اقتصاداقتصاد بین المللصنایع معدنی

افزایش تولید طلا در جهان

کمی بیش از یک سال از پیروزی دونالد ترامپ در پنجاه و هشتمین انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده امریکا و ورود او به کاخ سفید می‌گذرد.

اتفاقی که سال گذشته باعث شد بازار فلزات صنعتی و گرانبها پس از تحمل یک دوره رکود، رنگ و بوی رونق به خود بگیرد. از آن پس گزارش‌های منتشرشده از سوی موسسه‌های پژوهشی جهانی گویای افزایش رشد بهای فلزات گوناگون بود.
در این زمینه موسسه چندملیتی «بی‌ام‌آی‌ریسرچ» در گزارشی که ۲۴ نوامبر (۳ آذر) در وب‌سایت خود منتشر کرده و در آن از پیش‌بینی خود در زمینه افزایش تولید طلا در جهان در سال‌های پیش رو خبر می‌دهد.
«بی‌ام‌آی‌ریسرچ» موسسه‌ای پژوهشی است که تحلیل‌هایی در زمینه اقتصاد کلان، بازارهای مالی و صنعت در سطح ۲۴ صنعت و ۲۰۰ بازار جهانی ارائه می‌دهد.
به گزارش صمت به نقل از ماینینگ بنا بر گزارشی که بی‌ام‌آی‌ریسرچ منتشر کرده است، حجم محصول معادن طلای جهان در چند سال پیش رو، رشد خواهد
داشت.
این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که نرخ طلا افزایش یافته و به دنبال آن شمار پروژه‌های قابل‌اتکا در کشورهایی که در تولید طلای جهانی جایگاه کلیدی دارند، بالا رفته
است.
این موسسه در ادامه می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود تولید طلا سال آینده میلادی به ۱۰۵ میلیون اونس برسد و این رقم تا ۲۰۲۶ میلادی (۱۴۰۵ خورشیدی) به ۱۲۵ میلیون اونس افزایش یابد؛ این افزایش به این معناست که در این بازه زمانی تولید طلا به طور متوسط هر سال ۲/۳ درصد رشد خواهد داشت. با وجود این افزایش، اما این رقم در مقایسه با میانگین سالانه تولید طلا در ۸ سال گذشته کاهشی جزئی داشته است. در ۸ سال گذشته متوسط رشد تولید طلا سالانه ۳/۱ درصد بود.
بی‌ام‌آی در ادامه این گزارش پیش‌بینی می‌کند در چشم‌اندازی کوتاه‌مدت سال آینده میلادی نرخ طلا با رشدی چشمگیر به ۱۳۰۰ دلار در هر اونس خواهد رسید و همانند بسیاری از فلزات، عملکرد طلا نیز از نظر حجم تولید و قیمت‌گذاری در بازار جهانی براساس آنچه چین انجام می‌دهد، هدایت می‌شود.
شرکت «بزینس‌اینتلی‌جنس» در این باره می‌گوید: شرکت‌های اصلی که در سطح جهان با این غول آسیایی همکاری دارند، حجم سرمایه‌گذاری خود را در معادن طلای خارج از این کشور افزایش خواهند داد و این اتفاق به این دلیل روی خواهد داد که در سال‌های پیش رو تقاضای طلا در این کشور نسبت به تولید آن بیشتر خواهد بود و بنا بر گفته بی‌ام‌آی به ۱۶/۵ میلیون اونس خواهد
رسید.
بی‌ام‌آی همچنین بیان می‌کند سال گذشته میلادی کشورهای منطقه اقیانوس آرام عامل ۴۴/۷ درصد از کل فعالیت‌های ادغامی بودند که نتیجه آن مالکیت شرکت‌های طلا و استخراج این فلز گرانبها در سطح جهان بود. این موسسه در این زمینه به معاملات انجام شده ازسوی‌شرکت چینی و ادغامی «فوسون‌اینترنشنال» اشاره دارد. این شرکت برای نخستین بار ۸۹۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرد تا ۱۰ درصد از سهام یک شرکت روسی تولیدکننده طلا به نام «پلیوس‌گلد» را به‌دست آورد.
«شاندونگ‌گلد» دیگر شرکت چینی است که سهمی ۵۰ درصدی از معدن «ولادرو» در آرژانتین را از شرکت بریک‌گلد به ارزش ۹۶۰ میلیون دلار خرید؛ این شرکت مشغول ارتقای فعالیت‌های اکتشافی خود در این مناطق نیز هست.
همچنین سال گذشته میلادی شرکت دولتی «گروه طلای ملی چین» ۳۰۰ میلیون دلار پرداخت کرد تا معدن طلای «جین‌فنگ» را از شرکت کانادایی «الدرادوگلد» بخرد و در همین حال شرکت اندونزیایی «پی‌تی‌آمان‌مینرال‌اینترنشنال» ۱/۳ میلیارد دلار پرداخت تا دارایی‌های اندونزیایی شرکت امریکایی «نیومونت‌ماینینگ» را خریداری کند؛ از جمله این دارایی‌ها دومین معدن بزرگ مس- طلای این کشور به نام «باطوهیهو» است.
پس از چین استرالیا دیگر بازیگر تاثیرگذار در عرصه تولید طلا به شمار می‌آید. انتظار می‌رود در چند سال پیش رو تولید طلا در این کشور نیز رو به رشد باشد.
به این دلیل که افزایش نرخ طلا می‌تواند به افزایش حاشیه‌های سود شرکت‌های معدن‌کار و ضعف دلار استرالیا به توسعه معدنی بینجامد و فعالیت‌های اکتشافی را در معادن کوچک مقیاس و بزرگ مقیاس رشد دهد.
بی‌ام‌آی در ادامه به عملکرد شرکت «نیومونت‌ماینینگ» به‌عنوان عاملی کلیدی در چشم‌انداز مثبت استرالیا اشاره می‌کند. این شرکت امریکایی که دومین استخراج‌کننده بزرگ طلا در جهان به شمار می‌آید، انتظار دارد حجم تولید خود را در امسال و در پروژه‌های استرالیا با مجموع هزینه‌ای بین ۲۰۵ تا ۲۴۰ میلیون دلار به ۱/۵ تا ۱/۷ میلیون تن برساند.
بی‌ام‌آی می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود خروجی تولید طلای استرالیا از میزان ۱۰/۵ میلیون تن در سال آینده میلادی (۲۰۱۸) به ۱۳/۲ میلیون تن در سال ۲۰۲۶ میلادی (۱۴۰۵ خورشیدی) برسد.
این افزایش نشانگر رشد سالانه ۳/۱ درصدی در این بازه زمانی است که باعث می‌شود استرالیا همچنان دومین تولیدکننده بزرگ جهانی طلا با سودی چشمگیر باقی بماند.
و در نهایت بی‌ام‌آی برای صنعت طلا در روسیه رشدی به نسبت کم و برای امریکا رشدی مستمر را در سال‌های پیش رو پیش‌بینی می‌کند. این شرکت پشتوانه رشد باثبات ایالات متحده را قیمت‌های رو به رشد فلز زرد معرفی می‌کند و علاوه بر آن به مقررات‌زدایی دولت فدرال در سیاست‌های ترامپ اشاره می‌کند، سیاستی که به توسعه پروژه‌های بهره‌برداری از ذخایر طلا تمرکز دارد و از بار اقتضائات زیست‌محیطی می‌کاهد.
نمودار نشان‌دهنده کشورهایی است که به بهبود نرخ طلا واکنش نشان داده‌اند؛ آبی پررنگ نشان‌دهنده حجم تولید طلا در استرالیاست، همچنین آبی روشن حجم تولید را در چین، قرمز در روسیه، صورتی در پرو، خاکستری روشن در کانادا و خاکستری تیره در امریکا را نشان می‌دهد. خط افقی از چپ به راست سال‌های ۲۰۱۴ میلادی (۱۳۹۳ خورشیدی)، ۲۰۱۵ (۱۳۹۴)، ۲۰۱۶ (۱۳۹۵) و امسال میلادی (۲۰۱۷)، سال آینده میلادی (۲۰۱۸) و پس از آن ۲۰۱۹ میلادی (۱۳۹۸ خورشیدی)، ۲۰۲۰ میلادی (۱۳۹۹ خورشیدی) و ۲۰۲۱ میلادی (۱۴۰۰خورشیدی) را نشان می‌دهد.
حجم تولید طلایی که در این نمودار نشان داده شده برای سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ میلادی حاصل برآورد بی‌ام‌آی و برای سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ میلادی حاصل پیش‌بینی این موسسه است. همچنین خط عمودی سمت راست نمودار نشانگر حجم تولید طلای این کشورها در واحد میلیون اونس است و خط عمودی سمت چپ درصد رشد تولید آنها را نشان می‌دهد. منحنی قرار گرفته بر نمودار نیز گویای روند تولید طلا در سطح جهان در سال‌های یادشده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا