خراسان جنوبیشرکتهاکشاورزی و صنایع غذاییگفتگو و مصاحبه

پیشنهاد تاسیس رستورانهای زنجیره ای زعفران در کشور با سرو غذاهایی بر پایه زعفران

سایت خبری تولید آنلاین گفتگویی کوتاه و صمیمانه با مهندس محسن احتشام رئیس شورای ملی زعفران و مدیر عامل شرکت دانش بنیان تروند زعفران قائن انجام داده که توجه خوانندگان گرامی را به آن جلب می کنیم .

 

– در مورد شورای ملی زعفران و اقدامات آن توضیح بفرمایید

تشکل های بخش خصوصی و یا سازمانهای دولتی مرتبط با زعفران عضو شورای ملی زعفران میباشند. قریب به سی سازمان و تشکل و مقامهای کشوری و دولتی از جمله استانداران، سازمان جهاد کشاورزی، اداره صنایع ،اداره استاندارد خراسان رضوی وجنوبی و سایر سازمانها و اتحادیه ها و انجمنهای مرتبط با زعفران عضو این شورا میباشند. این مجموعه هیات امنای شورای ملی زعفران را تشکیل میدهند و ۹ نفر هیات رئیسه شورای ملی زعفران را هیات امنا مشخص میکنند که معمولا از بخش خصوصی میباشند این ۹ نفر در حال حاضر از اتحادیه صادر کنندگان زعفران خراسان رضوی ، اتحادیه فروشندگان ، توسعه صادرات زعفران ، اتحادیه صادر کنندگان گیاهان دارویی و صمغ های نباتی و زعفران تهران، اتحادیه تعاونی روستایی، اتحادیه کشاورزان زعفران کار تربت حیدریه و.. عضو هیئت رئیسه این شورا را تشکیل میدهند. این شورا کار برنامه ریزی، طرح ریزی و شورای سیاست گذاری در ابعاد کلان در مورد زعفران را انجام میدهد و در کار اجرایی ورود پیدا نمیکند زیرا امکانات و بودجه این کار را ندارد .

– شرکتهای دانش بنیان در صنایع غذایی و آشامیدنی ، در توسعه این صنایع چه نقشی دارند .

علم، فناوری، تولید سه اصل جدایی ناپذیر هستند که متاسفانه این سه اصل در تولید خیلی از محصولاتمان در کنار هم قرار نگرفته اند. فناوری، کاربرد علم برای ارزش تجاریست، علم، مهارت ها و منابع را به وجود می آورد و مهارت ها و منابع توامآ ارزش افزوده را به وجود می آورد.
اولین بار به عنوان یک شرکت دانش بنیان اقدام به تولید آدامس زعفرانی کردیم که در ایده سازی اش خیلی خوب عمل کردیم ولی در اقتصادی سازی از جانب دولت به ما کمک و حمایت نشد. اقدام به تولید قرص جوشان زعفرانی کردیم که برای سهولت در استفاده از زعفران خیلی مناسب میباشد و کاملا طبیعی است. در قدم بعدی اقدام به تولید نوشیدنی زعفرانی کرده ایم و امیدوارم که بتوانیم جایگزین نوشابه و سایر نوشیدنی های مضر بکنیم. نوشیدنی زرشک را تولید کرده ایم. آب زرشک طبیعی را توانستیم تولید و برای مصرف بسته بندی کنیم . ولی برای معرفی کردن این محصولات در سطح جهانی با مشکل مواجه شده ایم. کار بسیار سخت و پر هزینه ای میباشد ولی تماتم تملاشمان را برای معرفی این محصولات مفید در سطح جهانی خواهیم کرد . باید بخشی از منابع صندوق توسعه ملی برای کمک به شرکتهای دانش بنیان برای برند سازی محصولات ملی صرف بشود تا بتوانند از این محصولات برند بسازند .

 

– برای صادرات این دو محصول چه راهکارهایی پیشنهاد میکنید ؟

در نمایشگاه های بزرگ صنایع غذایی، زرشک و زعفران را معرفی کنیم و در جهت جایگاه یابی اش قدم برداشته ایم. از خارج سرمایه گذاران را برای اجرای همکاری و سرمایه گذاری دعوت کرده ایم و تلاش خود را برای بازاریابی بین المللی کرده ایم . البته ما خود نوشیدنی انرژی زا با پایه زعفران تولید کرده ایم ولی در تلاشیم که این محصول را با همکاری کشور آلمان به یک محصول کلاس اول جهانی تبدیل بکنیم و فرهنگ مصرف زعفران را افزایش بدهیم و تلاشی برای شناساندن این محصول در سطح جهانی انجام دهیم. اتفاقا مهمانانی از کشور چین که حضور داشتند با استفاده از این محصول، شگفت زده شدند و آن را خیلی بهتر از آیس تی یا همان چای سرد دیدند. باید بتوانیم که زعفران را در ایران و سایر کشورها به صورت خوبی معرفی کنیم. زعفران سلطان ادویه ها است و با توجه به خاصیت های فراوانی که برای سلامتی دارد به عنوان یک داروخانه عمل می کند و همچنین یکی از راه های توسعه بازار و فرهنگ مصرف طلای سرخ است . تاسیس رستورانهای زنجیره ای زعفران در ایران با سرو غذاهای بر پایه زعفران نیز از این جمله کارهاست .
در مدت این ده سال صادرات زرشک را به۵۰۰ تن برسانیم که البته در مقابل تولید ۱۵ هزار تنی زرشک رقم کمی میباشد ولی حاصل تلاشهایی است که در اتاق بازرگانی بیرجند کشیده ایم و بخشی نیز حاصل تلاش کشاورزان و تولید کنندگان استان میباشد که منافع تولید محصولاتی از قبیل زعفران و زرشک به خود روستایی و روستاها برمیگردد و تلاش بر افزایش سرمایه و افزایش سطح رفاه در استان کرده ایم .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا