تجارت

آیا تورم به کمک طلا می‌آید؟

گزارش اشتغال ماهانه آمریکا که مهمترین گزارش اقتصادی هفته گذشته بود، روز جمعه بازارها را شوکه کرد و سرمایه گذاران آمار قوی استخدام و ایجاد ۴۶۷ هزار شغل جدید و دستمزدهای بالاتر در ژانویه را هضم کردند.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد شرکت OANDA گفت: بسیاری از کارشناسان وال استریت آمار منفی را پیش بینی می کردند. در عوض استخدام قوی و دستمزدهای بالاتر و بازگشت آمریکایی های بیشتر به بازار کار را مشاهده کردند. بازده اوراق خزانه به همراه دلار صعود کرد.

در واکنش به این تحولات، قیمت طلا سقوط کرد اما تقاضا برای خرید که در پایین سطح ۱۸۰۰ دلار شکل گرفت، کمک کرد قیمت طلا بهبود پیدا کند. بهای هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار آمریکا سه دلار و ۷۰ سنت معادل ۰.۲ درصد افزایش یافت و در ۱۸۰۷ دلار و ۸۰ سنت بسته شد و برای کل هفته ۱.۲ درصد رشد داشت.

به دنبال آمار قوی اشتغال در ژانویه، بازارها اکنون روی افزایش ۵۰ واحدی نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا در مارس حساب می کنند.

به گفته مویا، برای طلا بزرگترین مانع، همواره سرعت افزایش نرخهای بهره از سوی فدرال رزرو بوده است. با چند گزارش تورمی که پیش از نشست مارس بانک مرکزی آمریکا منتشر می شوند، این سناریوی پایه به سرعت شکل می گیرد که نخستین افزایش نرخ بهره ۵۰ واحدی خواهد بود. همچنین فضایی که در آن بازده اوراق قرضه جهانی رشد می کنند، هرگز برای طلا خوب نبوده است. با این حال الگوهای معاملات اخیر نشان می دهد رشد اخیر بازده اوراق قرضه به افت شدید قیمت طلا منتهی نشده است. خبر خوب برای طلا این است که که در پایین محدوده ۱۸۰۰ دلار خریداران حضور دارند. با این حال اگر وضعیت مذکور تغییر کند، این فلز ارزشمند به مشکل برخواهد خورد.

علاوه بر ابهامات مربوط به تصمیم فدرال رزرو، بازارها همچنان با موضع موافق تحکیم سیاست پولی از سوی بانک مرکزی اروپا و بانک مرکزی انگلیس روبرو هستند. با وجود این که بانک مرکزی اروپا هفته گذشته نرخ اصلی خود را منفی ۰.۵ درصد نگه داشت، کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا به خبرنگاران گفت: نگرانی بیشتری نسبت به رشد اخیر نرخ تورم پیدا کرده است. این اظهارات پس از انتشار آماری مطرح شد که نشان داد هزینه زندگی در منطقه یورو ماه میلادی گذشته ۵.۱ درصد رشد کرد.

بانک مرکزی انگلیس با نخستین افزایش پشت سر هم نرخ بهره از سال ۲۰۰۴، اقدامات برای مقابله با تورم بالا که در سه ماهه اخیر بی سابقه بوده است را تشدید کرده است.

ادوارد مویا خاطرنشان کرد: بازارها مالی انتظار دارند بانک مرکزی اروپا در مارس نرخ بهره را ۵۰ واحد افزایش دهد. این تصمیمات اوضاع را برای طلا دشوار می کند.

فرانک چولی، استراتژیست ارشد شرکت “آر جی او فیوچرز” به کیتکونیوز گفت: طلا در بازه محدودی حبس شده و حرکت قیمت ثابت یا رو به کاهشی دارد. افزایش ۵۰ واحدی نرخ بهره به طلا آسیب می زند. بازده اوراق قرضه بالاتر می روند اما طلا بالای ۱۸۰۰ دلار مانده و این اتفاق دلگرم کننده است. طلا به دلیل فشارهای قیمت جهانی، احتمالا قادر خواهد بود به قیمت بالاتری صعود کند اما تا زمانی که طلا به بالای ۱۹۰۰ دلار صعود نکند، بیش از حد به این فلز خوش بین نخواهم بود. تنشهای ژئوپلیتیکی بین روسیه و اوکراین و رشد قیمتهای انرژی هم از قیمت طلا پشتیبانی خواهد کرد.

به گفته مویا، بازارها هفته جاری به صعود نفت برنت به ۱۰۰ دلار چشم دوخته اند. تنشهای ژئوپلیتیکی هم دوباره تشدید شده اند. مسئله انرژی در حال حاضر بزرگترین ریسک است. سطح مهمی که باید زیر نظر داشت، ۱۷۸۰ دلار است. طلا هفته جاری احتمالا بین ۱۷۸۰ تا ۱۸۲۰ دلار معامله می شود. اگر طلا پایین قیمت ۱۷۸۰ دلار را بشکند، ریزش قیمت این فلز احتمالا تشدید می شود.

بر اساس گزارش کیتکونیوز، هفته جاری همه نگاهها منتظر آمار تورم آمریکاست که روز پنج شنبه منتشر می شود. بازارها نرخ تورم سالانه ۷.۳ درصدی برای ژانویه را پیش بینی می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا