اقتصاداهم اخبارصادرات و واردات

اسامی شرکت‌های واردکننده روغن خام با ارز ترجیحی اعلام شد

به گزارش روز شنبه شرکت بازرگانی دولتی ایران، طبق آمار و اطلاعات در سال ۱۳۹۹ به میزان یک میلیون و ۹۷۰ هزار تن روغن خام از محل ذخایر راهبردی کشور، واردات بخش خصوصی و استحصال از دانه‌های وارداتی و داخلی برای صنعت روغن نباتی تدارک دیده شده است که با احتساب بیش از ۱۰۰ هزار تن موجودی ابتدای دوره این صنایع بیش از دو میلیون و ۷۰ هزار تن روغن مورد نیاز کارخانجات روغن نباتی تأمین و تدارک شده است.

شرکت بازرگانی دولتی ایران به‌منظور شفاف‌سازی نسبت به تأمین و تدارک روغن خام مورد نیاز کشور از محل واردات با ارز (۴۲۰۰ تومانی ) جدول میزان روغن تخصیص یافته به کارخانه‌های تولید روغن نباتی سراسر کشور را منتشر کرده است.

این جدول همه آمار و ارقام تأمین و تدارک روغن خام برای کارخانه‌های روغن نباتی در سال گذشته را به وضوح نشان می‌دهد.

از آغاز سال جدید تا ۲۵ فروردین ماه سال ۱۴۰۰ حدود ۲۶۰ هزار تن روغن خام برای کارخانجات تأمین و تدارک شده است.

براساس آمار انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران، نیاز سالانه کشور به روغن خام یک میلیون و ۹۰۰ هزارتن است که حدود یک میلیون ۴۰۰ هزارتن معادل ۷۵ تا ۸۰ درصد از محل واردات و ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن از استحصال دانه های روغنی تامین می شود.

مصرف روغن خام کشور ماهانه ۱۰۰ هزار تن است.

اکنون روغن خام و بخشی از دانه روغنی از کشورهای روسیه، مالزی، اوکراین، برزیل و آرژانتین تامین می شود.

همچنین به دلیل وابسته بودن تولید روغن خوراکی به واردات مواد اولیه، در سال ۹۹ برنامه اختصاص یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار ارز برای روغن خام وجود دارد که باید ۱.۹ میلیون تن واردات روغن خام انجام شود تا بازار این محصول تنظیم شود.

بخشی از روغن مورد نیاز از محل دانه‌های روغنی وارداتی و تولید داخل تامین می‌شود و از حدود سه میلیون تن دانه روغنی وارداتی، ۱۸ درصد تبدیل به روغن خام شده که می تواند بخشی از نیاز کشور را تامین کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا