راه و مسکن

استفاده از ظرفیت عظیم کشتیرانی ایران در تجارت لبنان

به گزارش روز سه‌شنبه از کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، «علی حمیه» در دیدار با هیات اعزامی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به این کشور، با بررسی چشم‌انداز همکاری‌های مشترک به‌منظور فعال‌سازی خطوط کشتیرانی بین بنادر لبنان و ایران، اظهار داشت: در شرایطی کشتی‌های ایرانی نمی‌توانند در بنادر لبنان پهلو بگیرند که با وجود سخت‌ترین تحریم‌ها علیه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، این کشتی‌ها در بسیاری از آبراهه‌های بین‌المللی تردد دارند؛ به همین دلیل، از همین جا به لبنانی‌ها می‌گویم که این کشتی‌ها در حال حاضر در بنادر کشورهای دیگر جهان به جز لبنان قادر به تخلیه و بارگیری هستند.

وی با اشاره به اینکه کشتی‌های ایرانی از کانال سوئز عبور می‌کنند و محموله‌های خود را در ترمینال کانتینری تخلیه می‌کنند، گفت: این کشتی‌ها سپس با عبور از کنار لبنان، به سوریه رفته و از آنجا به استانبول می‌روند، اما پرسش اینجاست که چرا نتوانند به بنادر لبنان وارد شوند؟

حمیه ادامه‌داد: هلدینگ کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، متشکل از بیش از ۱۸ شرکت فعال در زمینه‌های مختلف دریایی بوده و رتبه چهاردهم جهانی از نظر حمل بار کانتینری را به خود اختصاص داده است.

وی خاطرنشان‌کرد: بر این اساس، مرحله جدیدی از افق‌های همکاری مشترک با جمهوری اسلامی ایران را آغاز کرده‌ایم و به‌طور قطع، ورود کشتی‌های ناوگان کشتیرانی ایران به لبنان که دارای موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای در شرق دریای مدیترانه است، می‌تواند زمینه‌ساز رونق اقتصادی بنادر کشورمان و افزایش درآمدهای عمومی لبنان شود.

وزیر حمل و نقل لبنان تأکید کرد: وزارت حمل و نقل در حال مذاکره با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی برای استقبال از کشتی‌های ایرانی در بنادر لبنان بر اساس مقررات و قانون اساسی و همچنین تبدیل کردن آن به یک دستور حاکمیتی است.

وی همچنین تاکید کرد: ایران مصمم به همکاری شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب قوانین و مقررات لبنان بوده و در راستای منافع تجاری لبنان، هر دستور حاکمیتی که نیاز باشد صادر می‌کند، زیرا منافع ملی قابل مذاکره نیست و فواید این اقدام به نفع خزانه عمومی دولت خواهد بود.

در این دیدار همچنین رئیس هیات ایرانی با اشاره به اهمیت راه‌اندازی حمل و نقل دریایی کالا بین بنادر دو کشور، این امر را گامی اساسی در جهت خدمت به تجار و تسهیل‌کننده تجارت طرفین خواند.

وی همچنین با اشاره به دستاوردهای مهم کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۰ با وجود شدیدترین تحریم‌های اعمالی علیه این ناوگان ملی از سوی آمریکا، خاطرنشان‌کرد: با وجود همه این محدودیت‌ها، فعالیت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نه فقط کمرنگ نشده، بلکه نسبت به سال ۱۳۹۹ دستاوردهای درخشانی در حوزه حمل بار کانتینری و فله ایجاد شده که نشانگر هوشمندی این ناوگان در حوزه دور زدن تحریم‌ها است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا