اقتصادبانک، بیمه و بورس

احتمال تعدیل نرخ بیمه‌ها به دلیل افزایش نرخ ارز

رئیس کل بیمه مرکزی از احتمال تعدیل نرخ بیمه‌ها در سال ۹۷ خبر داد و گفت: ارز شرکت‌های بیمه برای پرداخت خسارت، بر مبنای نرخ ارز سامانه نیما محاسبه شده، ولی احتمال تعدیل در سال جاری وجود دارد.

 

به گزارش تولید آنلاین؛ غلامرضا سلیمانی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران در حاشیه پنجمین نمایشگاه بانک، بورس، بیمه و خصوصی‌سازی گفت:بعد از تغییرات نرخ ارز تقریبا هر خسارتی که قرار باشد در بخش‌های پوشش بیمه ای که مبتنی بر پرداخت ارزی است، از سیستم نیما انجام شود، به عبارتی ما تغییر پایه ای در پرداخت ارز داریم و باید ریالی که داریم، تبدیل به یورو کنیم که این مساله مشکل ساز است و زمانی که تبدیل ریال به ارز داریم، به نوعی هزینه سنگینی را برای شرکت های بیمه ایجاد خواهد کرد.

رئیس کل بیمه مرکزی افزود: کمکی که انجام شده این است که پیش از این صحبت این بود که در زمان تبدیل ریال به ارز، به نرخ بازار باشد، این مشکل ساز شده بود و با همکاری بانک مرکزی از ارز آزاد به نیما تبدیل شده است که این خود یک مرحله پیشرفت است، از سوی دیگر اگر خسارتی هم ایجاد شود، هزینه بالایی را برای شرکت های بیمه دارد و این حرف درست است، تلاش بر این است که بتوانیم برای سال ۹۷ که به نوعی اگر خسارت رخ دهد، باید با ارز نیمایی باشد، تعدیلی را انجام دهیم، ولی با توجه به اینکه اکنون ماه هشتم سال فرا رسیده است، اگر نتوانستیم این قضیه را حل کنیم، از سال ۹۸ اجرایی خواهیم کرد و امیدواریم خسارت ارزی آنچنانی ایجاد نشود.

وی تصریح کرد: این تغییرات نرخ ارز اثر را ببینیم، این در حالی است که هنوز این موضوع در دستور کار شورای عالی بیمه قرار نگرفته است.

به گفته سلیمانی، وقتی که یک پوشش بیمه ای ارزی انجام می دهیم، پرداخت نیز ارزی است، به همین دلیل روشی مطرح شده است که در رابطه با پرداخت ارز در مقابل خسارت انجام می شود، به این برمی گردد که ما چه نرخی را به عنوان پوشش بیمه ای با چه نرخی عمل کرده ایم، این باید عددی باشد که در زان جبران خسارت، ریسک را کاهش دهد. به همین دلیل تغییری باید در نرخ انجام شود.

وی اظهار داشت: ما به دنبال این بودیم که ارز ۴۲۰۰ تومانی بگیریم، ولی این اتفاق نیفتاد و معمولا خسارت از حساب ارزی شرکتهای بیمه انجام می شد، به این معنا که اگر پوشش ارزی برای برخی پتروشیمی‌ها، پالایشگاهها و کشتی‌ها و هواپیماها باشد، از محل ارز شرکتهای بیمه پرداخت صورت می‌گرفت، هیچ گاه ارز ۴۲۰۰ تومانی نگرفته اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا