اقتصاد

اشباع بازار از مرغ در آستانه ماه مبارک رمضان

گزارش روز دوشنبه از وزارت جهاد کشاورزی، «حسن عباسی معروفان» درباره روند ثبت سفارش و پیگیری تخصیص ارز نهاده‌های دامی، افزود: ثبت سفارش نهاده‌های دامی از ۱۶ فروردین ماه ۱۴۰۰ به وزارت جهاد کشاورزی موکول شد و از همان روز شیوه‌نامه‌های اجرایی آن مصوب و نهایی شد.

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی درباره وقفه‌ای که در این زمینه ایجاد شد، تصریح‌کرد: تا پایان سال ۹۹ تخصیص‌های بانک مرکزی مربوط به سال‌های قبل است و انتظار داریم در سال جدید بانک مرکزی تخصیص ارز را سرعت ببخشد تا وقفه‌ای نداشته باشیم.

معروفان اظهار داشت: احساس نمی‌کنیم وقفه‌ای ایجاد شده باشد، زیرا کالاها تامین و در بنادر موجود است و به محض تخصیص ارز، ترخیص می‌شود.

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در کشور ۴۰ شرکت به امر واردات نهاده‌های دامی مشغولند و امسال حدود ۱۱ شرکت اقدام به ثبت سفارش جدید کرده‌اند.

وی ادامه‌داد: ثبت‌سفارش حدود ۹۰ پرونده هم از ماه قبل به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شده که تاکنون نیمی از آن‌ها بررسی شده است.

این مسوول درباره آخرین آمار عرضه مرغ گفت: دیروز چهار میلیون و ۳۵ هزار قطعه مرغ به کشتارگاه فرستاده شده که استحصال آن بالای هفت‌هزار ۳۰۰ تن مرغ است.

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: باتوجه به اینکه سرانه مرغ برای هر نفر در طول سال ۲۸ کیلوگرم است، همه نیاز کشور بیشتر از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن نیست و وقتی در یک روز هفت هزار و ۳۰۰ تن به بازار عرضه می‌کنیم، یعنی بیش از نیاز عرضه داریم.

وی گفت: قیمت مرغ در شهریور سال ۹۹، حدود ۱۴ هزار تومان بود که اواخر آذر ماه به ۲۰ هزار و ۴۰۰ افزایش پیدا کرد و به‌تازگی به ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان رسید.

وی یادآور شد: نهاده‌های دامی با افزایش قیمت جهانی مواجه شده است، به عنوان مثال ذرت که ۶ درصد مصرف طیور است، ۲۲۰ یورو بود و به‌تازگی کمتر از ۲۷۰ یورو خریداری نمی‌شود.

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: عرضه مرغ به صورت قطعه‌بندی به صورت مقطعی ممنوع است و در ادامه با اشباع بازار این ممنوعیت برداشته می‌شود.

رشد ۳۰۰ درصدی فاکتورهای تولید در یک سال اخیر

« علی آذروش» دبیر انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی کشور هم در ادامه گفت: با توجه به شرایطی که سامانه بازارگاه برای تولیدکنندگان ایجاد کرده، دچار مشکلی خاصی نیستیم، اما برای تولید باید آرامش کلی داشته باشیم زیرا نمی‌توانیم با ریسک وارد تولید شویم.

وی اظهار داشت: تولید به پیش‌زمینه‌هایی نیاز دارد، صنعت ما دچار زلزله شده است، همه نهاده‌های مصرفی ما در دام و طیور از یک سال پیش با افزایش قیمتی مواجه شده و بعضی از فاکتورهای تولیدی در گوشت و مرغ ۳۰۰ درصد افزایش یافته است.

دبیر انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی تصریح‌کرد: وقتی میانگین تورم کشور بین ۳۶ تا ۴۰ درصد است، چطور توقع داریم که صنعت مرغداری روی پای خود بایستد.

بررسی بازار نشان می‌دهد که در یک تا ۲ ماه اخیر نرخ هر کیلوگرم گوشت مرغ بین ۴۰ هزار تا ۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسید، اما طی آخرین تصمیم‌گیری این قرارگاه قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده ۱۷ هزارو ۱۰۰ تومان و گوشت مرغ گرم ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شد.

طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی، پارسال بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید و به بازار عرضه شد.

پیش از این به دلیل کمبود نهاده های طیور، مدت زمان پرورش مرغ گوشتی ۴۰ روز تعیین شده بود که به‌تازگی به ۴۵ تا ۵۰ روز افزایش یافت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا