صنعت و معدنکشاورزی و صنایع غذایی

ادامه مذاکرات گازی بین ایران و ترکمنستان برای حل اختلافات

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از ادامه مذاکرات بین ایران و ترکمنستان در مورد مسئله خرید و فروش گاز بین ۲ کشور خبر داد.

به گزارش تولید آنلاین از  خبرگزاری فارس در عشق‌آباد، «حمید رضا عراقی» مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از ادامه مذاکرات بین ایران و ترکمنستان در مورد مسئله خرید و فروش گاز بین ۲ کشور خبر داد.

عراقی با اشاره به اینکه ترکمنستان در زمستان سال گذشته گاز خود را روی ایران بست، اظهار کرد: مذاکرات با این کشور در مورد این موضوع ادامه دارد و امیدواریم در این فاصله بتوان این مشکل را با مذاکره برطرف کرد.

در پی درخواست پرداخت ۱.۸ میلیارد دلاری شرکت ملی گاز ترکمنستان از شرکت ملی گاز ایران در پایان سال ۲۰۱۶ میلادی بین ۲ کشور در این زمینه اختلافاتی ایجاد شد و در نتیجه در اول ژانویه سال ۲۰۱۷ میلادی ترکمن‌ها صادرات گاز به این کشور را متوقف کرد.

از سوی دیگر شرکت ملی گاز ایران در این زمینه اسناد و مدارکی برای مراجعه به دادگاه بین‌المللی تهیه نموده و طرف ترکمنی را تهدید کرده‌ که در صورت عدم دست یابی به توافقات از طریق گفت‌وگو، پرونده را به دادگاه بین‌المللی ارجاع خواهد داد.

از سوی دیگر امیدواری شرکت ملی گاز ایران در زمینه حل اختلافات گاز با ترکمنستان از طریق گفت‌وگو در حالی است که مدیر عامل شرکت ملی گاز ترکمنستان «ترکمن گاز» این هفته از تمایل و خواست این کشور به صادرات گاز به مناطق شمالی ایران خبر داد.

چندی پیش «مراد  آرچایوف» مدیر عامل شرکت دولتی ترکمن‌گاز طی سخنرانی خود در همایش بین‌المللی نفت و گاز ترکمنستان در «عشق‌آباد» با حضور ۴۵۰ نماینده از ۳۶ کشور دنیا تصریح کرد: ما آماده هستیم به همه مشتریان خود به هر میزان گاز صادر کنیم و بازار متنوع عرضه حامل‌های انرژی داشته باشیم.

آرچایوف در عین حال افزود: در صورت دست یابی به توافق‌های متقابل با مصرف کنندگان و کشورهای ترانزیت کننده، گاز ترکمنستان از طریق خط لوله گاز سنتی مسیر شمالی این کشور به کشورهای جامعه همسود و نیز اروپای شرقی منتقل می‌شود.

ذخایر منابع هیدروکربور ترکمنستان ۷۱ میلیارد تن است که ۵۳ میلیارد تن در مناطق خشکی و ۱۸ میلیارد تن آن در مناطق آبی دریای خزر می‌باشد.

ابراز تمایل ترکمنستان درباره از سرگیری صادرات گاز این کشور به جمهوری اسلامی در حالی است که شرکت ترکمن گاز، سال گذشته صادرات گاز طبیعی به این کشور را به دلیل بدهی شرکت ملی گاز ایران به این کشور متوقف کرد و با این وجود جریان سوآپ گاز طبیعی کماکان بین ۲ کشور برقرار است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا