اقتصادانرژی

آبخوان های البرز رو به خالی شدن می رود

به گزارش تولید آنلاین، داود نجفیان روز دوشنبه، اظهار داشت: می بایست در ۳ تا ۴ سال آینده کسری آبخوان های البرز جبران شود.
وی ادامه داد: در صورت تقویت نشدن آب های زیر زمینی و مثبت نشدن منحنی افت آب، جبران خسارت این منابع آبی البرز امکان پذیر نیست.
این مسئول با اشاره به اینکه بیشتر کشورها منابع آبی و طبیعی را برای آیندگان ذخیره می کنند، ادامه داد: مدیریت مردم در مصرف آب و کاهش مصارف کشاورزی لازمه پیشگیری از هدر رفت آب است.
نجفیان افزود: اکنون ۸۵ درصد آبخوان های کشور مصرف می شود که قرار است در برنامه ششم توسعه به ۶۰ درصد کاهش یابد.
وی تاکید کرد: در این بخش با کاهش و کمبودهای اساسی مواجه و مجبوریم در برنامه ششم توسعه ۲۵ درصد از برداشت های آبخوان ها را کم کنیم و چاره ای جز کاهش مصرف و رعایت الگوهای مصرف نخواهیم داشت.
مدیرعامل آب منطقه ای البرز با بیان اینکه در بخش کشاورزی برخی از محصولات نیاز به آب زیادی دارد، گفت: برای کاهش مصرف در بخش کشاورزی باید به شیوه های جدید آبیاری متوسل شد.
نجفیان ادامه داد: دولت سال گذشته کارگروه سازگاری با کم آبی را تشکیل داد تا شرایطی پایدار به وجود آید و در پایان ۵ ساله ششم ۲۵ درصد برداشت از آبخوان ها کاهش یابد.
نجفیان خاطرنشان کرد: مصرف آب در کشاورزی صنعتی یک دهم کشاورزی سنتی است و برای اینکه در بخش کشاورزی و مصرف آب نیاز های کشور تحقق یابد، کشاورزی سنتی را باید کنار بگذاریم.
مدیر عامل آب منطقه ای البرز، یاد آور شد: دولت مجبور است در بخش کشاورزی الگو های مصرف را تغییر دهد،چرا که در این بخش ظرفیت های فراوانی وجود دارد.
نجفیان بیان کرد: اکنون در استان البرز وابستگی به آب های زیرزمینی بیش از ۷۰ درصد است و هر ساله یک متر مربع کاهش سطح آبی زیر زمینی داریم.

**۲۹۸میلی متر بارش از ابتدای سال زراعی تا کنون در البرز
نجفیان گفت: از ابتدای مهر ماه سال گذشته تا کنون ۲۹۸میلی متر بارش در البرز داشتیم که در مدت مشابه سال گذشته ۴۰۴ میلی متر و متوسط بلند مدت ۳۶۷ میلی متر است.
وی افزود: در این مدت ۲۶.۲ دهم درصد کاهش بارندگی داشتیم و در بلند مدت نیز با کاهش ۱۹ درصدی مواجه هستیم.
وی بیان داشت: میزان ذخیره سد کرج ۷۹ درصد است که نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد کاهش دارد و میزان ذخیره سد طالقان ۷۱درصد است که در همسنجی با سال گذشته ۲۶درصد کاهش یافته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا