اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخباربازارتجارتتشکلهاخودروصادرات و وارداتصنعت و معدن

اوراق گام ابزار مناسبی برای تامین مالی تولیدکنندگان است/ لزوم شناساندن این ابزار

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد،«محمدرضا نجفی‌منش» با اشاره به امضای تفاهم‌نامه تامین مالی زنجیره‌ای میان وزارت صمت و ۱۲ بانک کشور، افزود: یکی از راهکارهای تامین نقدینگی برای واحدها، شرکت‌ها و کارخانجات تولیدی اوراق گواهی اوراق مولد (گام) است.

رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور بیان‌داشت: در روش تامین مالی زنجیره‌ای، بنگاه تولیدی به بانک وثیقه می‌دهد و به‌جای آن اوراق گام دریافت می‌کند. سپس این اوراق را می‌تواند به حلقه‌های پیش از خودش بدهد و از آنها کالا خرید و رفع دین کند؛ یعنی بنگاه یک ابزار پرداخت پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه اوراق گام کارایی همچون برات داشته و سر موعد نقد می‌شود، گفت: به‌طور مثال قطعه‌ساز از خودروساز اوراق گام دریافت می‌کند و می‌تواند آن را صرف خرید فولاد و غیره، پرداخت مالیات، پرداخت بیمه تامین اجتماعی کارگران و دیگر موارد کند و این اوراق دست به دست بگردد و نفر نهایی می‌تواند سرموعد این اوراق را نقد کند یا زودتر در بورس بفروشد و نقدینگی دریافت کند.

نجفی‌منش ادامه‌داد: اکثر فعالان اقتصادی اطلاعات کمی از این شیوه پرداخت دارند و به همین منظور در نظر داریم تا با برگزاری جلساتی در اتاق تهران، اتاق ایران و تشکل‌ها به معرفی اوراق گام بپردازیم.

رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب‌وکار و رفع موانع تولید اتاق بازرگانی تهران یادآور شد: بانک‌های کشورمان سرمایه ثبتی بالایی ندارند و در قیاس با برخی بانک‌های کشورهای منطقه و همسایه پایین است؛ بنابراین نیاز است در این زمینه اقداماتی انجام شود.

وی اضافه‌کرد: همچنین مطابق آمارها سرمایه نظارتی (به معنای سرمایه ثبتی منهای زیان)‌ پایین بانک‌های کشور توان حرکت بانک‌های کشور را به‌شدت تضعیف کرده و باید فکر اساسی در این زمینه انجام شود و تا آن زمان تولیدکنندگان می‌توان از راهکارهایی همچون اوراق گام بهره برد.

رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور خاطرنشان‌کرد: تاکنون برخی قطعه‌سازان از اوراق گام به عنوان ابزاری برای تامین نقدینگی مورد نیاز خود بهره برده‌اند که با توجه به تضمین نقدشوندگی اوراق در سر رسید توسط بانک عامل، در تامین مالی قطعه‌سازان دارای کاربرد مناسبی بوده است./ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا