صنایع معدنی

الزامات سند ملی آمایش سرزمینی در حوزه معدن و صنایع معدنی

به گزارش روز چهارشنبه از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، «وجیه الله جعفری» در نشست هماهنگی و الزامات برنامه‌های معدن و صنایع معدنی در سند آمایش استان‌ها، افزود: ایمیدرو در راستای ایفای نقش توسعه‌ای در حوزه معدن و صنایع معدنی و طبق سیاست‌های وزارت صمت در اجرای برنامه های این سند مشارکت و همراهی کامل خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در این سند تهیه بسته سرمایه‌گذاری باید دیده شود، گفت: براساس خروجی این سند، امکان تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری و هدایت سرمایه برای سرمایه‌گذاران میسر خواهد شد.

جعفری ادامه‌داد: اکنون برنامه فعال‌سازی طرح‌های صنعتی نیمه تمام در ایمیدرو تعریف شده و پایش طرح‌ها در حال انجام است. پیش از این در طرح احیاء و فعال‌سازی معادن کوچک، تهیه و تحلیل اطلاعات عملیاتی و همچنین با عارضه یابی، برنامه ریزی شد که در معادن چه اقدامات کلینیکی انجام شود.

رییس هیات عامل ایمیدرو بیان‌داشت: بخشی از معادن کشور متروکه و غیرفعال است که در طرح احیاء و فعال‌سازی معادن کوچک شناسایی شده‌اند و این اطلاعات می تواند در بانک اطلاعاتی این سند گنجانده شود.
جمع آوری و تحلیل اطلاعات

وی با تاکید بر اینکه جمع آوری و تحلیل اطلاعات باید از راهبردهای کلیدی این سند باشد، اظهار داشت: در اجرای این طرح، عارضه‌یابی و اولویت‌بندی طرح‌ها نیز باید انجام شود تا برای مسائل مرتبط با بازار، مواد اولیه، اکتشاف، نقدینگی و غیره برنامه مدون داشته باشیم.

جعفری گفت: طرح‌های صنعتی و معدنی باید به طور اقتصادی تعریف شود و به دنبال احداث پروژه‌هایی باید رفت که در زنجیره محصولات موثر باشد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: به‌طور مثال در شهرستان‌هایی که ۱۰ محدوده پلی متال درخواست شده، به این معنی است که پتانسیل برای ایجاد زنجیره بعدی آن وجود دارد و بدیهی است باید این‌گونه طرح‌ها را در اولویت قرار داد.
وی با بیان اینکه مقوله زمان در پیشرفت فیزیکی طرح‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: صدور جواز برای همه سرمایه‌گذاران واجد شرایط در قانون دیده شده است اما تحلیل طرح ها به طور اصولی انجام نمی‌شود تا فعالان اقتصادی را در همه ابعاد توجیه کرد و در این زمینه باید برای این موضوع برنامه داشت.

جعفری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ضرورت تامین انرژی مورد نیاز حوزه صنعت و معدن با رویکرد توسعه زیرساخت‌ها، اعلام کرد: اکنون تامین انرژی گاز، برق و آب به صورت پایدار نیاز صنایع و معادن کشور است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: مشارکت در ساخت نیروگاه و انتقال آب از دریا، از خدماتی است که برای بخش تولید انجام می‌شود، در این راستا علاوه بر مشارکت معدنی‌ها در پروژه انتقال آب، وزارت نیرو نیز در افزایش ظرفیت برق صنایع تا ۱۵ هزار مگاوات همکاری اثربخشی داشت و اینگونه سرمایه گذاری ها در قالب تشکیل کنسرسیوم عملیاتی شد.

وی گفت: موارد ذکر شده از نکات قابل توجه سند آمایش استان‌ها است که باید مورد توجه قرار بگیرد تا در راستای سیاست‌های وزارتخانه و وزیر صنعت، معدن و تجارت که نگاه ایشان به رونق اشتغالزایی در کشور است، گام برداریم.

در این نشست «احمد تشکینی» رئیس‌ مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی وزارت صمت اعلام کرد: سند آمایش استان ها، رویکرد بررسی طرح های اولویت دار صنعتی و معدنی را مورد توجه قرار داده است و شهرستان های پتانسیل دار حوزه معدن در آن شناسایی و برنامه عملیاتی برای تکمیل آن تدوین خواهد شد.

وی افزود: با همراهی ایمیدرو به عنوان سازمان توسعه ای وزارت صمت، پروژه های اولویت دار و ظرفیت‌های معدنی در استان ها شناسایی شد و سپس برنامه اجرا و تکمیل طرح ها کلید خواهد خورد..

تشکینی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت در این سند، تکمیل طرح ها با پیشرفت فیزیکی بیش از ۶۰ درصد را در اولویت قرار داده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا