اقتصاداقتصاد و تجارتبانک ، بورس وبیمهبانک، بیمه و بورسشرکتها

«بانک آینده» با بلوکه کردن سپرده وام می‌دهد!

در پی ممنوعیت بلوکه کردن بخشی از مبلغ وام و همچنین سپرده‌گذاری بدون سود برای دریافت تسهیلات، عملکرد بانک‌ها در این راستا و رعایت این بخشنامه مورد بررسی قرار گرفته که دراین گزارش به طور نمونه شرایط وام دهی از سوی بانک آینده و چگونگی برخورد این بانک با بخشنامه مربوطه رصد شده است.

بر اساس مشاهدات میدانی از برخی شعب بانک آینده این بانک برای پرداخت تسهیلات خرد، مبلغی از وام را بلوکه نمی کند. اما پرداخت وام مشروط به سپرده‌گذاری است که این سپرده از زمان پرداخت وام تا اتمام اقساط به‌عنوان وثیقه، بلوکه می‌شود و سود ۱۵ درصدی به آن تعلق می‌گیرد.

این در حالی است که طبق اعلام معاون بانک مرکزی، وثیقه هیچ وامی در شبکه بانکی در سال ۱۴۰۱ نمی‌تواند وجه نقد و سپرده باشد

طبق بررسی میدانی از برخی شعب بانک آینده، این بانک فقط از سپرده‌گذاری یا در موارد محدودی با بررسی میانگین حساب وام می‌دهد. توضیح مسئول اعتبارات یکی از شعب این بانک در این زمینه حاکی از آن است که “متقاضی برای دریافت وام باید حساب جاری بدون دسته چک داشته باشد تا میانگین سه ماهه حساب بررسی شود و براساس آن تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان وام پرداخت شود. البته در این زمینه توان بازپرداخت متقاضی نیز به همراه اخذ ضامن بررسی خواهد شد”.

علاوه بر این، یک شعبه دیگر اعلام کرد که “برای پرداخت وام، میانگین حساب جاری یا قرض‌الحسنه متقاضی طی بازه سه و شش ماهه بررسی می‌شود و طبق آن، وام ارائه می‌شود”.

همچنین، بررسی‌ها از اکثر شعب بانک آینده نشان می‌دهد که این بانک فقط با سپرده‌گذاری حداقل سه ماهه وام می‌دهد؛ به این صورت که ۸۰ درصد میانگین مبلغ سپرده متقاضی را به صورت وام پرداخت می‌کند اما سپرده به‌ عنوان ضامن بلوکه می‌شود.

در این بین، مسئول اعتبارات یک شعبه دیگر از بانک آینده اعلام کرد که ” متقاضی سپرده یکساله با نرخ ۱۵ درصد در بانک می‌گذارد و نهایت ۴۸ ساعت پس از آن ۸۰ درصد سپرده را به‌عنوان وام با نرخ ۱۸ درصد و قسط بندی چهار ماهه دریافت می‌کند که سپرده به‌عنوان ضمانت بلوکه خواهد شد”./ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا