حمل و نقل

ابراز امیدواری برای برگزاری سه‌شنبه‌های ریلی خاورمیانه به محوریت ایران

به گزارش روز پنجشنبه از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، بیست و هفتمین اجلاس مجمع منطقه‌ای راه‌آهن‌های خاورمیانه UIC RAME با حضور مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و دیگر اعضای عضو به طور مجازی و از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد.
«سعید رسولی» معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن در این نشست، با ابراز خرسندی از فعالیت‌های این مجمع در ایجاد اتحاد و همکاری بین کشورهای عضو در جهت توسعه راه‌آهن منطقه‌ای و بین‌المللی، گفت: امید است که در این اجلاس، با مطرح کردن موضوع‌ها و راهکارهای جدید برای ارتقاء تعامل راه‌آهن‌های عضو، همکاری‌های منطقه‌ای در بخش حمل‌ونقل ریلی افزایش پیدا کند.

وی افزود: سال گذشته با وجود تعطیلی حدود ۴ ماهه اغلب مرزها به دلیل شیوع کرونا، راه‌آهن ایران موفق شد با همکاری کشورهای منطقه در ترانزیت ریلی ۲۹ درصد نسبت به سال قبل و در صادرات ریلی حدود ۵ درصد رشد و عملکرد داشته باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به همکاری ریلی دو کشور ایران و ترکیه در سال گذشته، ادامه داد: سال قبل با وجود شرایط کرونا، مبادلات کالای ما با کشور ترکیه از طریق شبکه ریلی، به رقم بیش از ۶۵۰ هزار تن رسید که این عدد رکورد ۱۰ سال گذشته حمل‌ونقل ریلی بین دو کشور را جابه‌جا کرده است.

مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به اتصال راه‌آهن بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه سراسری ریلی و راهیابی آن به کریدورهای بین‌المللی عنوان کرد: اکنون همکاری با شرکت‌های بازرگانی دولتی و خصوصی، گمرک و سازمان بنادر و دریانوردی نیز اتفاق بزرگی را در بخش حمل کالاهای اساسی در کشور رقم زده است.

رسولی،‌ از جمله اقدام‌های مهم راه‌آهن طی یکسال گذشته را افتتاح مرکز جهادی پیشرفت راه‌آهن در تیر ماه ۹۹ دانست و افزود: هدف از تأسیس این مرکز کم کردن فاصله دانشگاه و صنعت، استفاده حداکثری از توان تخصصی کارشناسان راه‌آهن و ارتقاء بهره‌وری با بهره‌مندی از ظرفیت‌های علمی موجود در کشور است که تاکنون پیشرفت‌های خوبی در بخش‌های مختلف را باعث شده و دست آوردهای ارزنده‌ای ایجاد کرده است.

وی گفت: اکنون شرکت راه‌آهن این آمادگی را دارد تا در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی و علمی و فناوری در بخش ریلی با دیگر کشورها همکاری داشته باشد.

معاون وزیر راه خاطرنشان کرد: در مرکز جهادی پیشرفت راه‌آهن نیز واحدی برای ارتباط موثر با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و شرکت‌های دانش بنیان ایجاد شده است.

مدیرعامل راه‌آهن ادامه داد: طی یکسال گذشته ۲۷ رویداد فناورانه به صورت هفتگی با استانداردهای مطلوب در مرکز جهادی پیشرفت راه‌آهن برگزار شده است و در حال حاضر ۳۰ مساله اولویت دار در دستور کار این مرکز است و ۸ مورد از این مسایل به نتیجه رسیده و به بهره برداری رسیده است.

وی برخی از اقدام‌های انجام شده از سوی شرکت راه آهن در آراستگی، بهسازی و زیباسازی محیط شبکه‌ ریلی اعم از ایستگاه‌ها، خطوط و محوطه ایستگاه‌ها را برشمرد و گفت: طی ایام کرونا، ۲۰۲ کد در ۱۷۷ ایستگاه راه آهن که در مجموع ۳۵ هزار و ۷۵۴ اقدام می‌شود به صورت جهادی در سراسر کشور به اجرا گذاشته شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: به منظور حفظ سلامتی همکاران و مسافران عزیز، از ابتدای شروع کرونا شرکت راه آهن به همراه همه شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی به طور جدی و به‌رغم کاهش شدید درآمدهای ناشی از کاهش سفرها، با عزمی راسخ همه پروتکل‌های بهداشتی را به اجرا گذاشته و کماکان این اقدام‌ها را به عمل می‌آورد.

مدیرعامل راه‌آهن گفت: در حال حاضر ۶ پروژه اصلی ریلی در کشورمان در حال اجرا است. این پروژه‌ها شامل میانه – اردبیل، یزد – اقلید، بستان آباد – تبریز، راه‌آهن زاهدان – چابهار، راه‌آهن رشت – کاسپین و همدان – سنندج هستند.

بیست و هفتمین اجلاس مجمع منطقه‌ای راه‌آهن‌های خاورمیانه UIC RAME به طور مجازی و از طریق ویدئو کنفرانس امروز برگزارشد.

در این نشست که فرانسوا داون، مدیر اجرایی اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌ها، علی احسان اویگون، رئیس رامه و مدیرعامل راه‌آهن ترکیه، سعید رسولی، نائب رئیس اول مجمع منطقه‌ای راه‌آهن‌های خاورمیانه، یرژه وسنیوسکی، مدیر دپارتمان ارزش‌های بنیادین و هماهنگ کننده امور خاورمیانه، والی خان شبگیر، مدیرعامل راه‌آهن افغانستان و دیگر مدیران و دست‌اندرکاران حوزه ریلی حضور داشتند، به تصویب صورتجلسه بیست و ششمین اجلاس RAME، بررسی فعالیت‌های مسافری و ایستگاه‌ها به همراه ارائه گزارش‌هایی در خصوص بودجه این مجمع و فعالیت‌های اخیر دفتر منطقه‌ای خاورمیانه UIC پرداخته شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا