اقتصاداقتصاد بین المللتجارتتشکلهاصادرات و واردات

اتاق ایران از تشکیل کمیته مشترک میان اتاق‌های استانی ایران و عراق حمایت می‌کند

نشست مشترک هیات اقتصادی ایران با فعالان اقتصادی نجف برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد”تولیدآنلاین”،هیات اقتصادی اتاق ایران که به ریاست غلامحسین شافعی در عراق به سر می‌برد، در ادامه دیدارها و مذاکرات اقتصادی خود در این کشور در اتاق نجف حاضر شدند و نشست تجاری مشترکی با فعالان اقتصادی این شهر برگزار کردند.

 استاد حیدر، رئیس اتاق نجف با استقبال از هیات ایرانی در اتاق نجف گفت: اتاق نجف از قدیمی‌ترین اتاق‌های عراق است که از سال ۱۹۵۰ تأسیس‌شده است. ارتباط گسترده‌ای با همه اتاق‌های جهان و سابقه طولانی در همکاری با اتاق‌های ایرانی داریم.

او ادامه داد: همکاری‌های اقتصادی بین بازرگانان نجف و ایران بیشتر در سطح خدمات به زائران بوده که نیاز است به بخش‌های دیگر سرایت کند. ارتباطات نیاز به تقویت دارد تا شاهد پیشرفت بیشتری در روابط اقتصادی باشیم. تمایل داریم که رفت‌وآمدها میان تجار را گسترش دهیم و همچنین همه تجار و شرکت‌هایمان را به شما معرفی کنیم.

 غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در این نشست ضمن تقدیر از میزبانی اتاق نجف و سرکنسول ایران در این شهر گفت: زمینه‌های همکاری زیادی میان ایران و عراق وجود دارد اما در انتقال اطلاعات به تجار دو کشور دچار ضعف هستیم. فرصت‌هایی در زمینه‌های صنعتی، کشاورزی و همچنین کشف معدن در عراق وجود دارد که با توجه به تجربه خوب ایران در این زمینه‌ها، می‌توان همکاری خوبی را داشته باشیم.

 او ادامه داد: با توجه به محدودیت‌ها کرونا، بخش گردشگری آسیب جدید دیده است. نیاز است که با تلاش بیشتر فعالان اقتصادی در بخش گردشگری سلامت و گردشگری مذهبی، در این بخش‌ها کارها با قوت بیشتری دنبال شود.

شافعی پیشنهاد داد تا نمایشگاه‌های دائمی مشترک در دو کشور برگزار شود تا با توجه به فرهنگ مشترک، نتایج مؤثری حاصل شود.

رئیس هیات تجاری ایران در عراق افزود: روابط مستقیم استانی بین کشورهای ایران و عراق می‌تواند در روند توسعه همکاری‌ها مؤثر باشد. همچنین می‌توان ارتباط خوبی میان اتاق‌های استان‌های مرزی فراهم کرد تا سطح روابط اقتصادی به‌تمامی نقاط سرایت کند. همچنین در اتاق ایران از تشکیل کمیته‌های مشترک استانی برای پیشبرد امور به‌صورت تخصصی، حمایت می‌کنیم.

شافعی ابراز امیدواری کرد که دستاوردهای این سفر به توسعه روابط اقتصادی دو کشور منجر شود: طی روزهای گذشته ملاقات‌هایی با مقامات عراقی داشتیم که امیدوارم شاهد اثرگذاری آن در فعالیت بخش خصوصی دو کشور باشیم. بخصوص اینکه توافقنامه تشکیل مرکز داوری مشترک میان اتاق ایران و اتحادیه اتاق‌های بازرگانی عراق امضا کردیم که می‌تواند در حل اختلافات میان تجار مؤثر باشد.

غلامحسین شافعی ضمن معرفی ۴ نماینده مجلس شورای اسلامی که در این سفر هیات تجاری ایران را همراهی می‌کنند، تأکید کرد: حضور نمایندگان محترم مجلس در این هیات که همگی از اعضای مؤثر در کمیسیون‌های اقتصادی، برنامه‌وبودجه و امنیت ملی هستند. نشان‌دهنده پشتیبانی مجلس شورای اسلامی ایران از روابط اقتصادی بخش‌های خصوصی دو کشور است.

 محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه این نشست اعلام کرد که مجلس شورای اسلامی ایران حمایت جدی از فعالیت‌های اقتصادی بخش خصوصی ایران دارد.

این نماینده مجلس گفت: هدف ما از حضور در عراق همراه با این هیات عالی‌رتبه، پشتیبانی از بخش خصوصی در ارتباط با کشورها به‌ویژه همسایگان است. عراق جایگاه ویژه‌ای در مناسبات اقتصادی ایران دارد و مجلس شورای اسلامی حمایت خود را برای توسعه این روابط در سطح استان‌های دو کشور اعلام می‌کند.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر اتفاقات خوبی در حوزه قانون‌گذاری دو کشور انجام‌شده که ظرفیت‌های خوبی را ایجاد کرده است. تصویب قوانین سرمایه‌گذاری در دو کشور می‌تواند مؤثر باشد. در این راه آماده تشکیل شرکت‌های سرمایه‌گذاری مشترک در بخش‌های مختلف صنعت، معدن، کشاورزی، گردشگری و بازرگانی هستیم تا با توسعه روابط در بخش‌های مختلف امکان افزایش مناسبات اقتصادی فراهم شود.

پورابراهیمی، پیشنهاد تأسیس مرکز تجارت ایرانیان در نجف را ارائه داد و این موضوع را در معرفی توانمندی‌های اقتصادی ایران به فعالان اقتصادی عراق مؤثر دانست.

او همچنین پیشنهاد امضای تفاهم‌نامه میان شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران و نجف را در جهت ایجاد ظرفیت معرفی دستاوردهای دو کشور، مطرح کرد.

پورابراهیمی همچنین حمایت کامل مجلس شورای اسلامی ایران را از برنامه‌های اقتصادی بخش خصوصی در خارج از مرزها که از سوی اتاق ایران دنبال می‌شود، اعلام کرد.

 آرش زره‌تن لهونی نماینده مجلس که نماینده شهرهایی از استان کرمانشاه است، سطح روابط اقتصادی ایران و عراق را در مقایسه با سطح ارتباطات سیاسی و فرهنگی، اندک دانست و گفت: ظرفیت‌های خوبی برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور وجود دارد. از آقای مهندس شافعی تشکر می‌کنیم که با تلاش‌هایی که در اتاق بازرگانی ایران انجام می‌دهند، زمینه برپایی نشست‌های تجاری مشترک میان دو کشور را فراهم کرده‌اند تا بتوان در جهت فعال کردن ظرفیت‌های موجود قدم برداشت.

او تأکید کرد که مجلس شورای اسلامی پشتیبانی جدی و حمایت کامل از بخش خصوصی ایران در جهت توسعه روابط بین‌المللی به‌ویژه با عراق دارد.

 شهریار حیدری رئیس کمیته مرزهای کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست از تجار عراقی خواست تا با فعالیت بیشتر در مرزهای غیرفعال میان دو کشور زمینه فعال‌سازی و توسعه آن را فراهم کنند.

او تأکید کرد: بخش خصوصی در ایران و عراق می‌توانند در تصمیمات دولت‌ها مؤثر باشند بنابراین پیشنهاد می‌شود که با فعالیت بیشتر به سمت رفع موانع توسعه همکاری‌ها قدم بردارند. ما در مجلس شورای اسلامی نیز پشتیبان بخش خصوصی هستیم.

 مسلم صالحی رئیس کمیته بازرگانی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این نشست اعلام کرد که مجلس شورای اسلامی با تصویب قوانین مورد نیاز فعالان اقتصادی، به توسعه روابط کمک خواهد کرد.

 در ادامه این نشست روسای اتاق‌های اهواز، سنندج، زنجان و آبادان و همچنین روسای کمیسیون‌های صادرات و حمل‌ونقل اتاق ایران و نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران به معرفی خود پرداختند و اعلام آمادگی کردند تا سؤالات تجار عراقی را در بخش‌های تخصصی خود پاسخ دهند.

امیر عابدی رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران از تجار عراقی خواست تا فعالیت‌ها با تجار حرفه‌ای ایران و بر اساس قرارداد مشترک انجام شود تا مشکلات در مسیر تجارت کمتر و قابل‌پیگیری باشد.

در ادامه این نشست اعضای هیات تجاری دو کشور به معرفی حوزه فعالیت خود پرداختند. همچنین مشکلاتی که تاکنون در ارتباطات اقتصادی میان دو کشور تجربه کرده‌اند را بیان کردند.

نشست‌های رو در رو میان فعالان اقتصادی ایران و عراق برگزار شد و جمع‌بندی نشست از سوی غلامحسین شافعی انجام شد.

در ادامه این نشست روسای اتاق‌های اهواز، سنندج، زنجان و آبادان و همچنین روسای کمیسیون‌های صادرات و حمل‌ونقل اتاق ایران و نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران به معرفی خود پرداختند و اعلام آمادگی کردند تا سؤالات تجار عراقی را در بخش‌های تخصصی خود پاسخ دهند.

عابدی رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران از تجار عراقی خواست تا فعالیت‌ها با تجار حرفه‌ای ایران و بر اساس قرارداد مشترک انجام شود تا مشکلات در مسیر تجارت کمتر و قابل‌پیگیری باشد.

در ادامه این نشست اعضای هیات تجاری دو کشور به معرفی حوزه فعالیت خود پرداختند. همچنین مشکلاتی که تاکنون در ارتباطات اقتصادی میان دو کشور تجربه کرده‌اند را بیان کردند.

نشست‌های رو در رو میان فعالان اقتصادی ایران و عراق برگزار شد و جمع‌بندی نشست از سوی غلامحسین شافعی انجام شد.

اتاق بازرگانی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا