتی در این زمینه نکرده است، افزود: در سنوات گذشته برای سفرهای اربعین با وسایل حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌شد که با توجه به اینکه رانندگان عمدتا این سفرها را به صورت یکسر خالی انجام می‌دادند، هزینه آن پرداخت می‌شد. بنابراین اگر قرار است در این زمینه مشکلی به وجود نیاید باید برای قیمت بلیت اتوبوس نیز در این ایام مشخص شود.

سخنگوی اتحادیه تعاونی‌های مسافری اعلام کرد: در حال حاضر قیمت اتوبوس به حدود ۱۴ میلیارد تومان رسیده است و قطعات نیز با این افزایش قیمت مواجه شده به گونه‌ای که هم اکنون یک جفت لاستیک برای اتوبوس حدود ۳۶ میلیون تومان است بنابراین برای سفرهای اربعین باید به فکر رانندگان اتوبوس هم بود اگر قرار باشد به ویژه برای آغاز سفرهای اربعین، راننده به صورت یکسرخالی این مسیر را طی کند، باید هزینه آن نیز در نظر گرفته شود، البته باید صبر کرد و دید که چه اتفاقاتی در این زمینه رخ خواهد داد.

هفته گذشته حمیدرضا شهرکی –معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای- درباره جزییات سفرهای اربعین اینگونه توضیح داد که بر اساس اطلاعات و آمار در سال ۱۳۹۸ یک میلیون و ۸۳۰ هزار نفر با به کارگیری ۸۰۰۰ هزار دستگاه ناوگان اتوبوسی یکتا به سفر عتبات عالیات در ایام اربعین رفتند. به عبارت دیگر در کشور ۱۴۰۰۰ دستگاه اتوبوس فعال داریم و در سال ۱۳۹۸ همزمان باید سرویس‌های داخلی ۸۰۰۰ دستگاه به جابه‌جایی زوار اختصاص پیدا کرد و از سوی دیگر حدود ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده داریم که تنها امکان استفاده در مسیرهای کوتاه را دارند. با این وجود برای جابه‌جایی در آن سال ۶۰ هزار سفر انجام شد که البته امسال افزایش چشمگیری خواهد داشت.

وی افزود: تاکنون ۶۰ درصد ظرفیت ناوگان اتوبوسی مورد استفاده قرار می‌گرفت و امسال درصددیم تا آن را به ۷۰ درصد برسانیم و با همکاری مردم در آن ایام با ۳۰ درصد ظرفیت، سفرهای داخلی را مدیریت کنیم.

شهرکی با اشاره به استفاده از تجارب سال‌های گذشته برای مدیریت بهتر سفرهای اربعین و کاهش مشکلات زائران، در پاسخ به سوالی درباره قیمت بلیت اتوبوس، مینی‌بوس و تاکسی برای سفرهای اربعین اعلام کرد: از آنجا که همه رانندگان برای زائران در مسیر رفت و برگشت باید به صورت یکسر خالی حرکت کنند، پیشنهاد افزایش قیمت را داده‌اند اما هنوز مورد تایید یا مخالفت قرار نگرفته و به محض مشخص شدن نتیجه آن را اطلاع‌سانی می‌کنیم. از سوی دیگر نیز پیشنهاد کردیم تا تسهیلاتی مانند روغن، لاستیک و سوخت از طریق مجموعه شهرداری‌ها پایانه های مسافری به رانندگان به عنوان مشوق بدهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا