اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخبارتجارتتشکلهاصادرات و وارداتصادرات و وارداتصنایع معدنیصنعت و معدننمایشگاه و رویدادتجاریهمایش و نمایشگاه

ایران در بومی‌سازی قطعات صنعت فولاد به خوبی عمل کرده است

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد،سید رسول خلیفه سلطانی در سومین همایش کمیته بومی‌سازی و توسعه تکنولوژی زنجیره آهن و فولاد کشور که در راستای بهره گیری حداکثری در به هم رسانی توانمندی‌های صنایع کوچک و پارک علم و فناوری با نیازها و فرصت‌های زنجیره آهن و فولاد کشور در پارک علم و فناوری خراسان رضوی  با حضور رئیس پارک علم و فناوری استان برگزار شد، اظهار کرد: طی ۵ سال گذشته در انجمن تولیدکنندگان فولاد فضای ساخت داخلی و بومی‌سازی را دنبال کرده و اقدام به برگزاری جشنواره سالانه فولاد نیز نموده‌ایم. در دی ماه سال جاری نیز چهارمین جشنواره فولاد در کشور برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در این مدت ساختار اجرایی را دنبال کردیم، افزود: برگزاری این جشنواره موجب انعکاس ملی و ایجاد تحول در صنعت فولاد و کل صنعت شد. خوشبختانه موضوع مهم در برگزاری این جشنواره بومی سازی و توسعه تکنولوژی بوده است. بر همین اساس کمیته بومی سازی تشکیل شده که در این کمیته همفکری‌ انجام می‌شود. در این کمیته دو محور برای توسعه تکنولوژی و ساخت داخلی صنعت فولادی طراحی شده است. یکی از این محورها ایجاد سامانه جامع به هم رسانی (سامانه کارلینگ) تامین کننده و تولید کننده در فضای کسب و کار فولاد و دیگری تشکیل صندوق پژوهش و فناوری فولاد است که در هر دو مسیر قدم‌های حرفه‌ای برداشته شد.

دبیر انجمن تولید کنندگان فولاد ایران درباره فعالیت صندوق پژوهش و فناوری فولاد تصریح کرد: این صندوق تخصصی و منشعب شده از صندوق نوآوری و شکوفایی است. در این صندوق شرکت‌های فولادی هر کدام سهمی داشته و این صندوق ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه خواهد داشت. پیش بینی می‌شود که پس از تاسیس این صندوق سرمایه این صندوق رشد ۱۰ برابری داشته باشد. این صندوق به عنوان پشتوانه توانمندسازی و توسعه تکنولوژی ساخت داخل است.

خلیفه سلطانی افزود: اقدام مهمتر از تشکیل این صندوق ایجاد سامانه جامع به هم رسانی و اطلاعاتی تامین و تولید کننده در حوزه فولاد بود که خوشبختانه این سامانه زودتر به بار نشست. این سامانه عملا به سامانه‌ای برای کسب و کار صنعتی مبدل شده است. اگرچه پایه آن صنعت فولاد بود، اما امروز کل صنایع معدنی را در بر گرفته و امید است به سامانه جامع صنعتی برای کشور تبدیل شود.

دبیر انجمن تولید کنندگان فولاد کشور خاطرنشان کرد: از طرف سازمان صنعت، معدن و تجارت فضایی که ما ایجاد کردیم مورد حمایت و استقبال قرار گرفته و این مدل برای توسعه در بقیه صنایع در حال گسترش است. برگزاری این همایش‌ها در استان‌ها تلاشی در راستای این توسعه است. باید جلساتی هدفمند برگزار شده و در سه همایش قبلی این مساله حفظ شده است. در بومی سازی صنعت فولاد در بحث قطعات و کامپوننت‌ها بسیار فعالیت کرده‌ایم، اما باید در خصوص توسعه تکنولوژی هم جسارت به خرج داده و بیشتر فعالیت کنیم؛ باید قدم‌های مثبتی در این زمینه برداریم‌.

خلیفه سلطانی تصریح کرد: امروز در سامانه کارلینگ ۲۶ هزار کد کالایی که هر کد کالایی شناسنامه فنی ۴۰ صفحه‌ای دارد، ثبت شده است. این سامانه سرمایه بزرگی برای توانمندی صنعت فولاد بوده و به آن کمک می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا