اقتصاداهم اخبارتجارتصنعت و معدنفن آوری و ارتباطات

الکامپ ۲۴ آغاز به کار کرد

بیست و چهارمین دوره نمایشگاه الکامپ (الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک) با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات آغاز شد.

به گزارش تولید آنلاین، صبح دیروز محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همراه با وزیر ارتباطات و حمل و نقل جمهوری آذربایجان، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، معاونان وزیر فاوا و رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، الکامپ را رسما افتتاح کردند.

نمایشگاه الکامپ ۲۴ با حضور شرکت‌های داخلی و شرکت‌های چینی و در بخش‌های دولت همراه، الکام تاکز، الکام استارز، ترند و گیم از امروز ششم مرداد تا نهم مرداد در فضایی بالغ بر ۲۷ هزار متر مربع در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.

محمدجواد آذری جهرمی در مراسم افتتاحیه بیست و چهارمین نمایشگاه الکامپ، با اشاره به رونمایی از لایحه صیانت از داده‌های شخصی و نمایشگاه الکامپ ۲۴ اظهار کرد: این لایحه به صورت کلی در خدمت همه فعالیت‌ها و کسب و کارهای نوساز است و نظام عمومی کسب و کارها را توسعه می‌دهد. لایحه صیانت از داده‌های شخصی پیش از این یک بار تدوین شده و امروز پس از انجام اصلاحات به عنوان گام مهمی برای توسعه کسب و کارهای نوپا رونمایی می‌شود. این لایحه تنها مختص پیام‌رسان‌ها نبوده و تمامی کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات را شامل می‌شود.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه حل مشکلاتی مانند بحران آب، در گروی دوران انقلاب صنعتی چهارم و به نتیجه حاصل از آن یعنی اقتصاد دیجیتال برمی‌گردد، گفت: منابع تجدیدپذیر آب در جهان در حال کاهش و جمعیت در دنیا رو به رشد است. صنایع نفت، انرژی و معادن در جهان یا ثابت هستند و یا رو به کاهش و رشدی در این منابع نداریم. نظام اقتصادی دنیا به سمت بهره‌وری از منابع می‌رود و بهترین ابزار برای تحقق این بهره‌وری، فناوری اطلاعات است.

وی با بیان اینکه هوشمندسازی به بشر برای بهینه‌سازی فرآیندها کمک می‌کند، افزود: ما در کشورمان با چالش‌های دیگری هم مواجهیم. تابستان امسال شاهد تجربه قطع برق بودیم. آلودگی هوا، بروکراسی اداری نیز از چالش‌های نظام اقتصادی در کشور است. در کنار اینها ظرفیت‌های قوی هم داریم. ظرفیت‌های قوی و جوانانی داریم که در شرایط سخت رشد می‌کنند و حتی برخی با معلولیت‌هایی که دارند، هم متوقف نمی‌شوند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه تعامل چالش‌ها و ظرفیت‌ها باعث رشد می‌شود، اظهار کرد: ما در کشورمان هم چالش‌های بزرگ داریم و هم ظرفیت‌های بزرگ؛ وظیفه حاکمیت هموارسازی مسیر و سپردن مسئولیت‌ها به جوانان به جای تصدی‌گری است. ابتکار و خلاقیت جوانان و بخش خصوصی می‌تواند امکاناتی را فراهم کند.

آذری‌جهرمی با تاکید بر اهمیت فرهنگ‌سازی و افزایش نظام بهره‌وری بیان کرد: دولت می‌خواهد صنعت تحول دیجیتال را آماده کند. در تفاهماتی که بین وزارت ارتباطات و وزارت کشاورزی انجام شده، مشخص شد صرفه‌جویی ۳۵ درصدی در منابع آب صورت گرفته و این یعنی به ظرفیت‌های آبی کشور ۳۵ درصد اضافه شده است. وزیر کشاورزی هم در صحبت‌های خود گفته است که با هوشمندسازی می‌توانیم محصولات هوشمند داشته باشیم و با فناوری اطلاعات هم بر توانمندسازی کشاورزی بیفزاییم. آزادسازی دیتا نیز در راستای ایجاد بازار برای فعالیت کسب و کارهای نوپاست. در حوزه هوشمندسازی مصرف آب و برق نیز از ظرفیت‌های فناوری اطلاعات از جمله بیگ دیتا، اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی استفاده می‌شود.

وی گام بعدی را هموارسازی مسیر برای کسب و کارها دانست و گفت: بیمه و مالیات از موانع کسب و کارهاست. نظام فضای تامین مالی باید اصلاح شود، ما از بخش‌های غیردولتی برای این کار دعوت کردیم و در دوره تحول دیجیتال فناوری اطلاعات منابع سایر بخش‌ها را نیز جذب می‌کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: امروز بنا داریم بخش‌های بین‌المللی را نیز افزایش دهیم از جمله حضور وزارت حمل و نقل و ارتباطات آذربایجان، شرکت‌هایی از اندونزی، پاکستان و روسیه که در نمایشگاه حضور خواهند داشت، از این جمله است. ما همکاری‌های منطقه را برای توسعه بازار توسعه خواهیم داد.

او با بیان اینکه باید فضا برای رشد کسب و کارهای نوپا باز گذاشته شود، گفت: فیلترینگ‌های غیرکارشناسی و بی‌دلیل در کشور مانع رشد کسب و کارهای نوپا می‌شود. از طرفی برخی تحریم‌ها مانع فعالیت جوانان هستند اما باید به کسانی که در حوزه بین‌المللی تلاش می‌کنند ایران در بخش فناوری اطلاعات منزوی شود، بگوییم که جوانان ایرانی پشت هیچ در بسته‌ای نخواهند ماند.
وی ادامه داد: به کسانی که در داخل برای کسب و کارها محدودیت ایجاد می‌کنند هم می‌گویم که از اقتصاد رانتی به مطلوبیت نخواهید رسید، پس اجازه دهید جوانان و ظرفیت خودشان در فضای رقابتی، توسعه را رقم بزنند. ایجاد مانع و تلاش برای گرفتن حکم فیلترینگ‌ با این هدف که دست‌اندازی برای کسب و کارهای نوپا ایجاد کرده‌ایم، راه به جایی نمی‌برد و تحول دیجیتال در هر حالت شکل خواهد گرفت و آینده کشور ما در این مسیر رقم خواهد خورد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: به دلیل برخی چالش‌ها، تصویب طرح نوآفرین در دولت به تأخیر افتاد، اما من قول می‌دهم که این طرح که با هدف  رفع معضلات کسب و کارهای نوپا تعریف شده است، به زودی به تصویب برسد.

محمد باقر اثنی عشری – رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای – در مراسم افتتاحیه نمایشگاه الکامپ اظهار کرد: استارتاپ‌ها کیفیت زندگی را افزایش دادند و وجودشان باعث ثروت‌سازی، ایجاد شفافیت و رفاه برای مردم شده است. جهش چشم‌گیری در استارز داشته‌ایم و فضای استارتاپ‌ها دو برابر شده است.

او گفت: نمایشگاه الکامپ به عنوان بزرگ‌ترین و مهمترین رویداد فناوری کشور به حساب می‌آید که با فراز و فرودهایی که شامل حوزه IT شد این نمایشگاه نیز افت و خیزهایی داشته است.

رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور افزود: طی ۴ دوره متوالی از الکامپ ۲۱ تا دوره ۲۴ آن خیزش و مشارکت افراد جامعه در آن بیشتر شده است.

اثنی عشری با بیان این که شاهد افزایش ضریب نفوذ اینترنت در کشور هستیم گفت: در نتیجه این ضریب نفوذ، کسب و کارهای نوین متعددی شکل گرفته‌اند و در نتیجه ایجاد ثروت و اشتغال توسعه یافته است.

وی ادامه داد: در این دوره از نمایشگاه شاهد آن بودیم که در برخی حوزه‌ها مشارکت کاهش یافته و در حوزه‌های دیگری همچون الکامپ استارز با رشد چشمگیر رو به رو بودیم.

اثنی عشری تصریح کرد: در سال ۹۴ تنها ۸۰ شرکت نوپا در نمایشگاه حضور داشتند اما امسال شاهد آن هستیم که بیش از ۴۰۰ استارتاپ در پنج سالن خدمات و محصولات و ایده‌های خود را معرفی می‌کنند.

وی افزود: از سال ۹۴ شاهد شکل گیری ایده استارز بودیم که با گذشت چندین سال، آن‌ها به شرکت‌های بزرگی تبدیل شده‌اند به گونه‌ای که ۶۰ درصد از استارتاپ‌هایی که در سال گذشته تنها دارای میز در نمایشگاه بودند، امسال غرفه‌های ۱۲ متری و بالاتر گرفته‌اند.

اثنی عشری به بخش‌های مختلف نمایشگاه الکامپ اشاره کرد و گفت: در کنار الکامپ استارز شاهد برگزاری الکام گیمز هستیم که در آن بازی‌سازان ایرانی آخرین بازی‌های رایانه‌ای ساخت کشور را به نمایش گذاشته‌اند. در  بخش الکام ترندز نیز با محورهایی مانند هوش مصنوعی، بلاک‌چین، اینترنت اشیا و بیگ دیتا، آینده این فناوری معرفی می‌شود.

رییس سازمان نصر کشور ادامه داد: در بخش دولت الکترونیکی نمایشگاه نیز شاهد حضور گسترده دستگاه‌های مختلف برای معرفی خدمات الکترونیکی خود در سالن‌های ۴۱A و ۴۱B هستیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا