دارویی، آرایشی و بهداشتیصنعت و معدن

برای حمایت از تولید ملی باید فرهنگ سازی شود

مدیرعامل شرکت پاکسان از حضور برخی شرکت‌های خارجی با سرمایه گذاری عمده در بازار محصولات شوینده ایران خبر داد و گفت: این شرکت‌ها با استفاده از مزیت‌های موجود در کشور رقابت نابرابری با صنعتگران ایرانی دارند و از همه ظرفیت های تبلیغاتی برون مرزی برای معرفی محصولات خود استفاده می کنند.

علی صفوی نژاد در نشست خبری خود ضمن اشاره به تاریخچه پر افتخار شرکت پاکسان گفت: شرکت پاکسان بیش از ۱۵۰هزار تن محصول تولید می کند و از بازار داخلی ۱۲درصد سهم دارد.

وی با اشاره به حضور ۳ شرکت خارجی در بازار صنایع شوینده ایران یادآورشد: این شرکت ها با سرمایه گذاری که کردند توانستند بخشی از بازار صنعت شوینده داخلی را تصاحب کنند. این شرکت ها با استفاده از مزیت های تولید در ایران و قیمت پایین و مرغوبیت بالای مواد اولیه تولید داخل، باعث شده که این شرکت ها بتوانند با موفقیت محصولاتشان را در کشورمان عرضه ‌کنند که البته در برخی موارد نیز شاهد تولید کالاهایی با استاندارد اندک توسط این شرکتها در داخل کشور هستیم.

وی بازار داخلی را برای تولید و عرضه محصولات شوینده بسیار مستعد خواند و افزود: در ایران مزیت نسبی دسترسی به مواد اولیه وجود دارد که به راحتی در اختیار شرکتهای خارجی قرار می گیرد و از لحاظ قیمت ⅓ قیمت های جهانی است. علاوه بر این، مزیت دستمزد کارگران نیز وجود دارد که فضای مناسبی را برای دیگر رقبای خارجی به وجود آورده و در عین حال رقابت را برای تولید کنندگان داخلی تنگ کرده است.

مدیرعامل شرکت پاکسان وجود امنیت را عامل رشد صنایع داخلی معرفی کرد و افزود: باید حداقل امنیت در داخل کشور فراهم باشد تا شرکت های تولیدی بتوانند از همه ظرفیت خود برای تولید استفاده کنند. در بسیاری از کشورها به دلیل اهمیتی که صنعت برایشان دارد با وضع قوانین سختگیرانه گمرکی فضای نسبتا امنی را در داخل کشور خود برای صنایع فراهم کرده اند ما نیز با توجه به صنعت و تولید ملی نباید بگذاریم این ظرفیت ها به یغما برود.

صفوی نژاد شرکت پاکسان را امانتی از گذشته برای آیندگان توصیف کرد و یادآورشد: ما وامدار گذشتگان هستیم و آنچه که امروز در اختیارمان است در حقیقت سرمایه ای برای آیندگان ماست که باید به بهترین نحو ممکن از آن پاسداری و حفاظت کنیم. مقام معظم رهبری نیز بارها در بیانات خود تأکید زیادی بر حمایت از تولید ملی دارند و ما نیز انتظار داریم جامعه مصرفی بداند که ما صرفا نگاه سوداگرایانه نداریم و مصرف کننده را به عنوان یک رکن اساسی در نظر می گیریم و در هر شرایطی در بازار خواهیم ماند.

وی تاکید کرد نباید بازارمان را به طور کامل در اختیار شرکت هایی قرار دهیم که مشخص نیست تا چه زمانی در عرصه اقتصادی کشور حضور می یابند.

مدیرعامل پاکسان در ادامه خاطرنشان کرد:شرکت های خارجی از شرایط نابرابری حتی در عرصه تبلیغات و قیمت گذاری محصولات نسبت به تولیدکنندگان داخلی برخوردار هستند در حالی که باید تفاوت‌هایی از نظر دسترسی آسان به مواد اولیه و منابع برای شرکت های ایرانی که سال ها در این عرصه فعالیت دارند وجود داشته باشد.

وی با اشاره به بالا بودن نرخ تبلیغات برای تولیدات داخلی در صدا و سیما، اظهار داشت: شرکتهای خارجی محصولاتشان را در شبکه های ماهواره ای تبلیغ می کنند که باعث جذب مشتری برای آنها می شود، البته ما خواستار تبلیغ در این شبکه ها نیستیم ولی همین تبلیغات در شبکه های داخلی تنها با صرف هزینه های آنچنانی ممکن است. صدا و سیما باید برای تبلیغات امتیازاتی را برای شرکت های تولیدی داخلی در نظر بگیرد تا این رقابت شکل عادلانه تری بیابد.

Image result for ‫پاکسان‬‎

عضو انجمن صنایع شوینده کشور در ادامه سخنان خود در جمع خبرنگاران حاضر در این نشست خبری تصریح کرد: در انجمن صنایع شوینده به دنبال ساز وکاری هستیم تا بتوانیم رابطه منطقی در قیمت گذاری به وجود بیاوریم. بسیاری از شرکت هایی که به تازگی پودر تولید می کنند چون از ابتدا نرخ قیمت گذاریشان بالا بوده اکنون نیز با قیمت بالا محصول خود را عرضه می کنند و چون نام خارجی دارند در کشور ما به نحوی رفتار شده که آن محصول را بهتر می خرند وگرنه در مقایسه با بسیاری از محصولات پاکسان از کیفیت پایین تری برخوردار هستند.

Image result for ‫انجمن صنایع شوینده کشور‬‎

مدیرعامل پاکسان مصرف برند خارجی را برای عده ای از طبقات جامعه عامل شانیت و تفاخر معرفی کرد و افزود: باید برای مصرف کالاهای داخلی فرهنگ سازی نیز صورت گیرد.بسیاری از افراد جامعه به دنبال تاثیر آنی هستند بدون آنکه به عواقب آتی یک اقدام فکر کنند بسیاری از پودرهای شوینده که با نام خارجی در بازار عرضه می شوند درست است که در کوتاه ترین زمان ممکن البسه را تمیز می کند اما این تمیزی به قیمت از بین رفتن بافت لباس و از هم گسستگی آن است.

به گفته وی، شرکتهای داخلی در قیمت گذاری محصولاتشان تابع کنترل قیمت بوده‌اند؛ ولی شرکتهای خارجی به دلیل اینکه تحت برند تولید می کنند، نرخ بالاتری را برای تولیداتشان تعیین می کنند و این در حالی است که با وجود اینکه برای تولید استاندارد، متعهد هستند اما گاهی محصولات درجه یکشان در مقایسه با بسیاری از محصولات شرکت پاکسان در حد محصول درجه دو تولیدی این مجموعه نبوده و از کیفیت مطلوب برخوردار نیست.

مدیرعامل شرکت پاکسان در ادامه با اشاره به ظرفیت ۴ میلیون و۵۰۰ هزار تنی صنعت شوینده ایران، گفت: میزان تولید شرکت پاکسان حدود ۱میلیون و ۳۵۰ هزار تن است که بخش قابل توجهی از تولیدات ما به خارج از کشور صادر می شود به نحوی که به عنوان مثال سهم ما از بازار پودر عراق حدود ۱۷% است و به سایر کشورهای آسیای میانه و افغانستان نیز محصولات خود را صادر می کنیم. در ترکمنستان نیز سهم ۶ درصدی، افغانستان سهم ۱۱ درصدی و تاجیکستان سهم ۸ درصدی را داریم.

وی با بیان اینکه بازار صنعت شوینده نیز همچون سایر عرصه های صنعت کشور دچار رکود است افزود: در این شرایط تولیدکنندگان باید به فکر کشف بازارهای جدید باشند تا بتوانند حیات خود را حفظ کنند. شرکت پاکسان نیز در همین راستا با ارتقاء کیفیت محصولات خود سعی در تداوم حضور در بازارهای خارجی دارد.

Image result for ‫برند برف‬‎

صفوی نژاد برند برف را برند محبوبی در کشورهای همسایه شرقی ایران و آسیای میانه معرفی کرد و گفت: همین محصول با سابقه و خوشنام در کشور چین کپی شده و در بازارهای آنها عرضه می شود که البته از کیفیت پایینی برخوردار است و استانداردهای لازم را ندارد.

Image result for ‫سپید 5‬‎

صفوی نژاد مدیرعامل شرکت پاکسان از تولید یک محصول جدید در شرکت پاکسان خبر داد و گفت: پودر شوینده با برند سپید۵ با دانه های صابون با بسته بندی جدید و نوآورانه به تولید رسیده و استانداردهای کیفی پودر شوینده در آن تقویت شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا