اهم اخباربانک، بیمه و بورس

بانک‌ها بنگاهداران خوبی نیستند/ بدهکاران بانکی با بهره‌گیری از خلاهای قانونی همواره یک قدم جلوترند

هم اکنون موضوع بنگاهداری بانک‌ها یکی از مسائل مهم درکشور است و چالش‌های بسیاری را در اقتصاد ایجاد کرده است. این موضوع از همان ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم مورد توجه تیم اقتصادی آیت الله ابراهیم رییسی بوده است.

چند روز پیش رییس‌جمهوری در دیدار با مدیران عامل بانک‌ها تاکید کرد که بانک‌ها هرچه سریع‌تر واحدهای تملک شده تولیدی را راه‌اندازی یا واگذار کنند.

در این مورد مدیرعامل بانک مسکن اظهار داشت: رییس‌جمهوری در دیدار با مدیران عامل بانک‌ها مسیر را مشخص کردند؛ به این ترتیب که واحدها را وارد چرخه تولید کنند یا به افراد واجد شرایط واگذار کنند.

«محمود شایان» افزود: رییس جمهوری تاکید داشتند که بانک‌ها از سرمایه‌گذاری و ایجاد بنگاه تولیدی حمایت کنند، اما هرگز اقدام به بنگاهداری نکنند و از این حوزه خارج شوند. این موضوع مهمی است، زیرا بانک‌ها در بانکداری موفق خواهند بود، اما در بنگاهداری نه.

وی ادامه‌داد: البته باید توجه داشت که ذهنیت جامعه علیه بانک‌ها مبنی بر اینکه بانک‌ها بنگاهداری می‌کنند اشتباه است و باید در این خصوص شفاف سازی انجام شود. زیرا بانک‌ها در برخورد با بدهکاران بانکی چندین بار مهلت می‌دهند یا بدهی افراد و بنگاه‌های اقتصادی را تقسیط می‌کنند و در آخر مجبور به مصادره ملک می‌شوند.

مدیرعامل بانک مسکن تصریح‌کرد: با مصادره اموال توسط بانک‌ها در واقع بانک‌ها دارایی خود را منجمد می‌کنند که این اقدام درست نیست. به همین خاطر همه تلاش خود را به کار می‌بندیم تا مالی را مصادره نکنیم و در غیر این صورت با ارائه اسناد به فروش می‌گذاریم.

ضرورت گردآوری اطلاعات بخش‌های مختلف در اعتبارسنجی

وی درخصوص پرداخت تسهیلات بر اساس اعتبارسنجی، گفت: بانک مرکزی و وزارت اقتصاد دولت سیزدهم در سیاست خود بر این باور هستند که اعطای تسهیلات را به سمت اعتبار سنجی هدایت کنند و از وثیقه‌محور خارج شوند. این امر مستلزم این است که بانک‌ها و مراجع مختلف اطلاعات خود را ارائه کنند.

شایان افزود: پرداخت تسهیلات بر اساس اعتبارسنجی مستلزم همکاری قوه مقننه، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد است و اطلاعات بخش‌های مختلف گردآوری و براساس آن تصمیم‌گیری شود.

به گفته مدیرعامل بانک مسکن، باید قوانین و شائبه‌هایی که ممکن است در این خصوص با آن مواجه شویم را اصلاح کنیم.

وی تصریح‌کرد: اقدامات خوبی در این زمینه انجام گرفته است و تاکید شده تسهیلات خرد بر اساس اعتبار سنجی انجام شود.

مدیرعامل بانک مسکن درخصوص معرفی بدهکاران بانکی نیز گفت: بدهکاران بانکی با بهره‌گیری از خلاهای قانونی همواره یک قدم جلوتر هستند.

وی اظهار داشت: معرفی بدهکاران بانکی یکی از روش‌های مهم در شفاف‌سازی است و دیگر افراد نمی‌توانند از سایر بانک‌ها تسهیلات دریافت کنند.

بانک‌ها بر اعطای تسهیلات نظارت کنند

این مقام بانکی در خصوص نقش بانک‌ها در مبارزه با تورم گفت: دو نوع پول داریم، پول معمولی و پول داغ؛ پول معمولی، تسهیلاتی است که پرداخت و وارد زنجیره تامین کالا می‌شود و به تولید کمک می‌کند. پولی که وارد چرخه تولید می‌شود تورم ندارد، تورم زمانی ایجاد می‌شود که پول داغ به جامعه و اقتصاد تزریق کنیم.

مدیرعامل بانک مسکن اظهارداشت: دولت‌ها برای جبران کسری بودجه خود اقدام به استقراض از بانک‌ها می‌کنند که این خود عامل مهمی در ایجاد تورم است.

وی تاکید کرد: با نظارت دقیق بر اعطای تسهیلات مبنی براینکه در خدمت بنگاه‌های مولد و اشتغال باشد نه فقط دیگر شاهد رشد تورم نخواهیم بود، بلکه به رشد تولید و اشتغال نیز کمک کرده‌ایم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا