علم و فناوری

انتشار ۲ تصویر از “مشتری” توسط تیم تلسکوپ “جیمز وب”

در کنار اولین تصاویر علمی با وضوح بالا که تیم تلسکوپ فضایی “جیمز وب” ناسا روز گذشته منتشر کرد، دو تصویر از سیاره مشتری نیز که در سندی در مورد آزمایش این تلسکوپ پنهان شده بود، کشف شده است.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد (تولید آنلاین) به نقل از ایسنا، در میان انبوهی از تصاویر جدید و مورد انتظار از تلسکوپ فضایی “جیمز وب”(JWST) متعلق به ناسا، اکنون اولین تصاویر جیمز وب از “مشتری” نیز منتشر شده است.

این تصاویر که شاهد آن هستیم، در حالی گرفته شده‌اند که ابزارهای علمی “جیمز وب” در حال آزمایش بوده‌اند و سیاره مشتری و همچنین حلقه و سه قمر آن را نشان می‌دهند.

سه قمر مشتری موسوم به “اروپا”(Europa)، “تبه”(Thebe) و “متیس”(Metis) در این تصاویر قابل مشاهده هستند.

این عکس‌ها با استفاده از دوربین مادون قرمز نزدیک تلسکوپ به نام “NIRCam” و با استفاده از دو فیلتر مختلف برای فوکوس بر روی طول موج‌های جداگانه از نور گرفته شده‌اند و به ‌عنوان بخشی از گزارش راه‌اندازی “جیمز وب” منتشر شده‌اند، گزارشی که جزئیات تمام آزمایش‌هایی را که ابزارهای علمی “جیمز وب” قبل از اینکه بتوانند به طور جدی دریافت و ارسال داده‌ها را شروع کنند، پشت سر گذاشته‌اند.

گرفتن عکس از مشتری نیز بخشی از این آزمایشات بود تا اطمینان حاصل شود که این رصدخانه فضایی می‌تواند اجرامی که با سرعت بالا در منظومه شمسی در حال حرکت هستند را ردیابی کند.

سیاره مشتری کندترین اما بزرگ‌ترین و دیدنی‌ترین سیاره از میان ۹ هدف متحرکی بود که برای این آزمایش‌ها استفاده شد و “جیمز وب” نشان داد که می‌توان اجرام را حتی اگر یک سیاره درخشان باشد که نور را به دوربین‌های آن می‌تاباند، ردیابی کرد.

انجام این آزمایش‌ها نشان داد که “جیمز وب” در ردیابی اجرام متحرک حتی بهتر از حد انتظار و سریع است، مسئله‌ای که به ویژه برای مطالعه دنباله‌دارها، سیارک‌های نزدیک به زمین و حتی اجرام میان‌ستاره‌ای مفید خواهد بود.

این دو تصویر از مشتری، کامپوزیت تصویری با طول موج کوتاه از مشتری در سمت چپ و تصویری با طول موج بلند در سمت راست را نشان می‌دهد که انواع شرایط جوی و بسیار متفاوتی را نشان می‌دهد که “جیمز وب” قادر به تشخیص آن است.

گفتنی است که این تصاویر، مانند تصاویر اصلی که طی روز گذشته منتشر شدند، تصاویر پردازش شده، رسمی و با وضوح کامل نیستند، اما همانطور که گفته شد در گزارش راه‌اندازی ناسا گنجانده شده‌اند تا نشان دهند که ابزار NIRCam(دوربین مادون قرمز نزدیک) “جیمز وب” می‌تواند اهداف متحرک را ردیابی کند.

هر دو عکس با نوردهی ۷۵ ثانیه‌ای گرفته شده‌اند و سه قمر این غول گازی را نیز به همراه حلقه آن نشان می‌دهند. ناسا خاطرنشان کرده است که سایه قمر “اروپا” در سمت چپ لکه قرمز بزرگ مشتری قابل مشاهده است.

ناسا در روز گذشته مجموعه‌ای از تصاویر را از تلسکوپ فضایی “جیمز وب” منتشر کرد که گفته می‌شود عمیق‌ترین و دقیق‌ترین تصاویر از کیهان تا به امروز هستند.

یک تصویر میدانی عمیق از خوشه‌ای از کهکشان‌های دوردست که چهره آنها در میلیاردها سال پیش را نشان می‌دهد، بامداد دیروز برای اولین بار توسط رئیس جمهور ایالات متحده منتشر شد.

تصویر دوم، تجزیه و تحلیل جو یک سیاره فراخورشیدی غول پیکر به نام “WASP-۹۶b” بود که حاوی اولین “تحلیل طیف” از جو یک سیاره فراخورشیدی است.

این نمونه‌ای از بهره‌گیری از تکنیکی به نام “طیف‌سنجی انتقال” بود. از آنجایی که مولکول‌های موجود در اتمسفرها، طول موج‌های خاصی از نور را جذب می‌کنند، دریافت نور از آنها، ترکیبات شیمیایی آن اتمسفرها را آشکار می‌کند و به طور بالقوه نشان می‌دهد که آیا یک سیاره قادر به میزبانی از حیات است یا خیر.

تصویر سوم، تصویری دیگر از دوربین مادون قرمز نزدیک “جیمز وب” بود که “سحابی حلقه جنوبی” را نشان می‌دهد که توسط یک ستاره در حال مرگ ایجاد شده است که قطر آن نزدیک به نیم سال نوری است.

تصویر چهارم نیز گروهی متشکل از پنج کهکشان را نشان می‌دهد که به عنوان “پنج قلوی استفان” شناخته می‌شوند. اگرچه تنها چهارتای آنها واقعاً در حال تعامل هستند و دیگری که در سمت چپ تصویر است، در واقع جلوتر از بقیه به “جیمز وب” است.

اما ناسا با تصویر بی‌نهایت زیبای خود از صخره‌های کیهانی در “سحابی کارینا”، یک شاهکار را منتشر کرد. عکسی که “جوزف اشباخر” مدیر کل آژانس فضایی اروپا گفت که این عکس، اشک شوق او را جاری کرده است.

ناسا نیز با انتشار این تصویر علاوه بر ذکر موارد گفته شده نوشت: این تصویر برای اهداف مهندسی طراحی شده است، بنابراین مانند اولین تصاویر تمام رنگی که ما در این هفته منتشر کردیم، پردازش نشده است.

ماموریت “جیمز وب”

تلسکوپ فضایی “جیمز وب” حاصل کار مشارکتی دانشمندان و مهندسان ناسا، آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی کانادا است که به مدت ۲۰ سال روی تکمیل این تلسکوپ ۹ میلیارد دلاری کار کردند.

“جیمز وب” سرانجام در روز کریسمس سال ۲۰۲۱ راهی فضا شد و یک ماه بعد در مدار خورشیدی نزدیک به یک میلیون مایلی از زمین قرار گرفت.

هنگامی که این تلسکوپ به محل تعیین شده رسید، یک فرآیند چند ماهه برای باز کردن تمام اجزای آن از جمله یک سپر حرارتی به اندازه یک زمین تنیس و تراز کردن آینه‌ها و کالیبره کردن ابزارش انجام شد.

جهان ۱۳.۸ میلیارد سال است که در حال انبساط است، به این معنی که نور اولین ستاره‌ها و کهکشان‌ها از طول موج‌های مرئی کوتاه‌تر به طول موج‌های مادون قرمز که طولانی‌تر هستند، کشیده شده است. این همان چیزی است که به “جیمز وب” اجازه می‌دهد تا جهان را با جزئیات بی‌سابقه‌ای ببیند.

تصاویری که در حال حاضر منتشر شده‌اند، اولین مجموعه تصاویر از میلیون‌ها تصویری است که قرار است این تلسکوپ فضایی جدید در طول عمر ۲۰ ساله خود تولید کند.

گفتنی است که برای هر تصویر تمام رنگی و با وضوح بالا که روز گذشته رونمایی شد، هفته‌ها زمان گذاشته شده است تا از داده‌های خام بدست بیاید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا