اقتصاداهم اخباربانک، بیمه و بورس

۳ عامل تاثیرگذار بر روند صعودی بازار سرمایه

یک کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه روند معاملات بورس نگران کننده نیست، گفت: مسایلی مانند بهبود وضعیت بازارهای جهانی و قیمت های جهانی نسبت به گذشته، عدم وجود افق کاهش قیمت برای دلار و رفع بحران کرونا در کنار یکدیگر باعث شده تا روند شاخص بورس امیدوارکننده باشد.

«نادر اسراری» امروز (یکشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی افزود: ریزش شدیدی که بازار در چند ماه گذشته تجربه کرد، سبب افزایش تعداد افرادی شد که نسبت به روند میان مدت بازار بدبین شدند و به دلیل بی اعتمادی‌های ایجاد شده در بازار گمان می‌کردند که شاخص بورس افت بیشتری را در بازار تجربه می کند.

وی اظهار داشت: از اوایل آذر ماه که بازار شروع به رشد کرد افرادی که در اصلاح چند ماه گذشته متضرر شدند دیگر برای سرمایه گذاری وارد بورس نشدند، این افراد جزو سهامداران حقیقی و حقوقی بودند که گمان می کردند رشد ایجاد شده در بازار مصنوعی است و ممکن است دوباره شاخص بورس وارد مدار نزولی شود.

اسراری با بیان اینکه ریزش های سنگینی که در بازار سهام در دهه ۹۰ رخ داد ناشی از اتفاق های سیاسی بود که به شدت بازار را تحت تاثیر خود قرار دادند، گفت: افت پرشتاب شاخص بورس در انتهای سال ۹۳ و ابتدای سال ۹۴ به دلیل توافق های صورت گرفته در زمینه برجام بود، ریزش دیگری در بازار در انتهای سال ۹۲ به واسطه افت قیمت های جهانی و اشباع خرید در عمده سهم ها شکل گرفت، با توجه به وجود چنین مسایلی، ریزش اخیر شاخص بورس باعث ترس سهامداران از احتمال پایان روند صعودی بازار شد.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، از مرداد ماه سال جاری و از زمانی که بازار در کما فرو رفت، سهامداران ریزش این بازار را به آن زمان نسبت دادند.

وی خاطرنشان کرد: مسایلی مانند بهبود وضعیت بازارهای جهانی و قیمت های جهانی نسبت به گذشته، عدم وجود افق کاهش قیمت برای دلار و رفع بحران کرونا در کنار یکدیگر باعث شده تا حالتی را که بازار پیدا می کند امیدوار کننده باشد و زمینه ایجاد چشم اندازی روشن را در این بازار فراهم کند.

اسراری با تاکید بر اینکه روند معاملات بورس نگران کننده نیست، گفت: در وضعیت فعلی نمی توان در انتظار اصلاح سنگین شاخص بورس بود و سهامداران نباید نگران ریزش احتمالی شاخص بورس و مشاهده اعدادی عجیب در کانال شاخص بورس باشند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار نیازمند اصلاح بود و باید به طور حتم آن را تجربه می کرد، اما مواردی باعث ایجاد اصلاح شد که مهمترین عامل آن فروش از سوی حقیقی ها و بازارگردانی ضعیف بازارگردان ها بود.

وی اظهار داشت: زمانی که برخی از موارد دست به دست یکدیگر می دهند تا شاخص بورس روند اصلاحی را در پیش گیرد، شاهد انتشار برخی از اخبار سیاسی یا اقتصادی در بازار می شویم که باعث ایجاد شتاب بیشتر در روند اصلاحی بازار است.

اسراری گفت: اکنون با توجه به معاملاتی که در بازار شاهد هستیم خطر چندانی وضعیت بازار را تهدید نمی کند و اصلاح شاخص بورس را نباید برای بازار خطرناک دانست زیرا ایجاد روند منفی در بازار، معاملات بورس را برای روند صعودی جدید آماده می کند.

وی تاکید کرد: در بازارهای جهانی عاملی برای افت قیمت ها وجود ندارد، به همین دلیل تصورها این است که سرمایه های سرگردان به دلیل اشباع بازارهای موازی، برای سرمایه گذاری به سراغ بازار سرمایه یا بانک خواهند رفت اما بعید به نظر می رسد که سرمایه ها به سمت بانک بروند و احتمال ورود آنها در بازار سهام بیشتر است.

اسراری با بیان اینکه بورس در مسیر صعودی قرار دارد، گفت: سهامداران نباید در کوتاه مدت در انتظار دست یابی شاخص بورس به سقف قبلی باشند، شاخص بورس تا چند روز آینده کانال ١.۵ میلیون واحد را پس می گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در مجموع با توجه به رشد قیمت های جهانی  تصور ریزش شاخص بورس اشتباه است، افزود: روز گذشته نفت برنت بالای ۵٠ دلار تثبیت شد و قیمت محصولات پتروشیمی و فولاد با جهش بزرگی همراه بودند، بنابراین رشد قیمت های جهانی باعث شد تا گروه فلزات و پتروشیمی روز خوبی را در بازار داشته باشند و تصور حاکم شده در بازار در مورد گروه پتروشیمی که ممکن است روند مثبتی را در بازار نداشته باشند از بین رفت که این موضوع شوک مثبتی را به بازار وارد کرد.

وی گفت: بازار اکنون روند به نسبت صعودی را در پیش گرفته اما ممکن است در چند روز آینده نوسان منفی داشته باشد و بعد دوباره روند صعودی پرشتابی را  در پیش بگیرد.

اسراری در پایان اظهار داشت: در کل روند بازار صعودی است و سهامداران نباید نگران باشند زیرا با توجه قیمت دلار و قیمت های جهانی، پیش بینی کاهش شدید شاخص بورس بعید است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا