اقتصاداهم اخباربانک، بیمه و بورس

آخرین وضعیت تعیین تکلیف سپرده گذاران “آرمان”

آخرین وضعیت رسیدگی به وضعیت سپرده‌گذاران موسسه منحل شده “آرمان” از تعیین تکلیف حدود ٢٨٠ هزار سپرده‌گذار حکایت دارد.

به گزارش ایسنا، در جریان ساماندهی موسسات غیر مجاز و توقف فعالیت آنها، در تابستان سال جاری بانک مرکزی مسئولیت مدیریت دارایی و بدهی سه موسسه منحل شده افضل توس، البرز ایرانیان و وحدت (آرمان) را به ترتیب به بانک آینده، بانک تجارت و موسسه ملل واگذار کرد.

در این مدت پرداخت مرحله‌ای وجوه سپرده‌گذاران با استفاده از خط اعتباری بانک مرکزی در دستور کار بانکها و موسسه مسئول قرار گرفت و تا مبالغ ١٠٠ میلیونی نیز پیش رفت.

امروز (یکشنبه) در نشست خبری که در محل موسسه ملل و با حضور مدیرعامل و اعضای هیات مدیره برگزار شد بر اساس توضیحات ارائه شده از آخرین وضعیت تعیین تکلیف سپرده‌گذاران وحدت حدود ٢٨٠ هزار نفر تعیین تکلیف شده‌اند.

آخرین آمار از این حکایت دارد که سپرده‌های تا سقف سه میلیون تومان حدود ٢٧٧ هزار نفر تعیین تکلیف شده و از سه میلیون تا ١٠٠ میلیون تومان نیز حدود ٨۴ هزار نفر تعیین تکلیف شده و وجوه خود را دریافت کرده‌اند. همچنین از سپرده‌های بالای ١٠٠ میلیون تومان هم تاکنون حدود ٩۶٧٠ نفر توانسته‌اند هر کدام مبلغی حدود ١٠٠ میلیون تومان دریافت کنند.

سید امین جوادی – مدیرعامل موسسه ملل- در توضیحاتی گفت که حدود ۴٧٠٠ میلیارد تومان سپرده در موسسه وحدت از حدود ٣٧۴ هزار و ٢٠۶ نفر جذب شده بود که از این رقم حدود ۵٠٠ میلیارد تومان تسهیلات بود، اما ۴٢٠٠ میلیارد تومان دیگر در دسترس نبود.

وی ادامه داد : در مرحله اول تعیین تکلیف سپرده سه میلیون را شروع کردیم که هرچه بود با سود پرداخت کردیم، در مرحله دوم تا سقف ١٠٠ میلیون پیش رفتیم که سود آنها تا ١۵ درصد تعدیل شد. در مرحله سوم هم بالای ١٠٠ میلیون را مجوز پرداخت تا ١٠٠ میلیون گرفتیم و انجام شد که در مجموع حدود ٢٧۵٠ میلیارد تومان پرداخت شده است.

جوادی با اشاره به اینکه حدود ٩٨ درصد سپرده‌گذاران تعیین تکلیف شده‌اند گفت که برای دو درصد باقی مانده نزدیک به ١٧٠٠ میلیارد تومان دیگر منابع لازم است که به آنها پرداخت شود.

مدیرعامل موسسه ملل در رابطه با تعدیل سود سپرده‌گذاران نیز یادآور شد که به هرحال باید سودهای متفاوت و بالایی که گاها تا ٣٣ درصد هم می رسید و به سپرده‌گذاران در زمان فعالیت پرداخت شده بود، تعدیل و بر اساس سود رایج موجود که ١۵ درصد است پرداخت می‌شد.

۴٧٠٠ میلیارد کجاست؟

در ادامه این نشست مدیرعامل موسسه ملل در پاسخ به ایسنا، در مورد اینکه از ۴٧٠٠ میلیارد تومان جذب شده که فقط ۵٠٠ میلیارد تومان آن به تسهیلات مربوط می شود، مابقی در چه وضعیتی قرار دارد و مدیران وحدت در چه شرایطی هستند، توضیحاتی ارائه کرد و گفت: از ۴٢٠٠ میلیارد تومان باقی مانده عمدتا تبدیل به ملک شده بود و بخشی هم سودهایی که به مشتریان پرداخت شد. از این املاک تاکنون حدود ۶٠٠ میلیارد تومان طی مراحل کارشناسی شناسایی شده است.

وی افزود: برای املاک شناسایی شده ما از ابتدا خواستیم که مزایده برگزار شود و برای حدود ٣٧٠ میلیارد تومان آن مزایده برگزار کردیم، ولی با این حال فقط دو پاکت در مورد املاک ریز و نه چندان قابل توجه به ما رسید و نتوانستیم با وجود اینکه بازار ملک روند مثبتی طی می‌کند مزایده‌ها را با موفقیت انجام دهیم. اما با همکاری بانک مرکزی و قوه قضائیه در حال پیگیری هستیم تا بتوان املاک را شناسایی و به فروش رسانده و خط اعتباری بانک مرکزی را برگردانیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا