انرژی

انرژی‌های تجدیدپذیر در دی ماه امسال رشد چندانی نداشت

ساخت ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه انرژی‌های تجدیدپذیر یکی از برنامه‌هایی است که «علی اکبر محرابیان» وزیر نیرو تحقق آن را در دولت سیزدهم اعلام کرده بود.

چندی پیش وی با بیان اینکه دولت برنامه‌ای چهار ساله برای افزایش ۱۰ هزار مگاواتی انرژی‌های تجدیدپذیر دارد، خاطرنشان‌کرد: بازار توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر ایران، با اتکا به پتانسیل بالای منابع انرژی‌های تجدیدپذیر اعم از خورشیدی، بادی، زیست‌توده و زمین‌گرمایی، از طریق امکان عقد قراردادهای بلندمدت با نرخ‌های تشویقی، بازار بسیار جذابی برای سرمایه‌گذاران است.

محرابیان محوری ترین برنامه در وزارت نیرو را حمایت از انرژی‌های تجدیدپذیر دانست و صیانت از منابع و محیط‌زیست با تمرکز بر احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر را متناسب با رشد تقاضا، به‌عنوان یک سیاست اصلی برشمرد.

۶ بهمن ماه امسال هم «محمود کمانی» رییس سازمان انرژهای تجدیدپذیر و بهره‌وری برق هم گفته بود: تنوع‌بخشی به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، یکی از اصولی‌ترین سیاست‌های دوران جدید سازمان ساتبا است.

با این وجود، نگاهی به آمارهای منتشره از سوی سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران نشان می‌دهد ظرفیت منصوبه انرژی‌های تجدیدپذیر کشورمان در دی ماه امسال همچنان کمتر از یک هزار مگاوات است.

گزارش تازه سازمان ساتبا، سهم انواع انرژی‌های تجدیدپذیر از ظرفیت کل این نوع انرژی را تعیین کرده است. بر این اساس نیروگاه‌های خورشیدی در دی ماه امسال با تولید ۴۵۵.۵ مگاوات برق سهمی ۵۰.۳۸ درصدی از ظرفیت منصوبه انرژی‌های تجدیدپذیر کشور را داشتند.

نیروگاه‌های بادی نیز در دی ماه با تولید ۳۱۰.۲ مگاوات برق سهم ۳۴.۳۱ درصدی از کل ظرفیت منصوبه انرژی‌های تجدیدپذیر را دارا است.

جایگاه بعدی متعلق به نیروگاه‌های برقآبی کوچک است که با تولید ۱۰۴.۷ مگاوات برق در دی ماه سهم ۱۱.۵۸ درصدی از ظرفیت منصوبه نیروگاه‌های تجدیدپذیر را به خود اختصاص دادند.

نیروگاه های توربین انبساطی نیز در دی ماه با تولید ۱۹.۲ مگاوات برق سهم ۲.۱۲ درصدی و نیز نیروگاه‌های زیست توده با تولید ۱۰.۵۶ مگاوات سهم ۱.۱۷ درصدی از کل ظرفیت منصوبه تجدیدپذیرها را دارد.

کمترین میزان تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر نیز از نیروگاه‌های بازیافت حرارتی به میزان ۴ مگاوات است که سهم آن در کل ظرفیت منصوبه انرژی‌های تجدیدپذیر کشور ۴۴ صدم درصد است.

انرژی‌های تجدیدپذیر از پاک‌ترین انرژی‌هایی است که بشر امروزه می‌تواند از آن برای تولید انرژی الکتریکی استفاده کرده و ضمن حفاظت از محیط زیست زندگی بهتری برای خود رقم بزند.

ایران دارای حدود ۳۰۰ روز آفتابی است و علاوه برآن شدت تابش آفتاب در کشورمان از بسیاری کشورها بیشتر است که همین موضوع استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی برای تولید برق را مقرون به صرفه‌تر خواهد کرد.

به گفته «محمود کمانی» رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران (ساتبا)، سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید برق جهان به ۳۷ درصد افزایش یافته است و تعدادی از کشورهای پیشرفته نیز زمان اتمام استفاده از انرژی‌های فسیلی برای تولید برق خود را اعلام کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا