اقتصاد

۱۰۰ هزار هکتار زراعت چوب در ناحیه رویشی زاگرس طی ۶ سال

به گزارش روز شنبه از وزارت جهاد کشاورزی، « کامران پورمقدم » افزود: براساس برآوردها در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰ هزار هکتار زراعت چوب در ناحیه غربی رویشی زاگرس با هدف جلوگیری از قطع درختان، قاچاق چوب، کمک به معیشت جوامع محلی و تامین مواد اولیه صنایع چوب انجام شود.

رییس مرکز جنگل‌های خارج از شمال وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: نزدیک به ۴۰ درصد آب شیرین کشور در رویشگاه‌های زاگرس تولید می‌شود و در این ناحیه رودخانه‌های پرآبی داریم که ظرفیت خوبی برای زراعت چوب است.

پورمقدم با بیان این که در این ناحیه رویشی، عرصه های وسیعی برای زراعت چوب شناسایی شده است، تصریح کرد: عرصه های شناسایی شده در اراضی خصوصی و ملی هستند.

رییس مرکز جنگل های خارج از شمال وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: اکنون ۱۰ تا ۱۲ هزار هکتار زراعت چوب در ناحیه رویشی زاگرسی انجام می شود.

وی، درآمد خالص هر هکتار زراعت چوب را به طور تقریبی ۸۰ تا ۹۰ میلیون تومان برآورد کرد و گفت: اکنون تمرکز ما بر کاشت گونه اصلاح شده صنوبر در طرح زراعت چوب است.

به گفته وی، نهال صنوبر پس از هفت سال قابلیت بهره برداری دارد.

پورمقدم درباره تسهیلات زراعت چوب گفت: برای هر هکتار زراعت چوب در سال ۱۴۰۰ حداقل ۱۲ میلیون تومان تسهیلات با نرخ سود ۱۲ درصد و تنفس چهار ساله پرداخت می شود که این تسهیلات شامل ناحیه رویشی زاگرس هم می شود.

چندی پیش موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور اعلام کرده بود: با زراعت چوب در سطح ۳۲۰ هزار هکتار اراضی مستعد می توان ۸۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز صنایع چوب و کاغذ کشور را تامین کرد.

براساس طرح های مطالعاتی این موسسه، حدود ۹۲۵ هزار هکتار اراضی مستعد برای زراعت چوب در کشور شناسایی شده که البته نیازی به تمام این اراضی برای کشت نیست.

طبق آمارها صنایع چوب و کاغذ کشور در صورت استفاده ۱۰۰ درصدی از ظرفیت های تولیدی به ۱۸ میلیون متر مکعب چوب در سال نیاز دارند بنابراین به نظر می رسد با زراعت چوب در سطح ۳۲۰ هزار هکتار اراضی، حدود ۱۲ میلیون متر مکعب چوب استحصال شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا