تجارت

الزام اینماد بر اساس قانون مبارزه با پولشویی/ آغاز پروژه درج قیمت تولیدکننده

سید رضا فاطمی امین در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با موضوع بررسی توسعه تولید، تجارت و نظام توزیع، از فعال سازی ۹۰ پروژه در وزارت صمت طی سه ماهه گذشته خبر داد و گفت: نزدیک به ۳۰ پروژه از این ۹۰ پروژه تا پایان سال به پایان می‌رسد که اصلاح ساختار بازار کالاهای پایه (سیمان، پتروشیمی، فولاد و پنبه) یکی از این پروژه ها است.

۱۰ پروژه برای نظام توزیع

وزیر صمت در ادامه با تاکید بر اهمیت شفافیت جریان توزیع، گفت که ۱۰ پروژه از ۹۰ پروژه که طی سه ماه گذشته فعال شده، مربوط به نظام توزیع است و تکمیل سامانه جامع تجارت یکی از آنها است.

وی افزود: تاکنون ۲۷ گروه کالایی در سامانه جامع تجارت وارد و وضعیت شش گروه کالایی هم در این سامانه تکمیل شده است. با تکمیل این سامانه نقل و انتقالات از تولید تا ورودی عمده فروش شفاف و با مشاهده فاکتورها، قیمت‌ها مشخص می‌شود.

به گفته این مقام مسئول یکی دیگر از ۹۰ پروژه وزارت صمت تامین مالی زنجیره ای است که بانک مرکزی دستورالعمل آن را ابلاغ کرده است. فاز آزمایشی تامین مالی زنجیره ای تا پایان سال نهایی و سال آینده اجرا خواهد شد و با این کار نگرانی سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی تا حدود زیادی حل می‌شود.

فاکتورها به تراکنش‌های بانکی متصل شد

این مقام مسئول در ادامه از اتصال فاکتورها به تراکنش های بانکی از هفته گذشته با همکاری بانک مرکزی خبر داد و گفت: بازدیدهای سرزده و کنترل‌های سیستمی نیز از فروشگاه های بزرگ و زنجیره‌ای در حال انجام است و برای برخی اقلام آمار فروش هم در سامانه جامع تجارت ثبت می‌شود.

قیمت تولید کننده روی کالاها درج می‌شود

فاطمی امین درج قیمت تولید کننده روی کالاها را از دیگر پروژه‌های نظام توزیع عنوان کرد و گفت: اجرای این پروژه آغاز شده است. با این پروژه ساز و کارهایی شفاف برای مردم و بازرسان ایجاد می‌شود، چرا که قیمت تمام شده کارخانه پایین تر از قیمت مصرف کننده است که سبب سو استفاده در نظام توزیع می‌شود. درج قیمت مصرف‌کننده در بسیاری از کشورها ممنوع است. به طور کلی با تکمیل سامانه جامع تجارت و درج قیمت تولید کننده، مردم در قامت بازرس وارد عمل خواهند شد و شفافیت ایجاد خواهد شد.

راهکاری برای کاهش قیمت تمام شده

وی بازار فولاد را در التهابات بازار ارز طی هفته‌های گذشته با ثبات توصیف کرد و گفت: علت این ثبات طراحی ۲۵ ابزار جدید در بورس کالا است که ۱۵ ابزار از این ۲۵ ابزار تاکنون عملیاتی شده و به کارگیری آن‌ها منجر به حذف امضاهای طلایی در بورس کالا شد. همچنین از ۳۰ گروه کالایی که مشمول سهمیه بندی در بورس کالا بودند ۲۰ گروه کالایی حذف شده است.

فاطمی امین با بیان این که قراردادهای بلند مدت تامین مواد هم به عنوان یکی دیگر از ابزار های بورسی در دستور کار قرار گرفته، تصریح کرد: با این روش تولیدکننده مواد اولیه را از قبل می‌خرد که باعث کاهش نگرانی تولید کننده، تزریق نشدن التهاب به بازار، جلوگیری از پرداخت هزینه‌های مالی اضافی و کاهش قیمت تمام شده خواهد شد.

وی در ادامه درباره عرضه تطبیقی گفت: این روش از دیگر ابزارهای طراحی شده در بورس کالا است که در آن تولیدکنندگانی که سهم بزرگی از بازار دارند کسری بازار خودشان را وارد می‌کنند و با تشکیل سبد بورسی، خودشان عرضه می‌کنند. مثلا در یک روز ۳۰۰ هزار تن فولاد عرضه شد، قیمت ورق فولادی از ۲۱ هزار تومان به ۱۹ هزار تومان رسید، سهمیه بندی برداشته شد و قیمت‌ها پایین آمد. اجرای این روش‌ها منجر به ثبات، کاهش هزینه ها و قیمت تمام شده خواهد شد.

سهمیه بندی پت برای واحدهای نساجی حذف می‌شود

این مقام مسئول در ادامه درباره تامین گریدهای نساجی (پت) مورد نیاز واحدهای نساجی، نیز گفت: در برخی از واحدهای نساجی که از پت استفاده می‌کنند چند خط یا تعطیل مانده یا تمام وقت کار نمی‌کند، پت جزو ۱۰ گروه کالایی است که به دنبال حذف سهمیه بندی آن هستیم. تاکنون هم از ۳۰ گروه کالایی، سهمیه بندی ۲۰ گروه حذف شده‌ است. برای این هدف روش عرضه تطبیقی مناسب است.

صادرات امسال از ۴۰ میلیارد دلار عبور خواهد کرد

وی همچنین با بیان اینکه تا پایان سال پنجره واحد صادرات اجرا خواهد شد تا مسیر تجارت خارجی تسهیل شود، با اشاره به اینکه ۳۵ میلیارد دلار صادرات سال گذشته امسال از ۴۰ میلیارد دلار عبور خواهد کرد، گفت: تسهیل فرایندهای رفع تعهدات ارزی و تسهیل بازگشت مالیات بر ارزش افزوده صادرات از علت‌های این افزایش خواهد بود.

فاطمی امین با اشاره به مراسم روز ملی صادرات در مهر ماه تصریح کرد: در آن روز جوایز اهدا نشد، چراکه معیارهای صادرکننده نمونه و برتر خام فروشی و فروش محصولات دانش بنیان را تفکیک نمی‌کند. بنابراین این مسئله را چندی به تأخیر انداختیم و تاکید ما بر این بود که معیارهای صادرات محصولات دانش بنیان را اضافه کنیم و روز گذشته چند شرکت دانش بنیان که با معیارهای قبلی نمونه نبودند، نمونه شدند.

مالیات تولید به ۱۰ درصد کاهش میابد

فاطمی امین در ادامه با بیان اینکه شیب تسهیلات بانکی باید طوری تنظیم شود که منابع به سمت تولید برود، تصریح کرد: باید تولید مولد و فرآیندهای کسب و کار از جمله مالیات تسهیل شود. کاهش مالیات از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد و ۱۰ درصد، در چهار سال در راستای این منطق است که سودآوری در بخش تولید بیشتر شود و با این کار بانک‌ها به راحتی به بخش تولید تسهیلات دهند.

متعادل سازی نرخ انرژی برای سودآوری کسب و کارها

همچنین به گفته این مقام مسئول برای متعادل سازی هزینه ها و نرخ انرژی در راستای افزایش سودآوری برای کسب و کارها با وزارت نفت همکاری شده است.

معرفی ۲۴۰ پروژه سرمایه‌گذاری تا هفته آینده

وی درباره بهره مالکانه معادن نیز، گفت: معادن بزرگ مانند سنگ آهن، مس، طلا، سرب و روی و… شامل بهره مالکانه می‌شوند، سهم بهره مالکانه معادن کوچک بسیار ناچیز است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه درباره برنامه‌های فعال سازی معادن اظهار کرد: هفته آینده در نشست سرمایه‌گذاری بیش از ۲۴۰ پروژه سرمایه‌گذاری مطرح خواهد شد که تعدادی از آنها در حوزه معدن است. همچنین به طور مشخص یک مدل سرمایه‌گذاری مطرح شده که هفته آینده منتشر خواهد شد. در این مدل معادن سود آور بزرگی که برنده مزایده می شوند، باید حداقل ۳۰ درصد از سهام خود را به مردم منطقه محل معدن واگذار کنند که منجر به توزیع ثروت، منتفع شدن مردم منطقه و ایجاد فرصت های سرمایه گذاری سودآور برای مردم خواهد شد.

وعده حل مشکلات زیست محیطی معادن

وزیر صمت همچنین وعده داد که مشکلات زیست محیطی معادن با تفاهم و هم افزایی با وزارت جهاد کشاورزی برطرف شود.

الزام اینماد بر اساس قانون مبارزه با پولشویی

وی در خصوص نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) نیز با بیان اینکه در وزارت صمت فضای دیجیتال تقویت خواهد شد، تصریح کرد: در قانون مبارزه با پولشویی الزام شده کسب و کارهایی که می‌خواهند پرداخت الکترونیکی داشته باشند باید دارای اینماد باشند. البته اینماد بدون ستاره (برای کسب و کارهای خرد) به سرعت صادر می‌شود و صدور اینماد یک ستاره حداکثر یک روز طول می‌کشد.

به گفته وی برای psp ها این قانون از سوی وزارت صمت سال ۱۳۹۸ اجرا و دو هفته پیش هم برای پرداخت یارانه ها الزامی شد.

فاطمی امین با بیان اینکه اینماد برای ایجاد اطمینان و کمک به خود مردم است، تصریح کرد: اینماد مثل استاندارد است و باید توام با نظارت باشد. وظیفه ما این است نگذاریم از این نماد مهم سوء استفاده شود.

استفاده از اعتبارات صندوق پیشرفت و عدالت برای کمک به تولید

وی همچنین از پیش‌بینی استفاده از ۱۸۰ هزار میلیارد تومان در قالب صندوق پیشرفت و عدالت در بودجه ۱۴۰۱ افزود: این صندوق ها ملی و استانی هستند که در قالب صندوق کارآفرینی امید جلو خواهند رفت و ساختار جدیدی ایجاد نخواهد شد. می توانیم از این منابع برای یارانه سود تسهیلات واحدهای تولیدی استفاده کنیم. این منابع برای تولید (کشاورزی، صنعت و معدن) هزینه می‌شود.

دریافت سهمیه سوخت مازوت واحدهای سیمانی

فاطمی امین درباره سهمیه سوخت صنایع نیز گفت: واحدهای سیمانی از چند ماه قبل سوخت مازوت (جایگزین) را دریافت و انبار کردند و تاکنون نگرانی و دغدغه ای در این رابطه پیش نیامده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا