اقتصاداهم اخبارفن آوری و ارتباطات

توسعه هوش مصنوعی در کشور با بهره‌برداری از «ابررایانه سیمرغ»

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ، درباره عملکرد مرکز هوش مصنوعی که مدتی قبل در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات راه‌اندازی شد، اظهار داشت: ابررایانه سیمرغ قرار است زیر ساخت پردازشی مرکز هوش مصنوعی را تامین کند تا محققین، شرکت‌های خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان، با استفاده از آن بتوانند در ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۰ ارائه سرویس را آغاز کنند.
«وحید یزدانیان» گفت: مرکز هوش مصنوعی با تاکید وزیر ارتباطات برای بیشتر شدن تعامل با دانشگاه‌ها طراحی و تاسیس شد. از زمان راه‌اندازی این مرکز تا کنون سه تفاهم‌نامه بزرگ با سه دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، صنعتی شریف، مبادله کردیم و از ظرفیت این دانشگاه‌ها برای توسعه هوش مصنوعی استفاده خواهیم کرد.
وی افزود: یکی از پروژه‌های کلان، مهم و استراتژیک کشور که بهره‌برداری از آن توسط مرکز هوش مصنوعی انجام می‌شود، پروژه «ابررایانه سیمرغ» است.
او درباره ضرورت و نیازی که کشور به هوش مصنوعی دارد، خاطرنشان کرد: هوش مصنوعی نیازمند بهره‌برداری دقیق از داده‌های موجود در کشور است. ما به عنوان شهروند شبانه روز «داده» تولید می‌کنیم. داده ترافیکی، داده درآمدی، داده حمل و نقل و داده سلامت؛ این داده‌ها در کشور انباشته می‌شود و هیچ بهره‌برداری از آن وجود ندارد.
یزدانیان با بیان این‌که تحلیل این داده‌ها و تبدیل‌شان به سرویس یکی از مهم‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی است، تاکید کرد: مثلا اگر داده‌های حمل و نقلی برای جاده‌های کشور را پیاده‌سازی و به مدل تبدیل کنیم، می‌توانیم در روزهای مختلف سال که ترافیک وجود دارد پیش‌بینی کنیم که ترافیک از چه ساعتی آغاز می‌شود و تا چه ساعتی پیک ترافیک ادامه دارد. با همین شیوه می‌توان بهترین مسیر را به شهروندان معرفی کرد.
وی افزود: اگر به صاحبان کسب و کارها اطلاعات دقیقی از مخاطبان کالا و خدمت‌شان ارائه شود آن‌ها به بهترین شکل می‌توانند بازاریابی کنند و ذائقه مشتری را به دست بیاورند.
انجام چنین کاری در کشور نیاز به موضوعات دانشی دارد که با توجه به تفاهماتی که پژوهشگاه با مراکز دیگر برقرار کرده و پژوهش‌هایی که طی سال‌های اخیر انجام شده، ما به لحاظ دانشی در کشور وضعیت بسیار خوبی داریم.

یزدانیان خاطرنشان کرد: بخش مهم دیگر کار، فرهنگ‌سازی است. این بخش از سوی سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی مغفول مانده و هنوز به اهمیت جدی هوش‌مصنوعی پی نبرده‌اند. آشکارسازی کاربردهای هوش مصنوعی یکی از مسائل مهمی است که باید به آن توجه کنیم.
وی عنوان کرد: البته قدم‌هایی در این خصوص برداشته‌ایم و مکاتبات متعددی را با مراکز اجرایی کشور درباره هوش مصنوعی انجام دادیم تا کاربرد هوش مصنوعی را برای آن‌ها تبیین کنیم تا از این طریق استفاده از هوش مصنوعی در کشور بیش از گذشته امکان‌پذیر شود.
او درباره استقبال دستگاه‌های اجرایی از مرکز هوش مصنوعی تصریح کرد: می‌توان گفت هنوز در این مورد عدم آگاهی و اعتماد وجود دارد. هنوز سرویس‌ها به صورت سنتی ارائه می‌شوند در حالی که اگر از هوش مصنوعی استفاده شود تمامی خدمات موثرتر و با کیفیت‌تر ارائه خواهند شد.
به گفته یزدانیان، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به دستگاه‌های اجرایی اعلام کرده که به عنوان مشاور می‌تواند در بهره‌برداری از داده‌های موجود همکاری کند.
موضوع دیگری که در حوزه هوش مصنوعی به آن نیاز داریم «دیتا» است. داده‌های مورد نیاز برای پردازش‌های هوش مصنوعی در کشور ما در دستگاه‌های مختلف موجود است و دستگاه‌ها نیز این داده ها را به سختی در اختیار یکدیگر قرار می‌دهند.
وی افزود: با تاکید وزیرارتباطات، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، داده‌های غیر محرمانه مردم را دسته‌بندی می‌کند تا بتوان آن را بدون نام و هویت در اختیار کسانی قرار بدهیم که در زمینه هوش مصنوعی احتیاج به داده دارند.
رئیس پژوهشگاه ارتباطات تاکید کرد: موضوع دیگر زیر ساخت پردازشی مرکز هوش مصنوعی است که از اوایل سال آینده توسط ابر رایانه سیمرغ تامین می‌شود و محققین، شرکت‌های خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند از آن استفاده کنند. تا پایان سال زیرساخت‌های مرکز هوش مصنوعی فراهم و در ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۰ ارائه سرویس اماکن‌پذیر می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا