انرژی

افزایش قیمت نفت ازسرگرفته شد

بهای معاملات نفت برنت با ۴۰ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش، به ۸۱ دلار و ۲۷ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز گذشته یک درصد نزول کرده بود.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۵۲ سنت معادل ۰.۷ درصد افزایش، به ۷۸ دلار و ۷۵ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز دوشنبه ۰.۸ درصد کاهش پیدا کرده بود.

افت ارزش دلار در معاملات روز سه شنبه از قیمتهای نفت پشتیبانی کرد چرا که نفت را برای خریداران غیرآمریکایی ارزان‌تر می کند.

یک کمیته سنای آمریکا هفته جاری جلسه‌ای را برای انتصاب جروم پاول، رییس فدرال رزرو و لائل برینارد، معاون انتصابی وی برگزار می کند که ممکن است جزییات جدیدی درباره برنامه‌های بانک مرکزی آمریکا برای تحکیم سیاست پولی به همراه داشته باشد.

افت اخیر قیمتهای نفت تحت تاثیر نگرانیها پیرامون افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹ در سراسر جهان و متاثر شدن تقاضا برای سوخت اتفاق افتاده است. راویندرا رائو، مدیر تحقیقات کالا در شرکت “کوتاک سکیوریتیز” گفت: افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹ مایه نگرانی است زیرا محدودیتها روی رفت و آمد و تقاضا برای سوخت تاثیر می گذارند. با این حال با وجود افزایش اخیر موارد ابتلا، هیچ اقتصاد بزرگی در دنیا به دنبال اعمال قرنطینه سخت گیرانه نیست. وضعیت ویروس، مسائل مربوط به عرضه و روندهای بازارهای سهام عامل کلیدی خواهد بود که روی قیمتهای نفت در کوتاه مدت تاثیر می گذارند.

دو منبع آگاه به رویترز گفتند: شرکت آرامکوی سعودی به حداقل دو خریدار شمال آسیا اطلاع داده است که حجم نفت مورد تقاضای آنها را در فوریه به طور کامل تامین می کند.

بعضی از تحلیلگران می گویند عرضه از سوی اوپک و متحدانش همگام با تقاضا نبوده و از قیمتها پشتیبانی کرده است.

تحلیلگران گروه بانکی ANZ در یادداشتی نوشتند: بازار ممکن است از عرضه محدودتر و و ریسک محدودیت عرضه از سوی روسیه سود ببرد. تنشهای سیاسی با مستقر شدن نیروهای روسیه در مرز اوکراین شدت گرفته اند. همچنین افزایش تولید اوپک، پایین سهمیه تصویب شده تحت توافق اوپک پلاس بوده زیرا بعضی از کشورها شامل نیجریه نتوانسته‌اند مطابق با حجم تعیین شده، نفت تولید کنند.

کِرِگ ارلام، تحلیلگر شرکت OANDA در این باره گفت: عوامل بنیادین برای نفت دوباره مثبت شده اند به خصوص اگر اوپک همزمان با بهبود تقاضا، همچنان پایین‌تر از سهمیه تصویب شده تولیدش را افزایش دهد.

لیبی که از مشارکت در توافق محدودیت عرضه اوپک معاف است، با کاهش تولید به دلیل کارهای تعمیرات خط لوله و اختلال فعالیت میدان نفتی روبرو شده است. با این حال تولید میدان نفتی الفیل که ماه گذشته توسط یک گروه مسلح متوقف شده بود، روز دوشنبه ازسرگرفته شد.

بر اساس گزارش رویترز، بازار منتظر انتشار آمار ذخایر نفت و فرآورده‌های نفتی آمریکا از سوی موسسه امریکن پترولیوم در روز سه شنبه و اداره اطلاعات انرژی آمریکا در روز چهارشنبه است. شش تحلیلگر در نظرسنجی رویترز پیش بینی کردند ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به هفتم ژانویه، به میزان حدود دو میلیون بشکه کاهش پیدا کرده است که هفتمین کاهش متوالی ذخایر نفت خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا