اخباربرگزیدهاهم اخبارشرکتهاصنایع معدنیصنعت و معدنگفتگو و مصاحبه

با مشکل تامین مواد اولیه روبه‌رو هستیم

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد از نشریه فلزات،این فعال صنعت فولاد کشور افزود: قیمت شمش فولاد در برخی واحدهای تولیدی که دارای آهن اسنفجی هستند، از خود آهن اسفنجی کمتر است. با این شرایط، تولید شمش فولاد در واحدهایی که آهن اسنفجی ندارند، به صرفه نیست و توجیه اقتصادی ندارد. در واقع تولیدکنندگان انبوه، آهن اسفنجی مورد نیاز خود را تامین می‌کنند و عرضه‌ای نیز در بازار ندارند. ضمن اینکه ما کلیه مواد اولیه مورد نیاز خود را از بازار آزاد تامین می‌کینم.

مدیرعامل شرکت فولاد سهند میثم خاطر نشان کرد: در گذشته افزایش قیمت قراضه آهنی موجب کاهش تقاضای تولیدکنندگان شمش‌ فولادی برای استفاده از قراضه آهنی در فرایند تولید شده بود و به دلیل اینکه استفاده از قراضه برای آن‌ها صرفه اقتصادی نداشت، به استفاده بیشتر از آهن اسفنجی روی آورده‌ بودند که موجب رشد ناگهانی قیمت آهن اسفنجی شد.

این تولیدکننده کشور گفت: هم‌اکنون با وجود اینکه اگر در فرایند تولید شمش خام به طور کامل از ضایعات آهنی استفاده کنیم، سبب افزایش کیفیت شمش فولادی خواهد شد اما متاسفانه به دلیل انحصار در توزیع نادرست آهن اسفنجی، در تهیه این مواد اولیه با چالش‌های متعددی روبه‌رو هستیم و اگر آهن اسفنجی مورد نیاز خود را تامین کنیم، از ۷۰ درصد در فرایند تولید استفاده می‌کنیم اما به دلیل مشکلات موجود در تامین آهن اسفنجی، به طور کامل از ضایعات، شلاکه آهن و… در فرایند تولید استفاده می‌کنیم.

نوسان قیمت مواد اولیه، آفت بخش تولید

کاووسی  در سئوالی مبنی بر اینکه در صورت ارتقای کیفیت محصولات، مشتریان شرکت نیز اضافه خواهد شد، خاطرنشان کرد: به طور حتم بهبود کیفیت شمش فولادی منجر به افزایش مشتریان و سودآوری شرکت می‌شود اما متاسفانه افت و خیر قیمت قراضه آهنی، هزینه‌های تمام شده واحد تولیدی را افزایش می‌دهد که به هیچ عنوان مقرون به صرفه نیست. در واقع استفاده از قراضه آهنی نسبت به آهن اسفنجی در فرایند تولید، منجر به افزایش قیمت تمام شده شرکت  فولاد سهند میثم می‌شود؛ به طوری که ضایعات آهنی پیوسته در حال نوسان قیمتی است و هیچ‌گونه ثبات قیمتی ندارد اما اکنون تا حدودی قیمت ضایعات آهنی کاهش یافته است.

وی در پایان گفت: در حال حاضر، ضایعات آهنی با قیمت ۹ هزار و ۵۰۰ تا ۱۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم در بازار عرضه می‌شود که به دلیل کاهش قیمت این مواد اولیه و رکود بازار فولاد، متضرر شده‌ایم و قادر به پرداخت حقوق نیروهای انسانی خود نیستیم. از سوی دیگر، با توجه به اینکه عمده کارگران از شهرستان‌ها در مجموعه فعالیت می‌کنند، در تعدیل نیروهای انسانی نیز بلاتکلیف هستیم.

منبع: فلزات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا