اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتتشکلهاصنعت و معدنگفتگو و مصاحبه

برخی عوامل درون حاکمیت سیگنال‌های اشتباهی به دولت می‌دهند/ در حال تدوین نقشه راه دیپلماسی اقتصادی هستیم

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد، نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی با حضور اعضای هیات رئیسه اتاق  برگزار شد.

حسین سلاح ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی، گفت: در هفته گذشته سیاست های برنامه ۷ توسعه توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد که شاکله آن مبتنی بر رشد بهره  وری است.

وی با بیان اینکه رشد بهروری اقتدار اقتصادی و ملی را به همراه می آورد، تصریح کرد: تولید یک حبل المتین برای نیروی‌های اقتصادی و اجتماعی  و اجتماعی است برای تحقق این آرمان هدف در بخش خصوصی و حاکمیت وظایفی تعریف شده است .

نایب رئیس اتاق بازرگانی ادامه داد: در بخش حاکمیت توجه به عقلانیت و  ثبات در تصمیم گیری و کاهش مداخله جویی در ارگان اقتصادی و اجتماعی و  و بسنده کردن به  نقش سیاست گذاری به جای تصدی گری و اجرا سخنی است که سالها آن را طرح کردیم.

سلاح ورزی شرایط فعلی کشور را پیچیده دانست و افزود: به نظر می‌رسد که برخی عوامل و گروه های درون حاکمیت سیگنال های غلط و اشتباهی را به دولت می دهند و همین مسئله باعث شده است که ذهن سیاست گذار را اولویت های اصلی دور می کنند.

این فعال اقتصادی برنامه ۷ توسعه قطب نمایی برای حاکمیت است که ۵ سال آینده را راهبری می کند، تاکید کرد: بحث هایی مانند شکوفایی، رشد و بهروری کلیدهای مهم این سند بالادستی است و این مهم منوط و مشروط به امید، ثبات آرامش و رسانه های قدرتمند و دانشگاه های فراگیر نیاز دارد ما در این روزها شاهد اتفاق در کشور هستیم که بانو و دختر ایرانی جان خود را از دست داد و باعث جریحه دار شدن روح اجتماعی و عمومی در کشور شد.

وی تصریح کرد: پیوند ناگسستنی میان سرمایه گذاری امید و امنیت اجتماعی وجود دارد ما هم امیدوارم چنین اتفاقاتی تکرار نشود و گزارش جامعی از تخلفات احتمالی ارائه شود.

سلاح ورزی با اشاره به  علامت دهی ها در نظام قیمت گذاری در بازار ، بیان کرد:  حکمران ها به اسم اعمال سیاست های مالی  در روند قیمت گذاری اختلال ایجاد کردند و سیاست های رفاهی حتی اگر منتج به برقراری عدالت شوند که نخواهند شد منتج به عادلانه توزیع کردن فقر شده است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی با بیان اینکه عوامل تولید جز با اتصال به زنجیره تولید و تجارت به دست نمی آید، گفت: این اتصال ها معطل عوامل سیاسی است. فعالان اقتصادی نباید اقدامات را منوط به حل مشکلات سیاسی کنند چرا که از سوی دیگر پیش نیاز اتصال به زنجیره تولید و تجارت جهانی داریم.

وی ادامه داد : سازمان دهی بنگاه های ایرانی متناسب با حضور در بازارهای های جهانی نیست ما باید بیشتر از مطالبه گری که از دولت داریم به سهم و مسئولیت خود حساس  باشیم.

وی با اشاره به مسئولیت های اجتماعی بنگاه ها در  شرایط فعلی کشور، گفت: دولت علاقه مندی جدی نسبت به اصلاح ساختار اقتصادی کلان  دارد اما طبیعی است که این جراحی  برای بدنه دردناک است. توجه بنگاه های اقتصادی به مسئولیت های اجتماعی به صورت مسکن با صدقه و پول پاشی باشد اما نباید مسئولیت اجتماعی باصدقه اشتباه گرفته شود.

وی پیوستن ایران به عنوان عضو اصلی شانگهای را موفقیت آمیز خواند و افزود:  بخش خصوصی برای بهبود روابط با کشورهای حوزه  اوراسیا تلاش می کند و تقویت ترانزیت و تجارت مجدد را فرصت ایجاد هاب منطقه ای را  برای  ایران می سازد اما توجه دولت مردان را به این نکته جلب می کنم بدون حل مشکلات رقابت پذیری اقتصادی در داخل و موانع برقراری روابط  عادی با قدرت های بزرگ اقتصادی دنیا این فرصت ها راهگشا نخواهد بود.

وی تاکید کرد: اتاق ایران  در حال  تدوین نقشه راه برای دیپلماسی اقتصادی است که نقش آفرینی بخش خصوصی را و اتاق ایران را طراحی می کند و امیدواریم به زودی برای فعالان اقتصادی ارائه بدهیم و از ظرفیت های اتاق های استانی و اتاق های مشترک و تشکل اقتصادی وذی نفعان بیرونی استفاده کنیم.

سلاح ورزی با اشاره به ارائه پیشنهاداتی برای اصلاح آیین نامه اتاق های مشترک، گفت: هیات رئیسه را به تناقض گویی و دروغگویی در زمینه  اصلاح آیین نامه  هیات نمایندگان اتاق متهم شدند. اما مطابق با بند ح آیین نامه اتاق بازرگانی تهیه پیشنهاد در حوزه اختیارات اتاق نمایندگان است و در دایره اختیارات هیات رئیسه نیست هیات رئیسه نمی تواند درباره مادام العمر کردن ریاست  اتاق های بازرگانی اتاق های استان ها اظهار نظر کند. افرادی که اعضای هیات نمایندگان هستند و اصلاحاتی را در آیین نامه  هیات نمایندگان پیشنهاد دادند و این اصلاحات در دستور کار قرار بگیرد موافقت شده است./ ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا