تجارت

بازار کشورهای همسایه، فرصتی برای گذر از بحران‌ها

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار اقتصادی ، تجارت از مولفه‌هایی است که رشد و توسعه اقتصادی کشورها را تعریف می‌کند زیرا با واردات کالا هر کشور نیاز داخلی خود را تامین کرده و با صادرات محصولات تولیدی در بازارهای بین‌المللی جایگاهی را برای خود به دست می‌آورد که به بهبود اقتصادی می‌انجامد.

در روزهای گذشته آیت‌الله «سید ابراهیم رییسی»، رییس دولت سیزدهم نیز در سخنرانی‌ها و دیدارهای خود با مقامات کشورها بر افزایش تجارت با کشورهای همسایه تاکید کرد و این موضوع را از اولویت‌های کاری دولت جدید عنوان کرد.

بر همین اساس، «سید حمید حسینی» عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با بیان اینکه رییس جمهوری دولت سیزدهم افزایش روابط اقتصادی با همسایگان از طریق همکاری های منطقه ای را به عنوان محور اصلی مطرح کرده است، تصریح‌کرد: ایران تنها فرصتی که برای گذر از بحران های فعلی دارد، استفاده از ظرفیت های صادراتی است که تحقق این مهم، اشتغال و تعادل در قیمت‌ها را به دنبال دارد و از سوی دیگر با توسعه صادراتی، دولت می تواند ارز مورد نیاز کشور را تامین و به رشد اقتصادی کند.

وی اظهار داشت: تحقق نگاه دولت سیزدهم به منظور استفاده بیشتر از ظرفیت تجاری همسایگان، بستگی به نوع تعاملات روابط بین‌المللی با همسایگان دارد تا با حل مشکلات روابط سیاسی در منطقه به‌ویژه کشورهای عربی راه همکاری با کشورهایی مانند عراق نیز تسهیل می شود.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با بیان اینکه این روند می تواند شرایط استفاده از ظرفیت‌های موجود در منطقه را فراهم کند، خاطرنشان‌کرد: از سوی دیگر احیای برجام، کاهش تحریم‌ها و رفع مشکلات بانکی ظرفیت بیشتری را در اختیار ما قرار خواهد داد.

وی با اشاره به واردات ۲۰۰ میلیارد دلاری کشورهایی مانند ترکیه، عربستان، روسیه و امارات در منطقه، تاکیدکرد: کشورهای همسایه و هم‌مرز با ایران بازار با اهمیتی دارند اما مسائل بین المللی موجب شده که نتوانیم از این ظرفیت بهره‌مند شویم.

حسینی با بیان اینکه به ایجاد انگیزه برای فعالان اقتصادی در راستای توسعه همکاری‌ها نیاز داریم، گفت: اکنون نزدیک به هشت میلیارد دلار صادرات به عراق انجام می‌شود، اما ظرفیت رسیدن به ۱۲ میلیارد دلار وجود دارد و این ارقام می‌تواند هدف تجارت ۲۰ میلیارد دلاری با این کشور را تحقق بخشد.

وی با تاکید بر اینکه می‌توانیم صادرات خدمات فنی و مهندسی را افزایش دهیم، اظهار داشت: از سوی دیگر با واردات برخی از نیازهای کشور از طریق مرزهای عراق و صادرات مجدد از این مسیر می‌توان تجارت با این کشور را توسعه داد.

به گفته حسینی، عراق همچنان مسیر ترانزیت را برای ایران هموار نکرده است و ورود کالا از این کشور با مشکلاتی همراه است که در غیر این‌صورت به سرعت به اهداف تجاری خود دست می‌یافتیم.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق ابراز امیدواری‌کرد: با توجه به مشکلات پیش آمده در تجارت با افغانستان بتوانیم با گسترش روابط با عراق، ترکیه و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، کاهش را در این بازارها جبران کنیم.

ایران به عنوان کشوری واقع در قاره آسیا و منطقه خاورمیانه با کشورهای پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق مرزهای زمینی و با آذربایجان، ترکمنستان، روسیه قزاقستان، امارات، قطر، بحرین، عمان، عربستان و کویت مرز دریایی دارد که می‌تواند با افزایش تجارت، از مزایای همسایگی بهره‌مند شود.

در چهار ماه نخست امسال ۵۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۹ میلیارد دلار بین ایران و کشورهای مختلف مبادله شد که سهم صادرات کالاهای غیرنفتی ۳۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش ۱۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار و سهم واردات ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا