اقتصاداقتصاد بین المللاهم اخبارتجارتراه و مسکنصادرات و وارداتصنعت و معدن

۱۰ پیشنهاد ویژه ایران به افغانستان و هند برای توسعه ترانزیت منطقه

معاون وزیر راه و شهرسازی با ارائه ۱۰ پیشنهاد به هندوستان و افغانستان برای توسعه ترانزیت منطقه،گفت: ایران طرح‌های توسعه‌ای متعددی در بنادر استراتژیک از جمله بنادر شهید رجایی، امام، بوشهر، چابهار، انزلی و امیرآباد در دست اجرا دارد.

 

به گزارش تولید آنلاین؛ محمد راستا در نشست شورای هماهنگی موافقتنامه چابهار، اظهار کرد‌: بر اساس مفاد مندرج در موافقتنامه سه جانبه ترانزیتی و به طور مشخص ماده ۹ موافقتنامه  و در راستای اجرایی سازی ان اولین نشست شورای هماهنگی موافقتنامه مذکور امروز برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: مناسبات سه کشور ایران، افغانستان و هندوستان از جهات گوناگون قابل ارزیابی و بررسی است. جایگاه و موقعیت مناسب این سه کشور باعث ایجاد ارتباطات در زمینه‌های مختلف تجاری و اقتصادی شده است.

وی با باین این‌که بدیهی است ملت‌های این کشورها از اثرات روابط مثبت با یکدیگر بهره‌مند خواهند شد و تعامل و توافق فی ما بین می‌تواند موجبات ارتقای امنیت،‌زندگی مسالمت آمیز، رونق اقتصادی و ارتقای فرهنگی را فراهم کند، افزود: ایران از موقعیت جغرافیایی و راهبردی ممتازی در منطقه آسیای غربی و خاورمیانه برخوردار بوده و با عبور کریدورهای ترانزیتی مهم‌ بین المللی مانند کریدور شمال-جنوب، تراسیکا، شرق-غرب، کریدور جنوبی آسیا نقش بی بدیل به عنوان چهار راه ترانزیتی منطقه ایفا می‌کند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: با استفاده از کریدورهای موجود ، کشورهای موجود در اسیای جنوبی، جنوب شرقی، آسیای میانه و غربی، روسیه، اروپای شرقی قفقاز، خلیج‌فارس، دریای عمان، آفریقای شرقی، کشورهای واقع در اقیانوس هند و.. به همدیگر مرتبط شده و قار خواهند بود در کوتاه‌ترین زمان ممکن با سرعت و سهولت مبادلات تجاری خود را به انجام برسانند.

راستاد با یادآوری این‌که ایران حدود ۵۸۰۰ کیلومتر ساحل دارد که قابل کشتیرانی بین المللی است، گفت: این موقعیت فرصت های مطلوبی را در جهت دسترسی آسان و مطمئن به آبهای ازاد بین المللی از طریق خلیج فارس و دریای عمان در جنوب و دریای خزر در شمال کشور فراهم خواهد کرد.

وی بیان کرد: طرح‌های توسعه‌ زیادی را در زمینه افزایش ظرفیت بنادر و حمل‌ونقل دریایی ایران پیش بینی و در دست اجراست که می‌توان به طرح توسعه بنادر استراتژیک کشور از قبیل بندر شهید رجایی، بندر امام خمینی ، بندر بوشهر، بندر چابهار، بندر انزلی و بندر امیرآباد اشاره کرد.

استفاده هر چه بیشتر از پتانسیل‌هایی کریدورهای مختلف ترانزیتی منطقه به ویژه کریدور شمال-جنوب، تسهیل و تسریع در دسترسی آسان و ایمن به مسیرهای ترانزیتی، رفع موانع و مشکلات زیربنایی و تسهیل قوانین و مقررات، توسعه حمل‌ونقل چند وجهی، توسعه همکاری‌های منطقه‌ای، حمایت و تشویق بخش‌های خصوصی، مشارکت و سرمایه‌گذاری چند جانبه، یکسان‌سازی قوانین و مقررات بیمه‌ای و کاهش نرخ تعرفه‌های حمل ونقل چند وجهی جهت تسهیل ترانزیت، پیشنهاداتی بود که معاون وزیر راه و شهرسازی برای توسعه ترانزیت منطقه به مقامات هندی و افغانستانی ارائه کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا