اهم اخبارکشاورزی و صنایع غذایی

ایران ظرفیت تولید محصولات کشاورزی با منابع پایه را دارد

به گزارش تولید آنلاین ، «محمود حجتی» روز دوشنبه در مراسم تودیع و معارفه حجت الاسلام والمسلمین سید رضا تقوی دامغانی نماینده جدید ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی با قدردانی از خدمات آیت الله حسن عالمی در بخش کشاورزی قدردانی کرد.
وی افزود: میزان سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در هیچ دوره ای از تاریخ کشورمان از پیش از انقلاب تاکنون، در بخش آب و خاک کشور مانند امروز نیست.
حجتی خاطرنشان کرد: تخصیص ۱۰ میلیارد دلار به حوزه آب و خاک کشور، اجرای طرح آبرسانی به ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی دشت سیستان، طرح انتقال آب تا مزرعه در سطح ۴۶ هزار هکتار برای نخستین بار در کشور، طرح توسعه سیستم های نوین آبیاری، جلوگیری از فرسایش خاک، توسعه آبخیزداری از جمله اقدام های حمایتی در بخش کشاورزی است.
وی تصریح کرد: علاوه براین در کنار محدودیت و تنگناهای پیش روی کشاورزی، ظرفیت ها و فرصت های مغفول بسیاری در حوزه های مختلف این بخش وجود دارد.
وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: شناسایی و بهره برداری از این فرصت ها از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی در این دوره است.
وی گفت: پرورش ماهی در قفس، حمایت و توسعه کشت گیاهان دارویی از جمله این ظرفیت ها برای تولید، اشتغال و درآمد زایی است، که تاکنون پیشرفت های خوبی بدست آمده است.
وزیر جهاد کشاورزی افزود: میزان ۱۰ میلیارد دلار تخصیصی به بخش کشاورزی هشت میلیارد دلار به آبهای مرزی و ۱.۵ میلیارد دلار به احیای دشت های خوزستان وایلام اختصاص یافته است.
وی اظهارداشت: ۳۰ هزار هکتار در فاز اول به ایلام اختصاص دادند که مورد بهره برداری قرار گرفه و مرحله اول این پروژه به میزان ۳۰۰ هزار هکتار تا پایان امسال در خوزستان وایلام نهایی می شود.
حجتی تصریح کرد: همچنین برای نخستین بار عملیات اجرای ۴۶ هزار هکتار پروژه آبیاری در اراضی سیستان اجرای می شود به نحوی که لوله کشی از مخزن چاه تا مزرعه به شکل تحت فشار صورت می گیرد و چنانچه کشاورز با یک نظام و الگوی کشت متناسب با اقلیم و درآمدهای حداقلی بتواند زندگیش را اداره کند، کمترین دورریز آب را خواهد داشت.
وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: ابتدای امر منابع مالی اولیه آن ۵۰۰ میلیون دلار تخصیص یافت که کافی نبود و به اتمام رسید.
وی افزود: براساس بودجه سال ۹۷ باوجود محدودیت های موجود، ۳۵۰ میلیون دلار دیگر به آن افزوده شد.
حجتی اضافه کرد: تولیدات ایران سازگار با طبیعت و محیط زیست انجام می شود که چنانچه از ابزار، فناوری و دانش روز بهره مند شویم، بخشی از مشکلات رفع خواهد شد.
به گفته وزیر جهادکشاورزی، مناطقی در ایلام وجود دارد که قابلیت کشت گندم دیم هم ندارد، اما در چند سال گذشته نزدیک به ۳۰۰ هکتار از این اراضی به کشت پیاز گل نرگس اختصاص یافت که حداقل درامد کشاورزان را پس از ۲ سال به ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان رساند.
وی تصریح کرد: اکنون کشت گل محمدی و گیاهان دارویی در برخی اراضی دیم زار مورد توجه قرار دارد.
حجتی در بخش دیگری از سخنانش گفت: متولی پرورش ماهی در قفس سازمان شیلات ایران است و با بررسی های رئیس این سازمان در چهار سال گذشته و همکاری مشاورین داخلی وخارجی مشخص شد، ایران ظرفیت تولید حداقل سالانه یک میلیون تن پرورش ماهی در قفس را دارد بدون این که به منابع طبیعی و محیط زیستی آسیب وارد شود.
وی اضافه کرد: مجموع تولید صید و صیادی و پرورش ماهی در قفس سالانه یک میلیون و ۳۰ هزار تن برآورد شده که ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزارتن آن از محل صید و صیادی در سواحل نزدیک و دور تامین می شود.
به گفته وزیر جهاد کشاورزی ایران به عنوان بزرگترین تولید کننده و پرورش دهنده ماهیان قزل آلای سردآبی در جهان مطرح است.
وی اظهارداشت: توسعه پرورش ماهی در قفس می تواند موجب تولیدات آبزی پروری کشور به میزان ۲ میلیون تن در سال شود که کار هم آغاز شده است.
حجتی یادآورشد: سال گذشته ۱۶ هزارتن تولید پرورش ماهی در قفس صورت گرفت و امسال این میزان به ۲۰ هزارتن خواهد رسید و در برنامه ششم توسعه پیش بینی می شود در مدت پنج سال این رقم به ۲۰۰ هزارتن برسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا