اقتصادراه و مسکنصنعت و معدن

مشارکت جهاد دانشگاهی در توسعه مترو تهران

تفاهم‌ نامه‌ همکاری دوجانبه میان سازمان جهاددانشگاهی و شرکت راه‌ آهن شهری تهران و حومه (مترو) در راستای بهره‌ برداری و توسعه‌ تجهیزات در حوزه‌ حمل ‌ونقل ریلی منعقد شد.
به گزارش تولید آنلاین، تفاهم‌ نامه‌ همکاری دوجانبه میان جهاددانشگاهی و شرکت مترو، امروز (دوشنبه) با حضور حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی، محسن پورسید آقایی معاون حمل ‌ونقل ترافیک شهرداری تهران و همچنین علی امام مدیر عامل شرکت مترو تهران و حومه منعقد شد.
طیبی در این مراسم گفت: صنعت ریلی کشور از سرعت توسعه خوبی برخوردار است. ۹ کلانشهر در حال ایجاد خطوط مترو هستند که علاوه بر خدمات صنعت ریلی شهری و بین شهری در حمل و نقل مسافر، کاهش آلودگی هوا و کاهش تصادفات و هزینه های کشور نقش ویژه ای داشته است.
وی افزود: کسب دانش فنی طراحی و تجهیزات مورد نیاز این صنعت افزون بر حل مشکلاتی چون اشتغال و ایجاد رونق اقتصادی، توسعه صادرات این محصولات را به کشورهای همسایه یا همسو با جمهوری اسلامی به دنبال خواهد داشت.
رئیس سازمان جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی توسعه حمل و نقل ریلی را با توجه به مجموعه تخصص های خود در دستور کار قرار داده است، عنوان کرد: جهاددانشگاهی از توان علمی و فناورانه برخوردار است و باید از این فرصت توسعه برای انتقال فناوری نیز استفاده کند.
طیبی عنوان کرد: تهران دارای مرجعیت ویژه ای نسبت به سایر شهرها و کلانشهرهای کشور است. از این رو اگر از تولیدات داخلی در مترو تهران استفاده شود، سایر شهرهای نیز به پیروی از تهران از آن استفاده خواهند کرد.
رئیس سازمان جهاددانشگاهی همچنین با اشاره به سفارش ‌محور بودن و امکان تولید انبوه صنعتی تجهیزات مترو بیان داشت: یکی از مشکلات موجود نبود آزمایشگاه مرجع برای کنترل کیفیت در کشور است که کارفرما در تفاهم نامه صورت گرفته نظر مثبتی به انجام تست‌ های محیطی کنترل کیفیت و بهره برداری از سوی جهاد دانشگاهی دارد.
امام مدیر عامل شرکت راه آهن تهران و حومه نیز در باره تفاهم نامه گفت: جهاددانشگاهی به دلیل ارتباط با صنایع مختلف و با توجه به تحریم های ظالمانه علیه ایران، می تواند میزان نیاز به تجهیزات خارجی را کاهش دهد و نیاز کشور را به واردات این محصولات روز به روز کاهش دهد.
در ادامه پورسید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران عنوان کرد: با توجه به رفتارهای نامناسب کشورهای توسعه یافته با ایران، کشور ما باید برای دستیابی به اهداف توسعه ای بر دانش و تواناهایی بومی خود تکیه کند.
وی افزود: تولید تجهیزات مترویی در کشور دارای صرفه و صلاح اقتصادی است. ما در بخش عملیات طراحی و ساخت و ساز مترو نیازمندی ویژه ای نداریم اما در بخش قطعات و سیستم به واردات نیاز داریم.
آقایی گفت: با اجرای این تفاهمنامه، با تکیه بر توان داخلی مشکل واردات تجهیزات نیز برطرف خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه صادرات محور بودن شرط مهم برون رفت از مشکلات اقتصادی است، بیان داشت: راه صادرات نیز از دورن کشور می گذرد.گام اول بالفعل ساختن توانایی ها و سپس صادارت است.
بر اساس این تفاهمنامه، سازمان جهاددانشگاهی، مترو تهران را در زمینه فناوری ‌های مرتبط با سیستم رانش واگن‌ های مترو، سیستم ‌های کنترل تردد و دسترسی (گیت)، سیستم علائم و ارتباطات (سیگنالینگ)، ساخت تجهیزات فلزی مورد نیاز صنعت مترو (چرخ، ریل، قطعات ترمز و…)، طراحی و ساخت سیستم ‌های کنترلی واگن و تجهیزات تعمیراتی ناوگان تجهیزات برقی، پست ‌های RS و LPS همچون رکتی‌ فایر و کلیدهای LFCB یاری خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا