اقتصادکشاورزی و صنایع غذایی

ادامه حیات صنایع لبنی در گرو منطقی شدن نرخ شیرخام است

به گزارش تولید آنلاین، «مرتضی رضایی» گفت: شیرخام، ماده اصلی صنعت لبنیات را تشکیل می دهد بنابراین همزمانی تغییرات قیمتی شیرخام و فرآوره های لبنی که در کارگروه ستاد تنظیم بازار در حال نهایی شدن است، به نفع هر دو صنعت خواهد بود.
به گفته وی، در صورت تصویب قیمت ها طی روزهای اخیر نرخ های جدید شیرخام و فراورده های لبنی اعلام و ابلاغ می شود.
وی اظهار داشت: چندسال قبل قیمت شیرخام با توجه به نرخ تورم و هزینه های تمام شده تولید افزایش یافت اما به دلیل تمکین نکردن کارخانجات فراورده های لبنی، این ارقام عملیاتی نشد زیرا کارخانجات براین باور بودند که افزایش قیمت شیرخام برای آنها صرفه اقتصادی ندارد.
رضایی افزایش قیمت شیرخام را برای ادامه تولید دامداران الزامی دانست و تصریح کرد: آنالیز قیمت تمام شده شیرخام با توجه به نرخ تورم و هزینه های تمام شده تولید، امسال توسط تشکل ها و انجمن های مرتبط به کارگروه ستاد تنظیم بازار ارایه و با بررسی های کارشناسی این مهم مصوب و ابلاغ می شود.
وی با بیان اینکه طی سالهای اخیر قیمت شیرخام پایین تر از قیمت مصوب سال ۱۳۹۳ خریداری می شد که امسال نرخ خرید به ۱۴۴۰ تومان رسیده است، اظهار داشت: در واقع پایین بودن نرخ خرید شیرخام تاکنون تاثیری چندانی در کاهش تولید و یا حذف گاوهای شیری نداشته است اما براین باوریم که باید قیمت ها منطقی شود تا دامداران نیز با داشتن حاشیه سود مناسب بتوانند به تولید خود ادامه بدهند.
معاون وزیر جهادکشاورزی در امور دام درخصوص اینکه برخی از افزایش تدریجی قیمت فرآورده های لبنی طی سالهای اخیر با وجود ثبات نرخ شیرخام اشاره می کنند، افزود: معتقدم هنوز قیمت فرآورده های لبنی با توجه به ارزش غذایی بالایی که دارند، نسبت به گروه مواد غذایی دیگر افزایش نیافته است.
رضایی یادآور شد: این درحالیست که در تمام دنیا قیمت شیر و فرآورده های لبنی متعادل است تا تولید کننده و مصرف کننده متضرر نشوند.
به گفته رضایی، اکنون قیمت برخی کالاها که ارزش غذایی ندارند، ۱.۵ تا دو برابر شیر و فرآورده های لبنی است.
وی فرهنگسازی مصرف شیر و فراورده های لبنی را مهم دانست و ادامه داد: اگر مردم بدانند که شیرخام و فرآورده های لبنی از ارزش غذایی بالایی برخوردار است، حتی تغییرات قیمتی این محصولات در سبد مصرفی خانوار تاثیر منفی نخواهد داشت.
وی ادامه حیات صنعت تولید شیرخام را در کشور مورد تاکید قرار داد و گفت: در صورت اصلاح قیمت شیرخام دامداران با آسودگی خاطر به تولید ادامه می دهند که این مهم در رونق صنعت فرآوردهای لبنی نیز بی تاثیر نخواهد بود.
طبق آمارهای وزارت جهادکشاورزی، سالانه نزدیک ۱۰ میلیون تن شیرخام در کشور تولید می شود که بخش عمده آن به کارخانجات فرآورده های لبنی تخصیص می یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا