راه و مسکن

امضای تفاهم‌نامه برای استفاده از فناوری ساخت در طرح نهضت ملی مسکن

به گزارش از وزارت راه و شهرسازی، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و شرکت عمران شهرهای جدید در راستای همکاری‌های مشترک علمی، پژوهشی و تحقیقات کاربردی، آموزشی و اجرایی و باهدف توسعه به‌کارگیری فناوری‌های نوین ساختمانی و صنعتی‌سازی در اجرای قانون جهش تولید مسکن، تفاهم‌نامه همکاری منعقد کردند.

«علیرضا قاری قرآن» رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در حاشیه امضای این تفاهم‌نامه بر اهمیت توجه به فناوری‌های نوین و بهره مندی از آن در طرح جهش تولید مسکن تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه توسعه کاربرد فناوری‌های نوین ساختمانی و صنعتی‌سازی ساختمان به عنوان یک محور مهم کاری در این تفاهم‌نامه در نظر گرفته شده است، پنج فناوری نوین منتخب جهت بهره گیری در طرح جهش تولید مسکن و انبوه سازی را معرفی کرد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به انتشار نتایج اقدامات و فعالیت‌های مرکز تحقیقات در قالب آیین‌نامه و ضابطه، بر استفاده بهینه از این ضوابط و آیین‌نامه‌ها از سوی نظام مهندسی و دیگر دستگاه‌های ذیربط تاکید کرد.

وی، توجه به مبحث آموزش و فرهنگ سازی در حوزه بهره‌گیری از فناوری‌های نوین ساختمانی را دارای اهمیت برشمرد.

«علیرضا جعفری» مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید نیز در جلسه امضای تفاهم‌نامه همکاری، گفت: در مجموعه شرکت عمران شهرهای جدید تلاش می‌کنیم تا به دو رسالت اصلی خود یعنی کار خوب و الگوسازی جامه عمل بپوشانیم.

وی افزود: خوب کار کردن ما منوط به این است که بعد مطالعاتی و تحقیقاتی را به بهترین شکل در حوزه اجرایی و عملیاتی پیاده‌سازی کنیم. در گام بعدی باید به خوبی الگوسازی کنیم و فرهنگ سازی مناسبی را در جامعه ایجاد کنیم.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ادامه داد: آمادگی داریم تا برای شرکت‌های دارای تاییدیه مرکز تحقیقات، در شهرهای دارای ظرفیت فرصت مناسب جهت ارائه خدمات را فراهم کنیم.

وی با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی می تواند ضمن ایجاد تحول در الگوی ایرانی و اسلامی در ساخت و ساز و افزایش تاب آوری شهرها، شان مهندسی کشور را در رقابت با سایر کشورها افزایش دهد، افزود: ضرورت دارد تا در حوزه صدور پروانه و تاییدیه‌ها، هزینه تمام شده و تلاش در جهت کاهش هزینه‌ها وایجاد نمایشگاه دائمی از آخرین تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین حوزه ساخت توجه بیشتری را معطوف کنیم.

همکاری مشترک در زمینه توسعه کاربرد فناوری‌های نوین ساختمانی و صنعتی‌سازی ساختمان، سازه‌های پیش‌ساخته، تکنولوژی مصالح ساختمان، هوشمندسازی، مدل‌سازی اطلاعات ساختمان، ساختمان‌های سبز پایدار و صنعتی‌سازی مصالح ساختمانی در زمینه‌های علمی، پژوهشی، آموزشی و اجرایی و فراهم ساختن بستر مناسب و استفاده از امکانات و تجارب و توان تخصصی متقابل و اهداف مشترک و وظایف قانونی و اسناد بالادستی به‌عنوان دستگاه‌های حاکمیتی و مشورتی دولت، موضوع این تفاهم‌نامه مشترک ۹ ماده‌ای است.

بر اساس تفاهم‌نامه منعقد شده، طرف‌ها در خصوص استفاده از تجربیات و توانمندی‌های طرفین در توسعه کاربرد فناوری نوین در صنعت ساختمان، مشارکت «مرکز» در برنامه‌ریزی و اجرایی شدن قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن و قانون طرح جهش مسکن در پروژه‌های «شرکت»، تدوین یا بروزرسانی تعاریف، الزامات موردنیاز فناوری نوین ساختمانی توسط «مرکز» همکاری می کنند.

نظارت عالیه «مرکز» بر تعدادی از پروژه‌های منتخب «شرکت» که در چارچوب صنعتی‌سازی و استفاده از فناوری‌های نوین در دست اقدام هستند، برگزاری جلسات مشترک طرفین تفاهم‌نامه با بخش‌های دولتی و شرکت‌های فعال و صاحب فناوری در راستای توسعه کاربرد فناوری‌های نوین، برگزاری دوره‌های آموزشی، سمینار، همایش و نشست‌های تخصصی در خصوص فناوری‌های نوین ساختمانی، انجام پروژه‌های مشترک در زمینه‌ استفاده از فناوری‌های نوین در پروژه‌های انبوه‌سازی و صنعتی‌سازی نیز بخشی از تفاهمنامه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا