اهم اخبارتجارتمرکزی

یک و ۹ دهم میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی در دولت دوازدهم جذب شد

به گزارش تولید آنلاین به نقل از روابط عمومی وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، محمد شریعتمداری شامگاه پنج شنبه در نشست شورای اقتصاد مقاومتی استان مرکزی افزود: ۴۰ درصد این سرمایه گذاری به صورت ماشین آلات و بقیه به صورت منابع ارزی با تصویب شورای سرمایه گذاری و تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت در سطح کشور جذب شده است.
وی با یادآوری جذب هفت میلیارد دلاری سرمایه گذاری مستقیم خارجی در دولت یازدهم، ادامه داد: جذب این سرمایه گذاری ها در کشور و آمارهای صندوق بین المللی پول و بانک توسعه جهانی نشان از آینده روشن صنعت و فعالیت های اقتصادی دارد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: از ابتدای دولت تدبیر و امید تا کنون زنجیره تولید فولاد سنگین کشور از ۱۶ میلیارد تن به ۳۰ میلیارد تن افزایش یافته است و ایران اسلامی با تولید این میزان فولاد سنگین به رتبه نخست جهان دست یافته است.
شریعتمداری افزود: ظرفیت تولید زنجیره فولاد در حوزه های مختلف این صنعت در این مدت حدود ۵۸ درصد افزایش یافته است.
وی ادامه داد: ۸۵ هزار واحد صنعتی در کشور به فعالیت های صنعتی اشتغال دارند که نرخ رشد تقاضا برای ایجاد این واحدها در ۱۰ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۱ درصد و در استان مرکزی حدود ۱۷ درصد افزایش یافته است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: افزایش نرخ رشد تقاضا ایجاد واحدهای صنعتی بیانگر امید به رشد و توسعه صنعت در آینده است.
شریعتمداری یادآور شد: در ابتدای انقلاب اسلامی تنها معدن سنگ آهن چغارت و کارخانه فولاد ذوب آهن اصفهان به عنوان توان فولاد کشور بود اما اکنون ۵۰۰ میلیارد تن فولاد با فعالیت ها متخصصان مورد بهره برداری قرار گرفته است و ۳۳ میلیون تن تولید فولاد به صورت خام در کشور تولید می شود که این میزان ایران را در جایگاه چهاردهم جهان قرار داده است.
وی ادامه داد: ۱۹۰ میلیون تن صنایع فولاد فعال و ۱۱۰ میلیون تن ظرفیت های در دست انجام با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد در کشور در حوزه فولاد وجود دارد که با بهره برداری از این واحدها ظرفیت این صنایع در کشور به ۳۰۰ میلیون تن افزایش می یابد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در ابتدای انقلاب تولید مس در کشور وجود نداشت اما، امروز ظرفیت تولید این محصول استراتژیک در کشور به ۴۰۰ هزار تن افزایش یافته است.
شریعتمداری افزود: ذخیره مس کشور تنها به مس سرچشمه محدود نیست و ذخیره های قابل ملاحظه ای کشف شده است که در آینده نزدیک به مردم اطلاع رسانی می شود.
وی ادامه داد: در حوزه تولید روی نیز ظرفیت تولیدی در کشور در بدو انقلاب اسلامی در حد صفر بود که امروز این رقم به ۴۵۰ هزار تن تولید رسیده و ۱۸ معدن برزگ در این زمینه شناسایی شده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ظرفیت تولید آلومینیوم کشور را در ابتدای انقلاب اسلامی ۱۲۰ هزار تن عنوان کرد و گفت: تولید این فلز استراتژیک نیز اکنون به ۵۰۰ هزار تن رسیده است.
شریعتمداری افزود: در ابتدای انقلاب تنها حدود هشت میلیون تن سیمان در کشور تولید می شد که اکنون ظرفیت تولید آن به ۸۴ میلیون تن افزایش یافته است و سرمایه گذاری ۴۴۰ میلیون تنی سیمان در کشور انجام شده است که با بهره برداری از این ظرفیت باید زمینه صادرات و بازار یابی برای این محصول فراهم شود.
وی گفت: همچنین در این مدت ظرفیت تولید کاشی کشور نیز از ۶ میلیون متر مربع به ۵۵۰ میلیون متر، ظرفیت تولید شیشه جام از ۱۸۰ تن شیشه به یک میلیون ۶۰۰ هزار تن و ظرفیت تولید ظروف شیشه ای از ۵۰ هزار تن به ۷۵۰ هزار تن افزایش یافته است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: پرونده هپکو تا رفع کامل مشکلات این واحد صنعتی بزرگ و بازگشت مجدد آن به تولید روی میز است و مسایل آن با جدیت دنبال می شود.
نماینده مردم اراک، کمیجان و فراهان در مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: ایران اسلامی در دوران پس از انقلاب به دستاوردهای بزرگی در حوزه های مختلف از جمله صنعت، بهداشت و کشاورزی دست یافته است که باید قدردان این پیشرفت ها بود.
علی اکبر کریمی افزود: این دستاوردها با وجود جنگ تحمیلی و تحریم محقق شده است که این مهم نشان از ظرفیت های عظیم انسانی در حوزه های مختلف دارد.
وی ادامه داد: برخی از واحدهای تولیدی در حوزه های مختلف تجهیزات نفت، گاز و بویلر با مشکلاتی مواجه اند که با جلوگیری از ورود محصولاتی که امکان ساخت آن ها در داخل وجود دارد می توان بسیاری از گره ها را از مشکلات این واحدها گشود.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی افزود: در برنامه ششم توسعه بحث جلوگیری از ممنوعیت ورود کالا در کشور و سیاست های تعرفه ای جایگزین عنوان شده است که این مهم مشکلاتی را برای دولت به همراه داشته است و آمادگی رفع این مشکل توسط مجلس وجود دارد.
کریمی ادامه داد: سازمان های توسعه ای صنعت حدود ۲ دهه است که استان مرکزی را ترک کرده اند و سرمایه های این استان را از استان خارج و در بیرون از استان سرمایه گذاری کرده اند.
وی افزود: انتظار می رود با ایجاد فرصت سرمایه گذاری توسط این سازمان ها در استان، زمینه اشتغالزایی فراهم شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: ۲ هزار و ۶۰۰ واحد تولیدی در این استان وجود دارد که با انجام ارزیابی انجام شده ۳۵ درصد آن ها غیر فعال و یا کمتر از ظرفیت اسمی فعالیت دارند.
رقیه یادگاری افزود: تاکنون ۱۲ نشست تخصصی توسط ستاد اقتصاد مقاومتی استان برای رفع مشکل این واحدها در محل صنایع برگزار شده است.
در این نشست وضعیت فعالیت و مشکلات شرکت هپکو، آذرآب، ماشین سازی، کمباین سازی، شرکت نورد و پروفیل ساوه با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت مورد بررسی قرار گرفت و پیشنهادهایی برای رفع مشکل این صنایع به وزیر صنعت، معدن و تجارت ارایه شد.
سفر یک روزه وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور در گلزار شهدای مامونیه، بهره برداری از سه طرح صنعتی در زرندیه، دیدار با خانواده شهدا و بهره برداری از یک طرح صنعتی در ساوه آغاز شد.
بازدید از ۲ واحد معدنی و صنعتی در محلات و دلیجان، حضور در بیت تاریخی امام راحل در خمین، بازدید از معدن سرب و یک واحد تولیدی در شازند و حضور در نشست اقتصاد مقاومتی استان مرکزی از دیگر برنامه های سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان مرکزی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا