صادرات و واردات

۴۵ هزار تن از مانده ذرت‌های آلوده تعیین‌تکلیف شد

چندی پیش، یک مکاتبه بین مسئولان گمرک، نشان داد که ۲۷ هزار تن ذرت دامی از گمرک ترخیص شده و بخشی از این محموله آلوده به آفت‌کش بوده است؛ در دی ماه پارسال، شرکت “پ” حدود ۶۸ هزار تن ذرت را که در یکی از انبارهای منطقه ویژه اقتصادی بندر امام (ره) تخلیه شده بود، به گمرک اظهار کرد، همزمان و یک روز زودتر شرکت “ز” نسبت به اظهار محموله ۶۵ هزار تنی ذرت دامی اقدام می‌کند. اما آنچه اتفاق می‌افتد این است که در هفتم اسفند نامه استاندارد به گمرک نشان می‌دهد کالای شرکت “پ” آلوده بوده و میزان آفت‌کش‌های موجود در آن از حد استاندارد و مجاز بیشتر است و بر این اساس گمرک نسبت به پلمب انبار مربوطه که محموله هر دو شرکت در آن قرار داشت، اقدام و علیه دو شرکت وارد کننده ذرت و شرکت انباردار که برای محموله ناسالم با اسناد محموله سالم بیجک صادر کرده بود به جرم قاچاق به مقام قضایی اعلام جرم کرده است؛ اما این زمانی است که ۲۷ هزار تن ذرت دامی ترخیص شده بود.

شرکت “ز” که ذرت‌های آن مورد تائید استاندارد قرار گرفته و تمامی مجوزها را دریافت کرده بود، در زمان ترخیص کالاهای خود، با همان کوتاژ، کالای آلوده شرکت “پ” را ترخیص می‌کند، البته اعلام اخیر سازمان بنادر نشان داد که این دو شرکت متعلق به یک نفر بوده است.

اما تازه‌ترین اعلام گمرک از این حکایت دارد که مانده محموله ذرت دامی که آلوده تشخیص داده شده بود، در اواخر اردیبهشت و خردادماه و بعد از کاهش میزان آفت کش به مرور زمان، ترخیص شده است.

آن‌طور که لطیفی- سخنگوی گمرک ایران- اعلام کرده است، سازمان استاندارد در دو مرحله، محموله ذرت شرکت را آزمون کرده و آلوده تشخیص داده بود از این جهت انبارهای مربوطه پلمب شد، گفت: اما باید توجه داشت که آلودگی این ذرت‌های دامی به دلیل سم آفلاتوکسین نبود بلکه به دلیل ماندگاری آفت‌کش بود که به مرور زمان در محصولات کشاورزی از بین رفته و می‌تواند قابل استفاده باشد. بر این اساس با دستور مقام قضایی در آزمون سوم حدود ۵۰۰۰ تن از این ذرت‌ها در ۱۰ بهر تقسیم و مورد آزمون قرار می‌گیرد که نشان می‌دهد آفت‌کش‌های آن تا حدی از بین رفته که به سطح استاندارد و قابل استفاده رسیده است.

وی ادامه داد: بیستم اردیبهشت ماه، مرجع قضایی طی مکاتبه‌ای با گمرک، به استناد تائیدیه دامپزشکی و سازمان استاندارد اعلام کرد که مانده محموله شرکت”پ” که در آزمون‌های اول آلوده تشخیص داده شده بود، با طی تشریفات مربوطه قابل ترخیص است.

لطیفی در مورد حجم ذرت ترخیص شده در مرحله آخر نیز توضیح داد: زمانی که ۲۷ هزار تن ذرت توسط شرکت”ز” ترخیص شد، ۲۳ هزار تن مربوط به محموله شرکت”پ” بوده و ۴۰۰۰ تن نیز ذرت سالم مربوط به خود. بر این اساس ۴۵ هزار تن دیگر از محموله شرکتی که محموله آن آلوده تشخیص داده شد، باقی مانده بود که بعد از کاهش آفت‌کش در محصول مانده در انبار و صدور تائیدیه استاندارد و دستور قضایی، در خردادماه ترخیص و تحویل صاحب کالا شده است.

تعیین تکلیف مانده محموله ذرت‌های آلوده در حالی صورت گرفته که هنوز در مورد همان ۲۷ هزار تن خارج شده، تکلیف مشخص نیست و اعلام نشده که این محموله‌ آلوده بعد از خروج از گمرک کجا رفته و چه سرنوشتی داشته است؛ سازمان‌های مربوطه نیز هنوز پاسخی در این زمینه نداده و سکوت کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا