اقتصاداهم اخبارتشکلهاشرکتهاصادرات و وارداتصنعت و معدنگفتگو و مصاحبه

اصلاح قیمت مواد اولیه ، مهمترین عامل رقابت در بازارهای صادراتی است

مهندس آریا صادق نیت حقیقی در گفتگو با خبرنگار تولید آنلاین ، حفظ روند فعلی در حمایت از تولید داخل و جلوگیری از واردات کالاهای خارجی که مشابه آنها در کشور تولید می شوند را یکی از راهکارهای مهم برای پشتیبانی از تولید و تحقق شعار سال دانست

این کارآفرین برجسته کشورمان خواستار پرداخت به موقع بدهی های دولت به بخش خصوصی، پیمانکاران و تولیدکنندگان شد وگفت: با تحقق این مسئله کمک زیادی به توسعه تولید و اشتغال زایی می شود ولی در حال حاضر هر تاخیری که بخش خصوصی در بازپرداخت بدهی هایش به ارگان های مختلف دولتی ازجمله بانک ها،مالیات وسازمان تامین اجتماعی و… داشته باشد، مشمول جریمه می شود . و برعکس تاخیر شرکت های دولتی و خود دولت در پرداخت مطالبات به بخش خصوصی هیچ عواقبی را در بر ندارد .بنابراین پرداخت های به موقع دولت می تواند بخشی از مشکلات تولید و بخش خصوصی را مرتفع کند.

دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران ادامه داد: از آنجاییکه که کشور با تورم و افزایش قیمتها مواجه است، به موازات آن نیز سرمایه در گردش شرکتهای تولیدی و صنعتی به شدت افت کرده است لذا تولیدکنندگان برای به ظرفیت رسیدن تولیدشان لازم دارند که سرمایه در گردششان تامین شود و این مستلزم آن است که بانک ها تسهیلات دهی را افزایش دهند و سقف تسهیلات را بالا ببرند، بهره های مخفی که می گیرند طبق قانون حذف کنند .درشرایطی که خود قانون گذار مطلع است که ورای آن قانون بانک ها سود واقعی که دریافت می کنند بیشتر است از جمله بانک ها ۱۰ تا ۲۰ درصد از تسهیلاتی را که می دهند را نزد خود به عنوان سپرده نگه می دارند.

صادق نیت حقیقی افزود: به هر حال این موضوع برای تولیدکنندگان بار مالی دارد، لذا این موارد باید حذف شوند و تسهیلات با سود پایین برای صنعتگران در نظر گرفته شود تا از ظرفیت واقعی واحدهای تولیدیشان استفاده کنند در این حالت ارزش افزوده ایجاد می گردد و اشتغال و تولید رونق می گیرد که این مسئله می تواند هزینه های سربار را هم کاهش دهد و واحدها را به سود دهی هدایت کند.

مدیرعامل شرکت قم آلیاژ در خصوص رفع موانع صادراتی نیز گفت: یکی ازمهمترین رفع مانع صادرات، اصلاح قیمت مواد اولیه است، اکثر مواد اولیه ای که در اختیار صنایع تکمیلی قرار می گیرند قیمتش بالاتر از قیمت های صادراتی می باشد بعبارتی رقبای ما مواد اولیه اشان را از تولیدکنندگان مادر هموطنمان ارزانتر تامین می کنند نسبت به صنعتگران داخلی. که این نکته در کمال تعجب سال هاست که برقرار است و دولتمردان هم به این مسئله کاملا بی اعتنا هستند، شاید در کلام خیلی به آن اهمیت دهند ولی در عمل هیچ حرکتی در جهت رفع این معضل بزرگ انجام نداده اند و این مسئله امکان رقابت را در بازارهای هدف از صادرکنندگان کشورمان گرفته است .

این فعال صنعت کشور در ادامه گفت: بازگشت ارز حاصل از صادرات و تخصیص ارز باید مقداری با تسهیل گری همراه شود و مقررات سختگیرانه ای که وضع شده، برداشته شود تا تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشورمان بتوانند بدون نگرانی و با فراغ بال به امر صادرات بپردازند.

آریا صادق نیت حقیقی در پایان گفت: مسئله ای که واضح و مسلم است این است که یک شرکت تولیدی که کالایی را به فروش می رساند وجه آن را برای تامین مواد اولیه اش نیاز دارد، بنابراین این ارز به هر شکلی به کشور باز خواهد گشت و لازم نیست با تجربه کردن قوانینی که قبلا شکست خورده، دوباره این موانع را سر راه تولیدکننده و صنعتگر و صادرکننده قرار دهیم . این مسائل لازم است که در سال جدید اصلاح شود که ما شاهد رونق تولید ، اشتغال و صادرات کشورمان باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا